|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
Onehp, jag tackar också med ett blink med varningsblinkersen. Folk fattar, prova själv. |
|
|
Kristoffer_L : Fast det står ju klart och tydligt : "Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning OCH DET ÄR TÄT KÖBILDNING I ALLA KÖRFÄLTEN" ..kan du passera en hel rad med bilar så är det ju knappast köbildning i ditt körfält :) Jag känner igen mig i situationen du målar upp, speciellt då jag själv kör lastbil i området alla tider på dygnet och ser den uppstå hela tiden vid rusning. Jag tror främsta anledningen till att farten sjunker så snabbt i vänsterfältet är korta avstånd. Det blir en kedjereaktion, en lastbil börjar köra om en annan lastbil 1 km längre fram, bil efter bil bromsar in, eftersom alla har korta avstånd blir det lite av panikartade inbromsningar. Det blir hårdare inbromsningar desto längre bak i kön man kommer, självklart kommer deras fart plötsligt vara lägre än lastbilen längst fram. Sedan hänger sig denna korken kvar på samma ställe tills rusningen är över, då kön konstant fylls på med nya bilar som bromsar in. Hade alla haft 3 sekunders avstånd, vid alla tillfällen, tvivlar jag inte på att farten i vänster körfält aldrig skulle understiga iaf 90 oavsett tidpunkt på dagen (nu snackar jag 110 vägarna runt omkring Malmö området). Du vet säkert liksom jag att i dagsläget kan man stundtals vara nere i 50 knyck utan någon som helst synbar anledning (=ingen olycka har skett, inget vägarbete osv). Personligen har jag inte så mycket emot att pendla i 90 istället för 110, men när det blir såna där korkar som du beskriver där man på en gång får gå ner i farter under 70 på en tvåfilig motorväg så blir man lätt irriterad. De korta avståndet ställer också till det rejält vid påfarter, hade det varit 3 sekunder mellan alla, även bilarna i påfarten, hade det aldrig varit svårt att komma in på vägen även under värsta rusningen. Det hade bara varit att glida in fint i den ca 90 meter långa lediga fickan. Istället för som nu, behöva trycka sig in mellan två bilar som håller 10 meter avstånd till varann, om ens det finns. Man ser ju hela tiden hur bilar i högerfältet snabbt slänger ut sig i vänsterfältet framför andra för att släppa in nån från påfarten (och där skapades den kön i vänsterfältet... :) ). Kort och gott, för att lösa de här problemen måste alla vara med på det. Det finns ingen man kan peka på och säga "DU är skyldig till denna kön". Det är en stor hög trafikanter som gemensamt skapar den. Och tyvärr är du nog tvungen att anpassa din fart i högerfältet så att du inte passerar de i vänster körfält om du inte vill riskera få böter, så tolkar iaf jag reglerna. Men visst kan jag hålla med dig om att det är frestande att köra om i högerfältet i de läget. Men bilarna i kön, som är i vänsterfältet, är i samma sits som du, dom vill också fram och det står ju klart och tydligt, ska man köra om så är det i vänster körfält man gör detta i. Det går ju inte säga att dem gör fel genom att ligga i vänster körfält, och hade dem legat i höger körfält hade andra kört om dem i vänster körfält istället. Det finns ju faktiskt rättsfall där folk har friats för att de har "bevakat sin plats i kön". Eftersom sådant beteende inte bevisats störa flytet i trafiken i helhet (eftersom alla är i samma kö). Länk Fast klart, det bästa hade varit att bygga ut E6an från Helsingborg till Trelleborg till 3-filig motorväg, så hade troligen de här problemet blivit mindre. Det är iaf säkerligen lättare än att få folk börja hålla avståndet.... |
|
|
Lösningen är inte så enkel som att bygga fler filer så länge som många bilister alltid ska ligga till vänster oavsett om de kör om eller inte. E4 Stockholm - UpplandsVäsby är bra exempel. Vid påfarten från Väsby blir det tre filer och påfarten bildar högerfilen. Det som två av tre personblar gör, och varannan lastbil , är att omemdelbart gå ut i mittenfilen. Även om det är fritt framför dem. Det innebär att lastbilarna med maxfart 80 eller 90 kör i mitten och tvingar ut de bilar som vill köra i 95-100 i vänsterfilen. Kön bildas i mitten och vänsterfil samtidigt som det är tomt i högerfilen förutom de lastblar som kör där de hör hemma, dvs i högerfil. Det som behövs på svenska motorvägar är att bilister börjar hålla till höger när de inte kör om, så att de som kör fortare kan passera på rätt sida. Och fortare behöver inte betyda olagligt fort. Framförallt inte på vintern när det ofta går i betydligt under skyltad fart i vänsterfilen. **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Bra summerat, Mats! Det skriver jag under på. Sen har vi det här fenomenet påfarter, där folk tror att det är ok att glida ut på motorvägen i 70-80 km/t och SEN accelerera. Detta istället för att använda accelerationssträckan på påfarten för att komma upp i trafiktempot. Det orsakar samma som Mats påtalade, nämligen att de som kör 90-100 givetvis glider ut i vänsterfilen. och sedan är det stopp. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Helt klart ett problem det med, men även om folk hänger i vänsterfältet i onödan är inte det något skäl till varför det skulle gå saktare i vänsterfältet än i högerfältet. Vet inte riktigt hur det ser ut på platsen, men är det någon lång uppförsbacke? För isf förklarar det varför en del lastbilar lägger sig i mittenfilen, tex för att dem vet att bilen framför är tungt lastad och kommer sjunka i fart. |
|
|
Esadh : Helt klart irriterande också, men som jag skrev i min långa text som jag kan förstå är lite jobbig att dra igenom, så är också korta avstånd en del av problemet där. Konsekvenserna hade inte blivit så drastiska ifall bilarna på vägen hade haft bättre avstånd, istället för som nu att 2-4 bilar snabbt måste slänga sig ut i vänsterfilen för att göra plats till en rad med bilar i påfarten. Ni kan nog tänka er hur det ser ut på vägen när en 60 ton tungt 24 meter långt ekipage ska ut på en hårt trafikerad väg i rusning och med nöd och näppe kommer upp i 40 km/t innan det är dags att gå ut på motorvägen :) Hade alla på vägen haft 3 sekunder avstånd hade det kunnat gå till ganska smärtfritt, det hade trots allt funnits plats för 3 såna långtradare mellan varje bil. |
|
|
DavidT86: Där håller jag också med till fullo. Jag gjorde ett test ett par gånger för några år sedan; att stenhårt hålla det där 3s-avståndet. Problemet är att om man håller det så är det alltid någon som tycker att det verkar lämpligt att lägga sig där i luckan. Då får man sakta ned för att få bra avstånd igen och vips är det en till som tycker att det är en lämplig lucka att ligga i och man får sakta ned mer igen. Till slut är man den där irriterande typen som ligger i 80 km/t på motorvägen och folk blir fattar inte att det är för att man frustrerat försöker få bättre avstånd, vilket saboteras konstant. Been there, done that, not doing it tomorrow. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
David: Du har helt rätt att om alla bilister tillämpade 3-sekunderregeln skulle trafiken flyta bättre. Problemet är att 3-sekundersregeln dessvärre endast existerar i bilskolans teoriböcker, i verkligheten är den totalt urvattnad då minsta tillämpning omedelbart resulterar i att luckan fylls igen ffa i rusningstid som esadh beskriver. Länken du till refererar till är kontroversiell och långt ifrån prejudicerande. Artikeln kan knappast ses som särskilt objektivt skriven med tanke på källan du angivit :-) Jag har läst ett antal artiklar om detta fall i vanlig dagspress där åklagare och polis/trafikexperter varit bedrövade efter utfallet, och hoppats på fortsatt resning i HD. |
|
| Åkte nu ikväll från Gävle till Stockholm, hade ingen större brådska så satte farthållaren på 110 och la mig i hörgerfilen och höll mig där större delen av vägen. Slaskigt och rejält blött på vägen. Inte särskilt mycket trafik men blir omkörd ett antal gånger av upphinnande bilar som kör om i vänsterfilen. Helt ok så lång men VARFÖR måste de svänga in i högerfilen direkt framför min bil igen ca 5-10 m framför? Varför inte fortsätta i vänsterfilen tills man kommit om ordentligt i stället för att lägga sig direkt framför och dra upp snömodd och vattensprut i rutan på den man kör om? Gör man det bara för att jävlas eller är fantasin så förbannat dålig så man inte fattar att man faktiskt tar bort all sikt för den man passerar? Vad är problemet med att fortsätta i vänsterfilen på en i princip tom väg till dess att man är orderntligt förbi? Detta upprepades ett antal gånger av ett gäng bilar och jag kan inte låta bli att bli förvånad över att bristen på hänsyn är så total. Hur gör ni andra, svänger ni också in direkt framför den bil ni kör om..?? | |
|
Jag tillämpar den och kommer fram till mitt mål, kanske några sekunder senare än andra, men utan tvekan både behagligare och säkrare. Och det gör jag självklart även bakom ratten på 60 ton i full rusning på inre ringvägen. Det är bara en fråga om prioriteringar. Självklart blir jag irriterad när bilar fyller igen luckan, självklart blinkas det och tutas det ibland när det börjar bli riktigt irriterande, men jag håller avståndet. Tidsförlusten vid en kollision blir säkerligen minst lika stor som den sammanlagda tidsförlusten under år av folk som svänger in i tomrummet och tvingar dig lätta på gasen för en sekund. :) Även om artikeln kanske inte är helt objektiv (tog första jag hitta på google), så kvarstår ändå faktumet att han blev friad. |
|
|
...men fälld i Tingsrätten (och kommer ev prövas i HD) varför fallet fortfarande är kontroversiellt och ett ganska dåligt exempel. Däremot belyser det juridikens makt vid otydliga definitioner vilket jag försökte poängtera tidigare, om det så rör blockering av körfält eller vad som är köbildning. Jag tror inte vi kommer mycket lägre, vi är båda överrens om att slalomkörning och omkörningar på motorväg är otillåtet. Dock förblir vår definition på köbildning olika. |
|
| En sista fotnot att det inte kommer prövas av HD, han är friad... | |
|
Känner att jag vill skriva om en händelse i Malmö för ett par år sedan... Kör på inre ringleden (tvåfilig 90-väg) och en gammal VAN med gardiner i fönstren ligger och pyser i 85km/h mätarfart, ligger bakom ett par sekunder, ger han ett "blink" men inget händer... Går ut i höger fil och kör om... Det var nästan INGEN trafik ö.h.t. Kör som sagt om utan obscena gester etc... Innan Tygelsjö blir jag stoppad av en civilare som sagt att det gått ut på radion att en BMW med mitt reg.nr "kör som en galning" på inre ringvägen, på insidan av nilar etc etc... Förklarade läget och fick köra vidare... Först då fick jag bekräftelse på att det verkligen VAR en idiot jag körde om ingen inte bara ngn ouppmärksam bilförare..... |
|
|
Bikt: Jag klämde några bilar på insidan i morse. 3 filig väg, lastbilarna ligger för en gångs skull längst till höger. Då är det klart att två bilar ska ligga kvar i vänsterfil trots luckor om 500m - så det fick bli en nedväxling till tvåan 6500 varv och sen iväg upp mot himlen vid 8300 varv, och där efter i med nytt.. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
mistafrizz: Det du beskriver har jag själv varit väldigt sugen på vid flera tillfällen, tyvärr tar entrepenadmaskinen slut redan vid 3000rpm... David: Detta är senaste infon jag hittat, kanske du har bättre inside info med tanke på ditt yrke :-) Länk! |
|
|
mistafrizz: ;-) du är förlåten Skön högvarvs motor du har, börjar det röda vid 8250 varv? |
|
|
Varvstoppet ligger vid 8300 (8250 enligt spec, men nålen hinner förbi innan växling) Kan faktiskt inte säga att jag vet var det röda börjar - jag måste kolla det (bra koll efter 1700 mil, men kör man max jämnt så.. ;-)) Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Kristoffer : Länk Google är din vän, fast det var inte lätt att hitta det. :P |
|
|
Haha, du får poäng i min bok mistafrizz! "Det som behövs på svenska motorvägar är att bilister börjar hålla till höger när de inte kör om, så att de som kör fortare kan passera på rätt sida. Och fortare behöver inte betyda olagligt fort." Detta har varit min poäng från första början! Svårare än så är det faktiskt inte. Tyvärr kan man lugnt konstatera att det inte fungerar på vissa ställen därför har vi nu fenomenet med högeromkörningar. En konsekvens av ett tidigare fel helt enkelt! Vill man ha bort det, beivra blockeringen av vänsterfilen! När man ändå är igång så kan man bötfälla de som inte törs åka 110/120 km/h på motorvägen då normalt väglag råder! |
|
|
Det som jag undrar över - varför får man aldrig höra nåt om detta från trafikverket?? I andra länder försöker man iaf påminna folk jämt att hålla till höger och hålla avstånd med skyltar på broar och vid vägkanten, här i Sverige finns det på sin höjd en skylt i hela landet... Jo, det finns dom där försök med att hålla avstånd så att man ser dom där två pilformiga vägmarkeringar - det funkar ju bara i en hastighet. Dessutom finns dom oftast endast i högerfil - där nästan ingen kör förens det är försent!! Ingen som har kontakter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.