|
Sida 6 av 9
|
|
|---|---|
| Kristoffer_L: Visst är det så ;-) Man får ibland intrycket att ägare av fyrhjulsdrivna fordon älskar att ösa på i snöyran. ;-) Fast egentligen handlar det inte "mitt fall" alls om det, det kunde varit en Toyota Prius eller en Trabant. Fattar egentligen inte varför det blev en diskussion om detta överhuvudtaget, ett helt solklart fall enligt mig. (Självklart undantaget uttryckningsfordon etc). | |
|
Mats_epost: Som jag skrev innan så är det helt ok om du håller på att köra om, fick bara intrycket att bilen du skulle passera låg en bra bit fram och att du påbörjat "omkörningen" väldigt tidigt (vanligt fenomen). Gjorde du en normal omkörning så var det högst märkligt beteende av personen bakom och då får du ignorera mitt "påhopp"! :) Har förövrigt varken komplex eller någon tomteluva, även fall jag hört att det senare kan förekomma i trafiken vid viss fotografering. ;) Vill du mig något annat personligen så är jag tillgänglig på pm! Som sagt, grundfrågan återstår - Jante, privatpoliser? |
|
|
Jag var med om en situation imorse som jag tycker var väldigt märklig. Märklig på det sättet att de inblandade enligt mig var folk som borde ha koll på detta med etikett osv.. Jag kommer ifatt en BMW 535d F11 (om nu någon här körde den) - den bilen ligger i ca 135km/h, och ligger en stund framför mig. Detta är i sig helt naturligt. Men sedan blir det en lång lucka för att gå till sidan - men det är ju klart att 535dn ligger kvar och harvar i vänsterfilen. Då var det riktigt nära att jag klippte honom på innern.. Efter ca 3 km gick han åt sidan och jag kunde återuppta min marschfart. Då hänger bilen på... Jag stör mig inte så mkt på folk som ligger i vänsterfil i 110 för att göra en omkörning - då stör jag mig mer på folk som kör ryckigt och hackigt (oavsett hastighet) för de kan man aldrig beräkna. Den värsta sorten av vänsterfilsb*gar är de som ligger bakom en lastbil, de ser att en bil närmar sig bakifrån - och precis när man kommer ikapp dem, då skall de om lastbilen. Dessa människor är det farligaste och de som borde lära sig att följa rytmen i trafiken. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
| Keiser: Peace ;-) | |
|
spot on mistafrizz, jag ser det där varje dag. Märkligt... mvh Anders |
|
|
mistafrizz Håller med dig till 100. Det händer alldeles för ofta. Kristoffer_L Jag vet. Sunt förnuft är väldigt personligt. Jag saknar det antaglien själv i många situationer enligt andra. Men jag menar att man är lite farligt ute när man letar hål i paragraferna för att försvara ett "felaktigt" beteende. Alltså får man försöka tolka lagen på ett sunt sätt. Jag tror de flesta kan avgöra vad en kö (köbildning) är och att om det är kö vid infarten till Malmö så gäller den inte mig när jag villar runt på väg från Varberg. "Lagar är till för att följas av idioter men gäller som vägledning för oss andra" (oss andra måste väl vara vi BMW-förare) |
|
|
Även jag håller med mistafrizz till fullo! Lite detta jag försökt förmedla, om än på ett krångligare sätt! Skönt att höra att fler stör sig/blir fundersamma på dessa beteenden! |
|
|
Kristoffer_L : En bit av svaret försvann, högst upp stod det "Trafikexpert LOA Skåne". Sen så tyckte jag han lätt rätt så säker på när det är töt köbildning "När är det då "tät köbildning"? Det måste vara "kö" i båda körfälten och trafiken måste flyta fram långsamt t.ex som vid vägarbeten/olyckor." Är det kö i både körfälten här, nej. Flyter trafiken långsamt som vid vägarbeten/olyckor, nej. Spela in dum här, du har själv varit med i både situationerna och du vet att det inte går i 70+ då. Tror du verkligen på fullt allvar att du har minsta chans att försvara en omkörning på insidan i nämnda situation? Att en kö har uppstått i ena körfältet är knappast en förmildrande omständighet. Isf kan du likabra köra om i vägrenen. Kommer det upp i domstolen kommer säkerligen någon trafikexpert, kanske samma person som skrev mailet, konsulteras. Och vi vet vad han kommer säga. |
|
|
DavidT86: Det känns bra att du är kompetent nog att göra en korrekt bedömning av begreppet "tät köbildning", du har lyckats med något vi andra misslyckats med. Men återigen kvarstår faktum att några generella definitioner eller riktlinjer inte finns. Det skrev ju t om trafikexperten i svaret du fick! Detta är något en domstol eller annan juridisk granskare lär kunna ge trafikexperten på fingrarna för. Jag kan acceptera att det inte räknas som tät kö om det är 10 bilar som sackar till vänster pga långsam omkörning. Men är det tät köbildning när båda filer är proppade med bilar och det rullar i 70km/h på motorväg? Jag försöker inte spela dum utan snarare poängtera svårigheten i definieringen av olika scerarios, att det är frågan om tolkningar av gråskalor. Jag har tillryggalagt tillräckligt många mil för att förstå att en situation är inte den andra lik. Jag försvarar inte sk slalomkörning utan är egentligen intresserad av hur skall jag agera vid situationen som uppstår. Det har inte heller trafikexperten svarat på. Så en reviderad fråga som jag skulle vilja ha svar på är: Jag kör ut på en motorväg där vänsterfilen är proppad med bilar i 70km/h och till höger kör en lastbil som kör 80km/h. Får jag hålla mig i höger körfält och lägga mig bakom lastbilen i 80km/h (och härvid passera bilar till vänster) eller MÅSTE jag gå ut till vänster eftersom alla andra bilar ligger där om jag primärt inte ämnar köra om lastbilen? |
|
|
Jag hakade upp mig på följande mening som "krihil" skrev; " Efter en omkörning skall man svänga tillbaka till höger direkt om det finns bilar bakom som vill om". Den som har avslutat sin omkörning ska återgå till det körfältet som är så långt till höger som möjligt, utifrån den fortsatta färden. Detta oavsett om det är någon bakom eller ej. Sen det beteendet som Mistafrizz beskriver är egentligen en förlängning på den här problematiken som tråden handlar om, nämligen bristande uppsikt. Om en person går ut i vänsterfilen för att köra om en annan bil, så får den personen enbart göra det om det kan ske utan risk. Ganska självklart egentligen, men många verkar tro att det är en rättighet att byta till vänsterfilen utan att ens uppskatta övriga bilars position och hastighet. Mvh/ Niclas |
|
|
Tråden växte lite sen jag skrev sist :-0 Håller helt med att man INTE ska köra om till höger när typ 10 bilar gör en omkörning, alla i vänsterfil. Då kanske vi kan definiera omkörning. - Trefilig. Ganska ofta ser jag människor som "kör om" med 0,5km/t hastighetsskillnad. Ibland backar de lite grann, för att sen hitta gasen igen. Och två filer som gapar tomt fram till "hindret" lastbilen (yrkeschaufförer kan minnsam också ligga och sega i mittfilen). Är det då så brottligt att forstsätta köra fram i högerfil (där man redan var)? - Tvåfilig: på liknande sätt, kan man se denna kö på 10 bilar i vänsterfil, fast då med en lucka på 150m mellan t.ex. bil 4 och 5. och det hela rör knappt på sig, ibland inte ett smack. Är detta en omkörning?? Är det då så brottligt att snällt lägga sig till höger fram till luckan utan att nån ens höjer en ögonbryn (jag tittar in i bilarna och 99% bara stirrar rakt fram)... - Jag slalomkör inte, jag gör bara välplanerade filbyten, och det ibland ganska ofta. Det ska inte vara fult att byta fil. Dock jag avskyr dem som tror att motorvägen är ett videospel och bara byter fil efter god tycke utan förvarning eller marginal... - Nej, jag slalomkör inte, jag fyller bara ut de stora luckorna i trafikflödet och kortar därmed bilkön med minst en bil längst bak i kön varje gång jag gör detta. Jag hittar inte på, det är t.o.m. "vetenskapligt bevisad" att en mindre del bilister som byter fil ofta gör att trafiken flyter bättre när det är tät trafik och risk för kö. Dock om man tränger sig fram i andra filen, så gör man tvärtom, och bidrar till att skapa stillastående bilköer... Jag avslutar med att säga: "Den som kör långsammare än mig kan inte köra och borde tas ifrån körkortet, den som kör om mig är en galning, och borde slängas i fängelset omedelbart." eller Så kan vi sluta bry oss allt för mycket om hur fort och var andra kör, bara det sker på ett säkert sätt... Sen lite upplysning av trafikverket om att man visst kan, får och måste använda högerfilen, skulle inte heller skada. Vi behöver nån trafikprofessor som legitimt vill ta upp detta och detta för att bättre flytande trafik skulle minska koldioxidutsläppen. RÄDDA KLIMATET, ANVÄND HÖGERFILEN!! (jag skojar inte...) |
|
|
Heden: Visst är det så som du skriver och det var så jag menade men ville poängtera att det är än viktigare att gå tillbaka om det är "kö" bakom. Det minskar i alla fall irritationen i trafiken lite. Och jag utgick änna från att det var en "vanlig" motorväg med två filer i båda riktningarna. Sådana som vi har här på landsbygen:-) Jag råkade ut för köbildning idag på vägen hem efter jobbet. Fritt fram höger och lång kö till vänster. Fortsatte (mot mitt eget sunda förnuft) fram i högerfilen tills jag såg att det var blåljus långt där framme och då trängde jag mig in i vänsterfilen med de andra direkt. Fick säkert många ilskna blickar på mig. Blev naturligtvis omkörd på insidan av många bilar med resultat att de "lydiga" fick vänta längre på att komma förbi olyckan. /Krister |
|
|
Detta är en 1 filig väg 50km som sen mynnar ut i en 2 filig 70km ,lång sträcka. Före vägen delar sig finns ett kors där man ser jätte bra till vänster alltså åt hållet jag ofta kommer ifrån. Vet inte hur många gånger bilister som ignorerar om det kommer en bil eller inte o kör ut och inte lägger dom sig i högerfilen utan som jag ser det för att jävlas i vänster. Jag vet att det är idiotiskt men har då tagit dom i högerfältet i ren ilska. |
|
| flash: ilska är inte bra. Tror inte de jävlas, bara att de är dåliga på att köra. Det kommer inte som en överraskning som du själv säger, så du kan ta hänsyn till det. Du får själv avgöra vad som är lämpligast att göra. Bara du inte gör det i ilska... | |
| Flash: på 70-väg får du ju köra om på högersidan! | |
|
mistafrizz: "Jag kommer ifatt en BMW 535d F11 (om nu någon här körde den) - den bilen ligger i ca 135km/h, och ligger en stund framför mig. Detta är i sig helt naturligt." Eh... Den kör 135 km/t och du kommer ikapp? Så denne ska följa trafikregler men du behöver inte det, eller? ;-) Kristoffer_L: Nja, jag har inget exempel på föregångsland men jag uppskattar kramen. Jag behöver den idag. :-) Keiser: "kör du om i 110km/h så innebär det att någon ligger på motorvägen (förvisso i högerfil) i kanske 90? Hade de hållit 110 hade du aldrig behövt blockera högerfilen mer än tillfälligt!" Helt korrekt. Fast om jag kör så fort som hastighetsbegränsningen tillåter, blockerar jag en fil då? Ingen får väl köra fortare än så? ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh: var faktiskt tänkt i lite bredare perspektiv, alla som ligger i vänsterfilen "blockerar" den för stunden. Kan vara ett utryckningsfordon eller någon annan som åker fort av särskild anledning. Dessutom är högsta hastigheten i Sverige 120 km/h så ja, du kan blockera trafiken beroende på väg! ;) Hur som helst finns ingen anledning att uppehålla sig där mer än nödvändigt, för du är väl inte ute efter att reglera trafiken på egen hand? :) |
|
| Esadh: nej, men etikettsreglerna... ;-) | |
|
Kristoffer_L : Jag skulle säga att det inte är tillåtet, och att lastbilen också gör fel genom att passera kön. Det finns goda skäl till att bilar inte ska köra om i höger fil på motorvägen, det mest uppenbara är att folk som är i vänsterfilen ska kunna flytta sig in i högerfilen snabbt utan att behöva vänta på luckor. Vilket antagligen ingen här har något emot :) Men samtidigt har jag svårt att tro att en sådan situation uppenbarar sig utan ett skäl, tex ett vägarbetsfordon i vänsterfilen en bit längre fram eller dylikt, och då är det okej att passera till höger. OneHP : I fallet med kö på tvåfilig väg, varför har bilist nr 5 fel i att ha 150 meter lucka? Han har ju som du själv sa en kö framför sig som inte kommer gå snabbare för att luckan till bilen kortas ner till 80, 50, 20 meter osv. Hade istället alla haft såna luckor (iaf 3 sekunder) hade de tillfälliga köbildningarna påverkat trafiken avsevärt mycket mindre (färre plötsliga inbromsningar). Från vad jag sett på vägarna, skulle nog vilja påstå att i ditt exempel gör troligen bil nr 2, 3 och 4 grovt fel (har så pass kort avstånd till bilen framför att körkortet blir taget på plats) och nr 5 är den enda som ser den enorma faran med att 3 bilar ligger med ca 10 meter avstånd till bilen framför och kompenserar därför för deras brist på omdöma genom att hålla extra långt avstånd. Så brukar iaf jag agera när jag ser sådan idioti hålla på ute på vägarna. |
|
|
mistafrizz: Ah, dina personliga regler som du vill att andra ska hålla sig efter då? För annars är väl etikett att hålla sig till trafikreglerna och visa hänsyn, eller? Nåväl, jag hoppas att besöket till akuten inte var så allvarligt. *host* ;-) Keiser: "esadh: var faktiskt tänkt i lite bredare perspektiv, alla som ligger i vänsterfilen "blockerar" den för stunden. Kan vara ett utryckningsfordon eller någon annan som åker fort av särskild anledning. Dessutom är högsta hastigheten i Sverige 120 km/h så ja, du kan blockera trafiken beroende på väg! ;) Hur som helst finns ingen anledning att uppehålla sig där mer än nödvändigt, för du är väl inte ute efter att reglera trafiken på egen hand? :)" Ja, frågan jag ställde var också i ett lite bredare perspektiv. Vidare anser jag att utryckningsfordon och sådana med skitbrådska till akuten m.fl. är naturliga undantag som man inte ska behöva ta upp när man resonerar i generella och breda perspektiv, men det kanske bara är jag. Mitt uttalande förra inlägget var: "Helt korrekt. Fast om jag kör så fort som hastighetsbegränsningen tillåter, blockerar jag en fil då?" och då måste "så fort som hastighetsbegränsningen tillåter" kunna vara 120. ;-) Reglera trafiken tycker jag inte heller att man ska behöva göra, såvida medtrafikanterna inte gör något som är direkt negativt för mig - givetvis då utanför ramen av trafikreglerna (eller etikettreglerna, mistafrizz :-P). Det kan vara allt ifrån att någon svänger ut mitt framför mitt fordon så man får stå på bromsen för att inte hamna i dennes baklucka till att någon ligger tätt bakom så man inte ens ser dennes framljus i backspegeln. DavidT86: Då hoppas jag att det är du som hamnar bakom mig om det blir köbildning. :-D _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.