|
|
|
|---|---|
| Hur bra är en parkeringsassistent? Kan man parkera lika bra eller bättre själv om man är duktig på att fickparkera? | |
|
Jag tycker det underlättar, man kan backa riktigt nära utan att behöva oroa sig. Men visst är man duktig på att bedöma längden på sin bil ner till 10cm avstånd så kan man säkert parkera lika bra. |
|
| Oj, du kanske inte menade det klassiska PDC utan nyare systemet Länk | |
| Läste på annat forum att många gillar systemet. Bra vid parkering i mörker och regn. Du riskerar inte att skada fälgen mot trottoarkanter. | |
|
Gorban => Jag vet inte hur BMWs system fungerar, men VW system känner av hur bilen framför och bakom är parkerade. Står dessa bilar uppe på trottoaren så kommer system att parkera bilen på trottoaren. Jag tror att dessa parkeringshjälpssystem kommer bli mer och mer standard, precis som PDC har blivit. Jag minns en biljournalist som skrev för några år sedan att kan man inte parkera utan hjälp av PDC så ska man köpa sig en mindre bil. Jag tror att han får äta upp detta idag :) Mvh/ Niclas |
|
|
Det gick ju inte direkt supersnabbt för bilen i filmen att parkera. Kul å vara bilen efter... Tänk den dag då systemet inte fungerar... |
|
|
VW kommer ju även med system som bromsar åt dig. Jag tycker det är suveränt. Ju mindre man behöver engagera sig i bilkörningen desto bättre. /Fredrik |
|
| WGN : Har för mig att det är föraren som bestämmer tempot med gasen, datorn kan säkert räkna ut hela parkeringen på en hundradels sekund om den vill :) | |
|
635 CSi: Ja, det låter ju fantastiskt! Varför inte bara slopa alla bilar och satsa stenhårt på kollektivtrafiken istället? Då slipper ju folk engagera sig i körningen helt och hållet. DavidT86: Ah, då var det bara en förare med stela fotleder i filmen alltså. |
|
|
Fickparkeringsassistent är jag tveksam till. Fickparkeringen är inte så svårt att lära sig ändå. Det är mest en fråga om att ha en grundläggande metod och sedan öva mycket. Däremot så skulle jag inte kunna klara mig utan parkeringshjälp. Inte i 1-serien i alla fall. Den har urusel bakåtsikt så PDC är ett måste. Känns som PDC numera är en ursäkt för biltillverkarna att designa "snygga" bilar utan att behöva tänka på om man ser något bakåt. Nör jag var i Kina senast så provade jag att backa in en sån här: Länk , i en ruta (En Opel Corsa med kombi bakdel som såldes som Buick i Kina). Inga som helst problem, man ser jättebra bakåt och ingen parkeringshjälp behövs. Men direkt snygg kan man ju inte säga att den är... |
|
|
Blev fel på länken förstås. Denna ska det vara: Länk |
|
| Min Skoda Superb Combi har fickparkeringshjälp och jag måste gå emot mitt tidigare påstående ovan och säga att det är kanon. Visst skulle man säkert kunna krångla sig in i rutan själv ,men använder man assistenten så kommer man in på lagom avstånd från trottoarkanten i stort sett varje gång. Systemet måste dock kunna ratta själv för att det ska vara någon idé. Har prövat Mercedes motsvarighet och där får man istället instruktioner i färddatordisplayen hur man ska ratta för att komma in i rutan. Tar ju en evighet innan man lyckas parkera. Med system som dem i BMW och VW (och därmed Skoda) som rattar själva, så går det i stort sett lika snabbt som att parkera själv. | |
| Löjlig, kan man inte parkera själv skall man inte ha körkort! Möjligen ok för handikappade. Mvh | |
| Nu förstår jag inte. Vilket handikapp, som tillåter en att köra bil i övrigt skulle göra det svårare att fickparkera? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.