|
Sida 5 av 9
|
|
|---|---|
|
"Jag undrar vad polisens definition av tät köbildning på motorväg är. Jag undrar helt enkelt hur det ska se ut på vägen för att det ska vara okej att passera bilar till höger. Tex om det är en 10 bilar i vänster körfält som färdas i 85 km/h som ska om en lastbil som färdas i 80, är det då okej att, i höger körfält, passera 8 av bilarna som befinner sig i vänster körfält för att sedan själv blinka in till vänster körfält när man kommit ifatt hindret (lastbilen). Rent konkret, tränga sig förbi kön som bildats då tex en annan lastbil har kört om." Beskrev helt enkelt scenariot i första inlägget. |
|
| Frågan avgörs som bekant i domstol, inte av en enskild polisman. Förövrigt är det ett brott att ligga och hindra i vänsterfil, möjligen kan det bli så att båda begår brott (beroende på vilken köbildning det är i vänsterfilen)! Enklast vore ju naturligtvis om både körde som man ska (dvs omkörningar till vänster och sen hålls denna fil fri) men det är nog en utopi och hindrande av trafik i vänsterfil respektive ömkörningar i höger fil att fortsätta! Lika bra att vänja sig vid båda fenomen. | |
|
Keiser : Bilarna i vänster körfält hindrar dock inte trafiken, utan håller på med en, förvisso långsam, omkörning. Hastigheten bestäms av bilen längst fram, bilarna bakom kan vara allt från ambulanser på uttryckning till nån gasnörd i en BMW som har brått till McDonalds, dessa kan ändå inte köra fortare än bilen längst fram och måste därför köa. Bilarna i kön är inga andra förare än ni själva, som vill köra fortare. Det är så en kö uppstår, bilar som färdas i en högre fart tvingas sakta ner och samlas därför ihop i en -kö-. Ni är själva förare som hamnat i den situationen, så av samma anledning ni inte vill folk ska tränga sig förbi er, ska ni inte tränga er förbi andra. Det är så köande funkar. Det är inte olagligt att genomföra en omkörning i 5 km/h högre fart. Det är däremot olagligt att köra om på höger sida i såna här situationer. Polisens trafikexpert har i mina ögon satt punkt för diskussionen. Ni får babbla vidare hur mycket ni vill, jag kan inte direkt se hur era ord eller åsikter skulle väga tyngre än hans. Men för all del, få upp detta i domstolen och försvara det med att det är jante att köa som alla andra. |
|
|
Keiser: Det hela är inte riktigt så enkelt som du vill försöka få det till. Även när det är relativt lite på trafik på tex E4an är det ju inte ovanligt med mindre köer på några bilar i vänsterfilen pga att bilen längs fram sinkar resten. Sådana små köer löser dock oftast upp sig relativt snabbt, men visst kan även dessa vara irriterande. Men det som gör det hela lite komplicerat är väl (enligt min teori) att de som upplever sig mest hindrade i vänsterfilen oftast kör bra mycket för fort, konstant, ca 130 - 160 km/h ungefär. Dessa kommer så klart ikapp nya små köbildningar relativt snabbt igen, blir förbannade på nytt och kör tätt bakom, börjar blinka, i värsta köra slalom och ha sig. ;-) Att folk ska kasta sig åt höger igen efter varje lilla enskild omkörning är en nog en utopi, åtminstone gällande motorvägskörning med relativt mycket trafik. Jag var nyligen med om en stressad typ utanför Järva krog i Stockholm som ilsket började blinka på mig trots att jag låg och gjorde en omkörning i vänstra filen, han måste tyckt jag körde för långsamt i vinterväglaget. Det blev så klart fingret, hoppas han inte var på väg till sjukhuset eller dylikt. ;-) |
|
|
DavidT86/Mats_epost: han som ligger längst fram och hindrar trafiken bryter mot lagen. Ett lagbrott leder då till ett annat (möjligen, ej klarlagt om det är olagligt). Kan bara ta situationen här nere i söder som exempel (i Sthlm upplevde jag att det generellt gick klart snabbare), där är det vanligt att trafiken inte går snabbare i vänster fil jämfört med höger. Den/de längst fram (brukar vara flera kösystem snarare än en kö) ligger i samma hastighet som bilen vid sidan. Andra fall som nämnts tidigare är när någon kört om och sedan ligger kvar i vänsterfil! Inget av dessa fall är förenligt med lagen och det beteendet leder i sin tur till det vi pratar om, omkörning på höger sida. Hade bara folk fattat att köra in till höger efter sin omkörning så hade mkt av köerna varit borta för även om det bara går 5km/h snabbare så tar det inte ens 30s att komma om en lastbil. Därefter gasar nummer två (eller kör in till höger) så löses kön upp! Återigen, symptomen klagas det över inte problemet! Lös det så blir det inga omkörningar till höger. Har förövrigt väldigt svårt att tro att folk kör helljuset om du inte kan komma in till höger eller om du har bilar framför dig. |
|
| Keiser: Så länge han håller på med en omkörning bryter den långsamme bilisten inte mot lagen. Ligger han däremot kvar i vänsterkörfält efter avslutad omkörning, då hindrar han trafiken. | |
|
Kesier: Om du syftar på mitt fall. Nej, jag hade ingen framför mig för tillfället och visst kunde jag avbrytit min omkörning och tryckt mig in ett par meter bakom bilen jag höll på att köra om men varför skulle jag gjort det i vinterväglag? Han måste varit sjukt stressad eller på väldigt gasglatt humör. ;-) |
|
|
Chris87: återigen taget från aktuell trafiksituation i Malmöområdet, här pratar vi om hastigheter under gällande hastíghetsbegränsningar 8och omkörning) - det är väl mig vetligen hindrande av trafik och olagligt. var dock ganska oklar så jag. Mats_epost: om du höll på och körde om så är det en sak. Höll du på och "körde om" med bilen långt där framme så flytta dig istället så slipper både du och bilföraren bakom bli irriterade! Är inte väglaget extremt dåligt så är det inga problem att byta fil (gick ju tydligen en gång)! |
|
|
Vänster körfält brukar definieras som omkörningsfält, dvs man ska hålla till höger om inte bilarna i körfältet kör långsammare. Det är väl inte så konstigt? Att sedan resonera om att "bilen längst fram håller upp hela trafiken" är att vara väldigt naiv. Det borde vara ganska uppenbart att en samtliga bilar i "tät" trafik håller olika hastigheter och att det tätar till, hur duktiga förare än är. Det finns sällan någon som är "skyldig" till kön... Det som garanterat skapar oro och direkt gör avstånden mellan fordonen mindre och därigenom skapar stora risker för krockar, är slalomkörare och de som anser sig stå över samspelet i trafiken. Vem vill ge plats för sådana? Hastigheter under gällande hastighetsbegräsnsningar: Kom igen.. Det är väl en norm i vilken större stad som helst, var är olaglgheten? Ska polisen jaga den som är "först"? Autobahnkulturen är knappast perfekt, men som förare blir man snabbt påmind om, om man bryter mot både regler och "kultur", riskerna är uppenbara om hastigheterna ligger på 160-200 km/h. Att köra om på höger sida är en dödssynd om det inte är köer eller väldigt tät trafik. |
|
|
Kom igen? Det är inte inne i stan, det är på motorvägen (i mitt fall mest erfarenhet mellan Malmö och Lund). Skulle det vara ok att enstaka personer sänker hastigheten på motorvägen till strax under 100 km/h bara för att de inte kan hålla till höger?! Märkligt resonemang! Uppstod precis en sådan situation när jag körde hem idag. En person ligger mellan 100 och 105 km/h på mätaren och sakat segar sig förbi några bilar. Flertalet tillfällen att hålla till höger istället bildas kö bakom. Till slut märker han detta och tar in till höger, kön löses upp då efterföljande bilar gasar på medans andra väljer höger körfält (efter att ha kört om gubben). Då situationen inte alltför sällan är just att vänster körfält blivit "standard" så är det väl en naturlig utveckling att det "tomma" körfältet till höger används vid omkörningar?! Väldigt tydligt då det var lite snö ute, vänster körfält uppkört, klart mer snö till höger (där ingen ändå åker). Aja, ingen kommer nog ändra beteende, mats_epost kommer säkerligen fortsätta hindra trafiken i vänster körfält och jag kommer troligtvis passera honom till höger. |
|
|
DavidT86: Jag är glad att du fick svar från Polisen i detta ärende men återigen är faktiskt detta bedömning av EN polisman och frågan är hur vattentätt det hade varit i domstol då bevisningsgraden av vad "tät kö" egentligen är förblir oklar eftersom någon egentlig definition inte finns. Vilket tydligt belysts av den text "esadh" med fl saxat tidigare i tråden och som inte minst även erkänns av polismannen i ditt mail. Och vad menas med att "trafiken måste flyta långsamt" som polisen skriver? 25 km/h, 61km/h, 79km/h?? Återigen belyser ju detta svårigheterna vid tolkning av detta scenario. |
|
|
Enstaka personer sänker hastigheten. Det är alltid någon som sänker hastigheten, det är liksom så det funkar när det är fler än en som är ute oavsett motorvägen Lund-Malmö eller Stockholm-Södertälje . Men det ger ingen rätten att köra om på fel sida. Två fel blir inte rätt. Vore bättre att uppmana folk att hålla höger än att snacka till sig rätten att få köra om på fel sida... Det finns redan nog med dårar på vägarna. |
|
|
Hehe. det verkar som att många definierar "flyta långsamt" att vara samma sak som hastighetsbegränsningen. Ligger man precis i 90 km/h på 90-väg så blinkas det med helljus då också, och alla ligger med fronten några decimeter bakom min baklucka och ska om. Samma om man kör i 110 på motorväg. Det är alldeles som att några tror att höger fil är 110-filen och vänstra är "fri fart"-filen. Och kör man 110 i vänstra filen så är man en jävla stoppkloss och ska prejas av vägen och hängas upp i närmaste träd... Det är iaf min reflektion av trafiken runtomkring när man är ute och kör. Och det är knappast märkesrelaterat heller, det gäller förare av alla bilmärken. På något sätt känns det som att Sverige har givit Road Rage ett ansikte. Det är som att folk tror att de är så otroligt skyddade och anonyma när de sitter i bilen att de kan göra vad de vill utan att det händer något eller att andra vet vem de är. De verkar vilja avreagera sig så de ska slippa ta itu med allt som egentligen trycker över bröstet och som de inte vågar/vet hur de ska ta itu med. Så, nu har jag fått gnälla lite idag också. Seså, krama varandra i trafiken. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Brynar: möjligt men som jag sa innan, får du bort långsamåkarna från vänsterfilen så blir det inga omkörningar på höger sida. En åtgärd löser två problem! Hur uppmanar man folk att ligga till höger förresten? Blinkar med helljuset? Kolla reaktionen från mats_epost ovan tex så ser du att det funkar sådär. Man kanske ska följa efter och ta en diskussion när föraren väl når sitt mål? Många tröttnar och tar den fria vägen till höger ...oavsett hur rätt eller fel det är. Sen om du tycker att 110 km/h är för fort så finns det ofta alternativa vägar till målet där hastigheten är lägre. Om du ändå då ska ut på motorvägen så undrar man ju varför de dessutom ska in i vänsterfil efter ett tag, de tycks ju inte ha bråttom i första läget... Esadh: kör du om i 110km/h så innebär det att någon ligger på motorvägen (förvisso i högerfil) i kanske 90? Hade de hållit 110 hade du aldrig behövt blokera högerfilen mer än tillfälligt! Grundfrågan kvarstår för min del; vissa stör sig något så fruktansvärt på 1. omkörningar till höger 2. bilar som ligger för nära 3. blinkande med helljus. Allt detta löses om vedebörande släpper förbi personen bakom (ligg i höger fil) men lik förbannat ska de trycka i vänsterfilen. Privatpoliser? Jante? Inte upptäckt backspegeln? Inte upptäckt högerfilen? |
|
|
Anledningen till att kön växer ut mot vänster är att man inte vill att bakomvarande skall köra om, för då blir det helstopp där fram. Ju närmare "hindret" man kommer och skall göra kugghjulskörning ju långsammaare kommer det att gå. Det är därför bättre att ALLA glider in bakom framförvarande bil i EN GEMENSAM KÖRFIL. Då flyter trafiken bättre. Skit samma om den är i mitten, till höger eller till vänster. Om man tycker det är väldigt jobbigt och svårt att köra bil i västerfilen så länge, bör man nog fundera på om man skall vistas på vägen över huvud taget. Jag tror bilen överlever det i all fall. Det som kan vara ett problem är ju att kön kan bli så lång att man inte ser vad kön beror på. Och då kan det vara försvarligt att köra fram en bit i högerfil. När man då snart upptäcker vad kön beror på bör man snarast leta sig in i vänsterfilen. Det handlar om hänsyn och respekt inför andra. Visst fan blir man irriterad på de som tränger sig före i kön. Lika förbannad som på den som kör onödigt långsamt och orsakar kön. Efter en omkörning skall man svänga tillbaka till höger direkt om det finns bilar bakom som vill om. Det värsta som finns är söndagsglidare (105-108 km/h) som i vänsterfil glider förbi 10 bilar i rad utan att bry sig om bakomvarande. I en rondell svänger man alltid till höger. Då bör man blinka därefter. Hur svårt är det egentligen? Inte fäller jag ut min västerblinkers på motovägen för att jag vill tala om att "här skall jag inte svänga höger". (Om det inte är små skitrondeller inne på pakreringsområden typ) Det är helt onödigt att försöka vränga på paragraferna för att försöka försvara sitt dåliga omdöme. Använt sunt förnuft. Funkar alltid...:-) |
|
|
Citat "esadh": "På något sätt känns det som att Sverige har givit Road Rage ett ansikte. Det är som att folk tror att de är så otroligt skyddade och anonyma när de sitter i bilen att de kan göra vad de vill utan att det händer något eller att andra vet vem de är." Håller med :-) - Äta frukost bakom ratten - Skriva sms/mail på sin Blackberry i luckan mellan två lastbilar på motorvägen i 25m/s. - Läsa tidningen medan du kör. - Titta på film i mobilen medan du kör. - Prata i telefon samtidigt som du vinglar till höger och vänster på motorvägen. Är det något särkilt land du skulle vilja framhäva som ett gott exempel vad gäller trafikkultur för oss svenskar? Sverige har ju trots allt bland de lägsta talen i världen på antalet trafikdöda. Och så får du en kram av mig! :-) |
|
| Krihil: Du gör det väldigt enkelt för dig i din utförliga analys. Sunt förnuft i all ära men vad innebär det egentligen? Det är lite därför paragraferna finns till... :-) | |
|
Keiser: Jag höll på att köra om, det var vinterväglag och bilen jag avsåg att köra om var tillräckligt nära för att det skulle blivit onödigt trångt att trycka mig in. Det som hände var följande. Jag hade påbörjat en omkörning men blev upphunnen av en privat person (en fyrhjulsdriven Audi) som körde avsevärt snabbare än den rådande hastighetsbegränsningen och började blinka eftersom att han tyckte jag körde om för långsamt. Att i detta läge jag skulle trycka mig in bakom bilen jag höll på att köra mig om, dessutom i vinterväglag? Glöm det. Personligen tycker jag att han betedde sig som en idiot. Man får dock hoppas att han inte hade en gravid fru eller något i bilen, sådant går ju aldrig att veta. Väldigt förvånande att jag ens behöver förklara det här i typ 5 inlägg till dig? Jag tycker fallet är helt självklart. |
|
|
Keiser: Du var mig en dryg jävel. ;-) Antingen provocererar du mig eller annars har du inte läst mina inlägg. Uttrycket som "fan läser bibeln" ligger nära till hands. Upprepar: Jag var mitt i en omkörning i vinterväglag och blev upphunnen mitt under pågående omkörning av någon som körde mycket fort och som började blinka med helljuset. I det läget valde jag att fullölja omkörningen, inte bromsa ner och trycka mig in tätt bakom bilen jag körde om. Vad f-n är det för problem? Har du komplex? Vilket tomte du är. Citerar dig själv: - "Aja, ingen kommer nog ändra beteende, mats_epost kommer säkerligen fortsätta hindra trafiken i vänster körfält och jag kommer troligtvis passera honom till höger." - "Hur uppmanar man folk att ligga till höger förresten? Blinkar med helljuset? Kolla reaktionen från mats_epost ovan tex så ser du att det funkar sådär." |
|
| mats_epost: Håller helt med dig med att vinterväglag kräver än mer marginaler. Så fort det kommer lite snö verkar det som att Quattroförarna i många fall skall ta igen den tid de förlorat vid bensinmackarna :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.