AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.292

Passering av bilar i höger körfält på motorväg

Sida 9 av 9
Intressant fråga, det borde ju vara på gång tycker man. Varit en hel del olyckor nu i vinter där iaf några varit direkt relaterade till för kort avständ (och det i sin tur relaterat till vänsterfilskörningen). Polis och myndigheter borde styra upp situationen på motorvägarna in den går helt överstyr. Kanske en kampanj i lokala medier där bilister påminns (upplyses) att utgå från höger körfält!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ja, det är väl en underligt inarbetad "jag ska köra som jag vill och du ska skita i det"-mentalitet på våra svenska vägar som ligger bakom. Det är alldeles för svårt att förlora körkortet vilket leder till att folk i allmänhet inte känner att de behöver leka snällt med andra, för att översätta ett amerikanskt uttryck.

Ett led i körkortsteorin är ju att kunna sånt här och om man inte vill/anstränger sig för att praktisera det så ska man inte heller få behålla förmånen att framföra fordon ihop med andra. Korta avstånd och vänsterfilskörande tycker jag är betydligt farligare än något för höga hastigheter, om man nu ska gradera lagbrotten efter livsfara. Det skapar tveksamhet, oro och osäkerhet hos medtrafikenter och det är en farlig cocktail.

Kontakter? Det måste ju gå att maila till någon som kan ta frågan vidare i myndigheten. Om alla vi mailar och uppmanar några vänner som inte finns här att göra detsamma så måste de väl få upp ögonen? Jag mailade vägverket om en ny sorts vägbelysning som de testade här och nu, två år senare, är de utbytta. Så visst hjälper det om vi säger till utan att vi behöver några särskilda kontakter, om vi är tillräckligt många som påpekar samma sak.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kvinnor i trafik använder inte speglarna (till det de är till för), tyvärr.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Knappast ett problem som gäller kvinnor mer än män Sani.
Andelen manliga idioter i trafiken är i alla lägen fler.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Håller helt o hållet med Sani!

Ser detta fenomen varje dag i Sthlm´s trafiken.
Använder sällan vänsterfilen i Sthlm då höger ytterfil går betydligt snabbare.

BMW M-POWER
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Men att ligga i vänsterfilen utan anledning handlar inte om att personen inte tittar i backspeglarna, det handlar om att man inte kan trafikreglerna och borde övergå till kollektivtrafik.
Visa användare
3.753
Sani
Brynar;

"Andelen manliga idioter i trafiken är i alla lägen fler." Håller med dig om den, men jag håller även fast vid mitt uttalande!

Baserar detta på 22 års erfarenhet i trafiken, i - låt oss säga 8 av 10 - fall där jag tydligt märker att framförvarande inte läser av sina speglar; har jag noterat en kvinna vid ratten. Sedan behöver inte du hålla med, det är klart.. :)
Visa användare
3.753
Sani
Sant HFR; kommenterade främst "falsterbo":s inlägg..
Höll på att bli ihjälkörd imorse av ett pucko som skulle "straffa" mittfältskramare

Jag kom ut på den trefiliga motorvägen alldeles bredvid en såskopp i mittenfilen som höll 90 (på 110-väg)

Samtidigt kör en herre om mittfältskramaren i vänster körfält

För att markera sitt missnöje med mittfältskramaren kastar han sig in framför honom och direkt in i högerfältet (utan att se sig för)

För i högerfältet kom ju jag körande och hann tvärnita precis så jag med någon mm marginal lyckades avvärja att bli nermejad av han som kastade sig till höger 2 filer på en gång utan att se sig för

Han fick en väldig massa blink och tut från min bil och hans fru som satt bredvid sjönk ner till i höjd med fönster-ramen

När jag körde upp bredvid honom stirrade han blint rakt fram och frugan försökte sjunka genom sätet

Hoppas han fick sig världens utis av frugan efteråt
Mittfältskramare är det värsta jag vet. Det borde polisen stävja i trafiken främst av allt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Varför sätter dom inte upp skyltarna igen som sa, använd även höger körfält.
I stockholm är jag övertygad att folk inte gör det för att det är jobbigt att bromsa alt öka farten när folk ska svänga in från påfarterna.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
De stora problemen ligger även i att folk ej har någon uppfattning, om hur man skapar rätt flyt i trafiken.

Tex. vid påfarter så ska alla tränga sig in så fort som möjligt - om de istället "flyter" med i trafiken så kommer en naturlig lucka att uppstå. Visst ibland kan det krävas att man åker någon meter in i bussfilen ibland.

Detta gäller även många gånger i vänsterfilen på motorväg - om folk bara kunde öka hastigheten för en kort stund och ta sig tillbaka i högerfilen, så skulle allt flyta bättre.

Då kanske jag i alla fall skulle ha mer överseende med vänsterfilstalibanerna....

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Tallviking: Tyvärr ett relativt vanligt beteende, att man ser folk markera sitt missnöjde i trafiken på ett helt idiotiskt sätt men tur att det gick bra den här gången.

Killen som körde bilen har ett svagt psyke helt enkelt.

Visst f-n kan man bli förbannad i trafiken men att visa detta genom idiotiska manövrar är helt förkastligt, man får helt enkelt bita i det sura äpplet och lugna ner sig eller visa sitt missnöje på ett vettigt sätt (blinka med helljuset, tuta eller dylikt).
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det största problemet är farttalibanerna, som skapar den största oredan. De ser till att allt flyt försvinner men det har de ingen uppfattning om själva då effekten av deras agerande hamnar längre bak i kön och förstör rytmen för långt många fler än de kan förstå.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag frågade en gång en mittfältskramare varför han alltid kör i mitten. Svaret var att det känns bäst att ligga i mitten när man inte vet riktigt var man ska....
Bland det dummaste jag har hört!!! Hur ofta kan man svänga av åt vänster från en trefaldig motorväg??

/B
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Beppo: I sverige finns inte avfarter till väsnter från motorväg men i USA är det tämligen vanligt. Där övergår också oftast det högraste körfältet till avfart.
Är man som ajg ovan förare på 6filiga vägar och har en GPS som kartläsare är det säkrast att där hålla sig i nästa högraste, av de ofta 6 körfälten, I USA kör man döremot om till höger och vänster oavsett trafikintensitet - vet inte om det är enligt deras lagar men praxis är det i alla fall.

Visst ska man hålla till höger men det är därmed inte fri fart i vänster körfält i Sverige, såvida man inte är blåljusfordon under utryckning.

/Patrik, som mest kör på tvåfiliga vägar i Sverige

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.