AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.285

Passering av bilar i höger körfält på motorväg

Sida 4 av 9
Det är bl.a. därför jag väljer att inte köra om i höger körfält. För att folk inte ska behöva bli irriterade. =)
Men håller du till höger och låter de 10, 20, 100-tal bakom komma om så gör du en större "insats"! :P
WGN: OK så det uppstår alltså INTE farliga situationer genom att medvetet köra vänstertrafik på motorvägen?

Jag uppmanar inte till att köra om till höger utan att HÅLLA till höger i största möjliga grad när detta är möjligt. Vad i ligger det felaktiga i detta? Om detta i sin tur leder till att bilar per automatik passeras till vänster vid tät kökörning är ju snarare detta ett exempel på just tät körkörning, eller hur?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag pendlar också i Malmö området och upplever ovan situationer varje dag. Håller helt och hållet med Kristoffer_L och Keiser. Varför inte utnyttja båda filerna fram till hindret och sen köra om. Om du har för avsikt att köra om så ska det ske på snabbast smidigast sätt, inte i samma hastighet som "hindret" håller. Skulle vilja påstå att det är Jantelagen som gäller för de flesta bilister i Sverige. Har aldrig upplevt detta problem tex i Tyskland. På Autobahn är vänsterfilen för det mesta tom och det gäller istället att hålla sig undan annars så riskerar man att bli påkörd bakifrån av någon i 250 knyck.

Jämförelesen med ICA kö och bankomat kö håller ju inte som resonomang på långa vägar. Hur kan man ens jämföra? Skulle aldrig tränga mig i en "vanlig" kö eller jo kanske om personen framför mig var så långsam att han stoppade upp kön pga av någon anledning, då skulle jag kanske gå om i en "höger kö" men aldrig annars. Det är ju så man får jämföra köer om man ska jämföra. I en vanlig ICA kö så är det ju egentligen ingen som stoppar upp dig, eller?

Mvh
Kristoffer
Det resonemang ni för skulle aldrig fungera i praktiken. Om alla låg kvar i högerfilen, skulle "kön" bildas där istället. Det skulle inte gå fortare för det, det finns alltid de som kör om i ett långsamt tempo. Dessutom, om kön var i högerfilen, då skulle väl ni köra om hela kön i vänsterfilen istället? Problemet är tillbaka, fast tvärtom. Allt för att just NI ska komma fram så fort som möjligt, på bekostnad av andra.

Något jag däremot håller med om är att ett fordon man har som avsikt att passera, bör man passera så snabbt och smidigt som möjligt. Det är dock inte alla som håller med om detta, vilket gör att de ovan omdiskuterade situationerna uppstår. Och när de uppstår anser jag att man får anpassa sig till den rådande situationen. Något av det absolut farligaste i trafiken är när någon medtrafikant, eller jag själv, gör något oväntat. Ex. vis som att köra om i högerfilen. Det är mycket lätt att ett fordon i vänsterfilen går tillbaka in i högerfilen där du håller på att köra om, och olyckan är ett faktum.

Dessutom är det löjligt att prata om "vänstertrafik". Det är inte det det handlar om.
Alla är inte lika snabba i kön på ICA, precis som alla inte är lika snabba förbi lastbilen på E6:an.
Håller benhårt fast vid att de allra farligaste situationerna uppstår när ilskna, agressiva stressade personer vid köbildning i vänsterfil till slut får hjärnsläpp och ger sig ut på hisnande slalomresor fram genom trafiken, inte sällan i farter mellan 120-160 km/h.

Vi vet ju alla att detta inte är särskilt ovanligt!

Dessa är de allra största syndarna, inte de som hamnar i en liten kö i vänsterfilen pga någon slö typ som praktiserar jantelagen längre fram.

Punkt slut. ;-)
Det ena leder ju till det andra. Att inte bli irriterad är svårare att ändra jämfört med att gå tillbaka till högerfilen...

För det är just det det handlar om; gå TILLBAKA till högerfilen. Vänsterfilen ska användas vi omkörningar, återgå sedan. Det är just detta som är den stora gåtan. Många (särskilt de som åker lite långsammare) stör sig på folk som stressar bakom och ligger för nära. Många gånger finns det möjlighet att gå tillbaka till höger efter en omkörning, även då man planerar att köra om igen 500m längre fram. Manövern tar några sekunder och är en av bovarna bakom problemet.
Om alla följde lagen vore problemet mycket mindre

Och lagen säger TYDLIGT att man skall köra i körfältet längst till höger om man inte för tillfället genomför omkörning. Gäller i alla situationer, även på 4-filig motorväg.

Lite som att bota symptomen eller lösa problemet. För att slippa irriterade förare så ta bort incitamenten för dem att bli irriterade...
mats_epost: Det finns ingen i denna tråd som som försvarar att köra slalom i 120-160km/h?

WGN: Visst skulle kön uppstå till höger och därvid skulle vänsterfilen kunna utnyttjas som just omkörningsfil. Och det är ju faktiskt det som motorvägen är byggd och anpassad för, eller hur? Men det är klart, visst vore det hemskt om någon kom fortare fram än någon annan. Det är ju varken rättvist eller solidariskt, alla ska med! :-)
Nej och mitt syfte var inte att hänga ut någon i tråden.

Mera att belysa ett ganska vanligt (med farligt) faktum.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Tallviking:
37 § ...
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Men jag tycker inte att det är fel att ligga kvar i vänsterfilen när det är lite trafik och man kör snabbare än trafiken i mittenfil eller högerfil. I vissa fall då känns det klart meningslöst att hoppa mellan filerna.

Självklart viktigt att man har uppsikt över trafiken, byter fil när man ser att det närmar sig någon bakifrån osv.

Man brukar ju köra på i vänsterfilen tills man kommer fram till nästa lilla "kö" på 2-5 bilar.

Kan väl förstå att körningen i vänsterfilen sticker i ögonen på vissa. För visst är det som så att majoriteten av alla som ligger i vänsterfilen kör avsevärt snabbare än hastighetsbegränsningen, konstant, åtminstone när det inte är så mycket trafik. Dessa som sporadiskt växlar över til vänsterfilen kan då tycka, vadå, jag kör ju nu i 110-120 km/h, du får faktiskt lugna dig lite där bakom. ;-)

Det är ett intresant ämne.
Naturligtvis ska man inte ligga och trycka i vänsterfilen om man inte har för avsikt att köra om. Det har jag heller aldrig hävdat.

Jag lämnar diskussionen nu eftersom det diskuteras helt olika saker, mellan människor med helt olika åsikter, vilka inte förstår varandra.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Hmm, karmosinröd bil till jul..? Är det vit plysch runt fönstren också, WGN? ;-)

Vad jag inte kan förstå är varför man måste hålla vänstertrafik i Ica-kön när man ska köra om bankomaten och sänka hastigheten. Har det med autobahnsymptomen när man är irriterad att göra?

_
esadh: Jajjemen, på julen ska det vara rött... Plysch var väl att ta i, men chromeline blev det! =)
Det verkar dock tyvärr som att bilen inte anländer förrän i slutet på januari - som sen julklapp (till frun)!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Men frugan har väl karmosinrött med vitt ludd på sig? 8-D

_
Jag fick svar från Polisen idag :

Hejsan
Det finns ingen bra definition av "tät köbildning". Men den situationen du beskriver faller inte in under beskrivningen "tät köbildning". Det är tätt trafik men ingen köbildning Det är ett brott mot bestämmelserna om så kallad slalomkörning, enligt trafikförordningen, att köra på detta sättet.
När är det då "tät köbildning"? Det måste vara "kö" i båda körfälten och trafiken måste flyta fram långsamt t.ex som vid vägarbeten/olyckor.
L-Å Magnusson
Trafikpolisen
Och vilken fråga ställde du då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.