|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
|
Onehp jag vet att det inte är bra o medför en risk. Keiser är det verkligen så ? då är mitt agerande korrekt :) |
|
| Bra tråd allihopa :) | |
|
esadh: Du vet väl inte anledningen till att personen som kör upp bakom dig kör fortare än du!? Och oavsett finns det väl ingen anledning att inte släppa förbi den som kommer snabbare bakom om möjlighet finns? 110 km/h kom från att det var just den hastighet som nämnts i alla inläggen tidigare. Hur reglerar du trafiken om "någon svänger ut mitt framför mitt fordon så man får stå på bromsen för att inte hamna i dennes baklucka till att någon ligger tätt bakom så man inte ens ser dennes framljus i backspegeln."? -Ligger kvar i vänsterfil i det senare fallet? Hur undviker du att de inte svänger ut mitt framför dig? Intressant att vissa tycker det är ok att trafiken på motorvägen reduceras till 90-100km/h, vilket ju är konsekvensen i många fall (eller 50km/h som var fallet igår, tvärbroms och på med varningsblinkers för att undvika bli påkörd. Allt för några stollar längre fram fick för sig att köra om en lastbil). Oavsett om jag bryter mot lagen (vilket den som trycker i vänsterfilen gör) eller inte kommer jag glida förbi på innern, om inte helljusblinken funkat (vilket det faktiskt ofta gör). |
|
|
När nån går åt sidan brukade jag tacka med vä-hö-vä blink, men nu med min BMW "touchblinkerspak" är det på tok för krångligt (även med 3 ggr. automatblink avstängd). Synd, finns inte många sätt att visa uppskattning i trafiken... Jo sist jag kollade fick man bryta mot regler i nödfall, även (civil)polisbilar får det, så man ska verkligen inte leka polis själv och skapa farliga situationer själv. Jag ser civilare som stannat förbrytare ganska ofta på E4, ok om de blir ännu fler... (fast då får de gärna använda högerfilen samt använda blinkerspaken, också ;-) ) |
|
|
Keiser: Jag avsåg att blinka och tuta till bilar framför och tända bromsljus åt bakomvarande. Ett och annat finger kanske också råkar flyga upp i rent adrenalinreducerande syfte. KANSKE, om det är en riktig idiot bakom, så kan jag bromsa lite. Men då ska jag vara provocerad. :-) Anledningen till fortkörningen? Ja om det är en fråga om liv och död så syns det på körningen. Då ligger folk inte och trycker bakom för att tvinga ut framförvarande på vägrenen (som f.ö. inte alls är omkörarens val) utan kör om utan att bry sig. Och hur ofta handlar det om sånt? 40-50 gånger per 10 mil? Knappast. Och väljer man att fortköra det så är det ens eget beslut och inte framförvarandes, eller? Om man väljer att bryta mot trafikreglerna får man väl acceptera att andra inte gillar det, precis som inom alla andra områden när man bryter mot lagen? Här är en liten nöt att knäcka: Om man håller högsta tillåtna hastighet och går ut på vägrenen i avsikt att släppa fram en fortkörare - borde det inte ses som "medhjälp till brottslig handling"? ;-) Onehp: Jag brukar blinka en gång med varningsblinkern för att tacka bakomvarande och en snabb med ljustutan till framförvarande som tackar mig. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
David: Jag skulle vilja ge ett exempel från verkligheten som sker varje morgon på E6 söder om Malmö. Jag kör ut på motorvägen i 90km/h pga mycket tät trafik. Bilarna framför mig börjar byta fil eftersom de vill om en lastbil som ligger längre fram. Eftersom "alla" vill om lastbilen och därför lägger sig till vänster lååångt innan lastbilen räcker helt enkelt inte vänsterfilen till, det resulterar i en kö som sträcker sig nära på 10km dvs ända in till Malmö. Dessutom blir inte situationen bättre av att bilarna som precis passerat lastbilen fortsätter att ligga till vänster eftersom det ligger ytterligare en lastbil längre fram (som också kör 90km/h) etc. Dvs högerfilen förblir relativt gles och vänsterfilen överbelamrad. Resultatet blir kraftiga inbromsningar när högerfilen töms på bilar som vill till vänster längre fram (vi pratar flera km längre fram), hastigheten brukar landa på 50-70km/h i vänsterfilen. Medan högerfilen förblir tom sånär som på lastbilarna som naturligtvis fortsätter att ligga kvar i 80-90km/h eftersom de förblir själva där. Eftersom jag skall svänga av motorvägen efter ca 7km bryr jag mig inte om att gå ut till vänster eftersom jag inte vill köra om lastbilarna. Känns onödigt eftersom jag vet att jag aldrig kommer hinna passera dem när jag ändå skall av snart. Men eftersom jag väljer att hålla mig kvar till höger passerar jag de till vänster eftersom hastigheten går så mycket mer långsamt där. Jag undrar egentligen vem eller vilka som gör rätt resp fel i detta fall, och framför allt hur man som bilist skall agera. Rimligen borde detta räknas som tät kö när trafikrytmen går ned såpass kraftigt (återigen en tolkningsfråga). Samtidigt måste det finnas gränser för när en omkörning kan påbörjas och när detta övergår till blockering av vänsterfilen (jag köper inte argumenten "jag bevakar min plats i kön" eftersom detta inte är ICA utan E6 :-). Vilka riktlinjer finns här egentligen? Som sagt vore kul att höra era åsikter då detta drabbar mig dagligen. |
|
|
David T, Du skrev "Men samtidigt har jag svårt att tro att en sådan situation uppenbarar sig utan ett skäl, tex ett vägarbetsfordon i vänsterfilen en bit längre fram eller dylikt, och då är det okej att passera till höger" Den situationen uppstår flera gånger per morgon vid min 55 km långa färd på E18/E4, på väg till arbetet i N Stockholm. Och det utan andra skäl än att förarna hellre ligger i vänster än högerfil, oavsett om de kör om eller ej. Alltså kö i vänster fil, tomt i höger fil, Tro inte då att lastbilarna bromsar för att hålla samma fart som kön till vänster. **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
esadh, Du som håller stenhårt på lagar och principer borde väl endast använda varningsblinkersen när du har haveri vid vägkanten. **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Kristoffer_L: Som du har beskrivit ser i alla fall jag det som en klockren "tät köbildning" där det alltså inte gör något om höger körfält rullar fortare. Dessutom ska man ha klart för sig att man som körande i vänsterfilen under tät köbildning inte får byta tillbaka till höger körfält förrän man ska av. Länk Kap. 3, §9: "Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning." _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Mats: Jag har inte sagt att jag håller stenhårt på dem, bara att man måste acceptera att andra inte gillar lagöverträdelserna. Det är fortfarande upp till var och en att köra efter sin förmåga och som man anser är vettigt. Dessutom kan man inte diskutera trafikregler om man lägger in sina egna regler och stryker befintliga regler som man inte gillar. Alla har ju sina egna påhittade "etiketter", så det enda man kan diskutera är de regler som är allmängiltiga. Annars blir det ju bara en enda stor soppa och helt meningslöst att diskutera. Som att jämföra äpplen och päron, brukar vara ett populärt uttryck. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh: Intressant, denna text du saxat från trafikförordningen, det sänker ju påståendet från DavidT86 ovan: "Det finns goda skäl till att bilar inte ska köra om i höger fil på motorvägen, det mest uppenbara är att folk som är i vänsterfilen ska kunna flytta sig in i högerfilen snabbt utan att behöva vänta på luckor. Vilket antagligen ingen här har något emot :)" David: Även om vi inte har något emot det så är jag rädd för att författarna till den saxade lagtexten i trafikförordningen har en del emot detta. |
|
|
Esadh: Hjälper det? Förstår dig dock och kan till viss del hålla med dig, slänger någon sig in så man få panikbromsa brukar även jag reagera. Håller dock inte på att bromsa etc om någon ligger för nära bakom, jag lovar han skiter fullständigt i det ändå. Grejen är att oavsett om det är ett fall på 1000 så vet du ju inte när detta sker. De kanske ligger och håller på dina priciper ("jag håller ju högsta tillåtna hastighet") o hindrar någon helt i onödan. Varför inte göra det enkelt för alla och hålla till höger när tillfälle ges? O näe du blir inte skyldig till medhjälpande - du följer trafikreglerna! "Och väljer man att fortköra det så är det ens eget beslut och inte framförvarandes, eller? Om man väljer att bryta mot trafikreglerna får man väl acceptera att andra inte gillar det, precis som inom alla andra områden när man bryter mot lagen?" Precis, det är inte framförvarandes beslut eller plikt så håll till höger och låt vederbörande komma förbi. Sen om någon stör sig på det så får de göra det i högerfilen! Ofatst är det dock dessa personer som sen klagar på att folk ligger för nära - ja men gör det då enkelt för alla och flytta dig! |
|
|
Keiser: Det hjälper mig. ;-) Jag var nog otydlig, får jag en känsla av. Det jag skriver om att folk kommer upp i bakluckan eller svänger ut framför handlar inte främst om motorväg utan vanlig 50-90-väg, exempelvis svänger ut från en avtagsväg. På motorvägen brukar inte det vara något problem. Där är problemet snarare de som tror att det är ok att ligga och snålköra i 70 på påfarter och kasta sig ut på motorvägen där andra kommer i 110 och SEN accelerera, istället för att använda accelerationssträckan till det den är avsedd för. Vad gäller de som ligger nära bakom så fattar många vinken och släpper lite längre avstånd. Inte tillräckligt men ändå så att ser man att de anstränger sig. De enda som inte bryr sig är puckon som tror att de äger vägen och de bryr sig när man bromsar istället för att bara tända bromsljuset. "Precis, det är inte framförvarandes beslut eller plikt så håll till höger och låt vederbörande komma förbi." "O näe du blir inte skyldig till medhjälpande - du följer trafikreglerna!" Jag tror knappast att man följer några trafikregler när man går ut på vägrenen för att släppa fram fortkörare då man redan kör högsta tillåtna hastighet. Det innebär ju att man redan vet att de kör för fort. Det är nog en av dina egna regler som du vill att andra ska rätta sig efter. Men du är välkommen att ge hänvisningar från trafikförordningen. :-) "Grejen är att oavsett om det är ett fall på 1000 så vet du ju inte när detta sker." Nej, det är sant. Visst är det trist att folk 999 gånger av 1000 ska brotta sig fram i trafiken och förstöra för den som verkligen behöver det? :-/ "Oftast är det dock dessa personer som sen klagar på att folk ligger för nära - ja men gör det då enkelt för alla och flytta dig!" Är det inte bättre att de lär sig köra bil innan de börjar ge sig ut i trafiken? ;-) Jag brukar ligga på 120-130 på motorvägen (där det är 110) och kommer jag ikapp någon som har lagt sig i vänster fil i 110 för att köra om ett 90/100-fordon så skulle jag ALDRIG lägga mig mot deras baklucka och blinka och leva rövare bara för att de har valt att inte fortköra. Det är inte "fortast går först" som gäller. Respektera att dina medtrafikanter har valt att inte bryta mot lagen för de förtjänar den respekten. Väljer jag att bryta mot trafikförordningen så är jag genast på egen hand. Då får man helt enkelt skylla sig själv, eftersom det är meningen att man inte ska göra det. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Esadh: blir lite äpplen och päron när vi inte pratar om samma förhållanden (motorväg)... Jag har aldrig nämnt eller haft åsikt om folk som kör om i 110 km/h, bara att de sen åker tillbaka till höger körfält när de är klara. DET finns det trafikregler som gör gällande (se tidigare i tråden tex). Landsväg och väggren har jag aldrig diskuterat. Sen är jag tydlig med att alla dessa som inte klarar att hålla 110 km/h vid normalt väglag bör bötfällas och borde ta en anna väg. Förövrigt också olagligt (Trafikförordningen 3 kap. paragraf 16). "Nej, det är sant. Visst är det trist att folk 999 gånger av 1000 ska brotta sig fram i trafiken och förstöra för den som verkligen behöver det? :-/" Ja eller släpp förbi fortförarna också (när möjlighet ges) så slipper iaf du vara orsaken! |
|
|
Hehe, jag tyckte att det var lite -"goddag" -"yxskaft" över våra svar till varandra. Då kan vi prata om samma sak. Det är roligare så. ;-) Påminner om en gammal Sten-Åke Cederhök-vits: "En av de där gamla kärringarna skulle ju sjunga och kyrkoherden skulle ackompanjera på piano. När kärringen sjungit klart sa kyrkoherden -Är du klar redan? Jag har fyra sidor kvar!" ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| :) | |
|
Esadh: visste inte att man inte fick byta körfält i tät kötrafik, har man lärt sig nåt! Fast så gör man ju oavsett... Tror du att folk förstår att man tackar med en varningsblink? Har inte sett det förr. Kanske om man visar handen som tack samtidigt, ska försöka... |
|
|
Onehp: När jag var i 20-årsåldern tackade alla så, i alla fall i södra Norrland där jag kommer ifrån. Jag tror nog att folk i situationen räknar ut vad du vill få fram. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Inte särskilt relevant hur man gjorde i södra Norrland på 1930-talet. Fanns det överhuvudtagit varningsblinkers på bilarna då? ;-) | |
|
Nja, man stack ut en hand åt vardera hållet istället för bara åt det håll man skulle svänga. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.