AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.996

Vart i Tyskland ska man importera ifrån?

Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Jag ska importera en 320i el 325i e36 från Tysdkland i slutet på Sommaren. Jag hade tänkt att lägga ut ca 3500:- + - 4000:- på bilen.

Nr 1: Kan jag få en hyfsad bil för dom pengarna? Att jag inte får nån superfin bil är jag medveten om. Men vill gärna inte ha ett ras som skär efter en kvart eller vart krockad eller nåt. Så om det är lite småfix med bilen så är det inga problem då farsan har vart mekaniker i över 30år.

Nr 2. Vart i Tyskland ska man åka? Jag vill ju helst komma undan med en så liten resekassa som möjligt. Vad är billigast flyga ner (2pers)och köra hem eller att köra ner och hem? Är det stor skillnad på utbudet i olika delar av tyskland? Vilken del har störst utbud och finast bilar? Gärna nån stad där det finns ett par återfösäljare så man kan välja lite. Om man nu kan få välja för dom pengarna??

Nr 3: Vad ska man beräkna att kostnadera blir för en sådanhär import totalt?
billigast= transport. Kontakta Eurotransport, ca 4000:- inklusive moms så får du bilen till dörren!
Annars räkna med 2 pers = 3000:- ner+ 1000 bensin hem+ 1500:- skyltar+ 300 bro, eller 700 båt, samt mat+boende mm.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
li
1.959
liste
535i -89
Gissar att du glömt en nolla på priset (d v s 35.000). Visst kan du hitta en schysst bil för dom pengarna! Beror lite på om du prioriterar styling och utrustning eller skick, förstås. En helt okej skött en-ägar-bil med relativt lite utrustning eller en slit-och-släng-bil som har stora fälgar, skinn och annat hittar du. Däremot hittar du nog inte en fullmatad, fullservad pärla för pengarna.

Flyga ska du INTE göra, om du inte hittar något VÄLDIGT billigt. Åk buss/tåg och båt och strunta i övernattning - det är det billigaste.

I norra delen av landet är det många svenskar som springer runt bland firmorna, så där är priserna lite högre. Bilarna i Berlin sägs vara i sämst skick. Motparten ska tydligen vara München. Detta är dock bara vad jag fått berättat för mig, så det kanske inte stämmer.

Lycka till!
Stämmer ganska bra det Liste om bilarnas skick i Berlin respektive München !
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
kostar det inget att ta hem bilen ? typ en avgift det har jag hört observera "hört" typ 5.000-10.000

funderar på att importera en bil jag med... har dom typ M-test nere i tyskland med ? synd att man inte var seriös i skolan med tyskan.... gick typ 4 år kan ingenting hehe men man kan väl hoppas att dom kan engelska..
Jag var nere i helgen med min kusin och hjälpte honom att köpa en bil. Kan meddela dig att det hjälper väldigt mycket att jag är bra på tyska...tom många unga tyskar står som fån när man pratar engelska och förstår ingenting....

/Simon
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
www.lastminute.com har billiga flygresor. De är billigare än tåg.

Mvh

/NP
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Liste: Jo det stämmer för 3500 verklar väl lite optemistiskt! =) Näe ska ju vara en välskkött en ägarbil med lite mindre utrustning men fin lack osv.. Fälgar och dyligt vill man ju köpa själv ändå.

Men låta en firma hämta en bil verkar ju väldigt osäkert. Vill ju provköra nåra ex jämföra och sen bestämma sig. Så man får nog masa sig ner själv.

Så i Munchen är bilarna både billigare och i regel i bättre skick?
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Jag var i München för nån månad sedan och spanade av tre BMW-handlare + en drös med andra handlare.
Det var VÄLDIGT varierande seriositet på handlarna. BMW verkade klockrena och en del av de andra, men det var flera stycken som fick dagliga leveranser av hel/del smällda bilar som de plockade ihop till en.

SÅ.. där precis som överallat annars - var vaken och gå på dokumentation och känsla!

Lycka till med köpet!

// CliFF [ Länk ]

< Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain >
Frankfurt, frankfurt frankfurt. Där hittar man fina bilar. Munchen har som tidigare nämt mycket krockat.
Tobbe
Ma
60
Malm82
BMW 320i -87
Jag funderar på att lägga ner en 20-30 000kr på en bmw ifrån tyskland, vad får man för modeller i den prisklassen som är värda o ta in? / Jonte
li
1.959
liste
535i -89
Jonte - för dom pengarna får du "bara" en grymt fin E30 eller en tidig E34 med liten motor i bra skick. Eller ett E36-vrak.
mezga
Uppgifterna om Mücnhen stämmer nog rätt så bra, eftersom jag har uppvuxit där och levt där i 23 år så kan jag bara säga att man skall ta alla bilhandlare som ligger vid dem större gator typ Landsbergerstraße, Wasserburgerlandstraße, osv. med en stor nypa salt! Det är väldigt många som fifflar med allt möjligt där, skulle aldrig våga köpa en bil där (en skrotig vinterbil kanske...).
Det är bäst att hålla sig till auktoriserade bmw återförsäljare eller privat personer, själv tycker jag att de finare bilarna hittar man inte i München utan på landet runt München säg i en omkrets av 150 km runt så finns det en hel del pärlor att hämta..

(alla stavningsfel är gjorda med flit! :-)
För bilar runt 20-30 KSEK är det nästintill aldrig ekonomiskt lönsamt att importera....

/Simon
Lasse H
Som sagt, jag fick mycket bra intryck av bilarna som finns runt München på landet. Hämtade min pärla utanför München på BMW åf i Pfarrkirchen. Mkt seriösa o trevliga o hjälpsamma o fina bilar i fint skick. /Lasse H
Wrath.

TUW kallas deras "bilbesiktning" sedan finns det ngt annat som kan liknas vid vårt M-test, kommer dock ej ihåg namnet.
Det behövs inget M-test på plats i regel. Det beror mest på vilken biltyp man håller på med.
Generellt kan sägas att bilar överlag är väldigt välskötta och därav mätarfuskproblematiken. Det är helt omöjligt (ja nästan om man är nybörjare) att kunna se om bilen har gått 12000 eller 22000 eller 32000 mil. Har man hållt på ett tag så lär man sig vad man skall titta på.
För BMW är det rel. lätt när det gäller nyare biler (och kanske äldre) då service och dyligt går att verifiera. Om det ej går så låter man det vara för just den BMWn.

När det gäller vart man skall handla så handlar det om:
1. i 1:a hand om vilket förtroende man får för säljaren oavsett vart han/hon befinner sig.
2. Bilens historia (går i hand med 1) Vad de gamla ägarna har att säga.
3. Servicebok - Verifiering mha chassinummer och dyl (går ochså hand i hand med 1 - 2)
4. Köra direkt mot märkeshandlare. Inget krav dock.

Stämmer det här så gör det inget om det är Hamburg, Frankfurt, Berlin eller Munchen. Skall man dock säga något så är det vanligare att man hittar ngt mystiskt norrut än söderut (rent generellt). Men följer man det ovan och har vanligt sunt förnuft så går det alldeles utmärkt att handla bil även i de klassiska "fuffarstäderna"
4.
Dekra och ADAC bör kunna göra "M-test"

/T.P.
Ja just det! Så var det!

:)
Scheckheft
Hej, TÜV =bilbesiktning, kan även utföras av aukt. verkstäder

/Scheckheft
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.