AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.818

Byta bränslepump E34 520i-96.. Hur gör jag?

Ma
35
Manne74
318i-89 (Utställningsskick..)
E34 520i-96
Hej alla!
Bränslepumpen i min E34 520i-96 sjunger på sista versen (sjunger är bokstavligt talat..eller tjuter kanske är en bättre beskrivning..) och behöver bytas.
Då jag är rätt grön på bilmekande (men sugen på att lära mig mer och mer) vore det schysst om någon som vet hur det går till kan ta mig genom de olika stegen bytet innebär. En arbetsbeskrivning, alltså!
Vore grymt tacksam!
M

Jag är inte dum.. Jag har bara otur när jag tänker!
ke
376
keihin
525d Touring -07
Inte svårt att byta själv, fördel om tanken är typ 1/4 eller mindre men har själv gjort det med nästan full tank, bara kavla upp ärmarna! :)

1. Lyft golvluckan i bagaget, ta bort tygklädseln i det grunda facket till höger, där under blottas den lite ovala plåtluckan till tanken - öppna.
2. Dammsuga bort det förmodade gruset/vägdammet som ligger i fördjupningen runt kontakt samt tanklucka, för att förhindra att det blir skräp i tanken.
3. Koppla lös elkontakten och slangarna, märk slangarna (pil finns på rörstumpen de sitter fast i).
4. Den stora runda räfflade plastgrejen på locket är en gängad mutter, använd t.ex. en större skruvmejsel att hålla mot och knacka försiktigt lös den. Lyft upp tankmätararmaturen, följ sedan slangarna ner och ngt till vänster i tanken till själva bränslepumpen och dess hållare, "klicka" lös den ur sitt fäste, mer info och bild om detta hittar du i inlägg 4 i denna tråd: Länk
5. Lyft upp hela härligheten, byt pumpen, återmontera, ut å gasa igen!

Lycka till!
Ma
35
Manne74
318i-89 (Utställningsskick..)
E34 520i-96
Stort tack! Skrev ut ditt svar och gav mig ut i garaget igår kväll och bytte pumpen. Beskrivningen var bang on...
Tack igen!

Jag är inte dum.. Jag har bara otur när jag tänker!
ke
376
keihin
525d Touring -07
Roligt att man kunde vara till hjälp! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.