AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.304

Passering av bilar i höger körfält på motorväg

Sida 3 av 9
Ofta är det inte ens en långtradare längre fram utan de ligger helt sonika i vänsterfilen som om det var en högerfil. Väldigt många som gör detta, märkligt beteende. Detta är ju också grundproblemet vid kö, någon ligger längst fram och borde flytta sig till höger fil. Helljuset funkar faktiskt rätt bra, börjat använda det mer.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Instämmer...

Beemoholist javisst!
Håller helt och hållet med DavidT86!
Kristoffer_L : Jag förstår helt vilket situation du pratar om. En lastbil är på väg att bli omkörd av ca 20 bilar, vilket sker i ett långsamt tempo pga en bil längst fram som är seg. Därför bli högerfältet tomt av logiska skäl, ingen avser att ligga bakom lastbilen utan alla vill köra om den, vilket dem också gör. Däremot tycker du att dem gör det för långsamt.

Men du måste acceptera faktumet att det är bilen längst fram som för tillfället bestämmer tempot, om än långsamt. Troligen vill ingen i vänsterfältet köra långsammare än du vill, men dom är liksom du illa tvungen till det.

Vad gör det för nytta att lägga sig i högerfältet? Kön kommer inte förbi hindret snabbare för det, det är fortfarande bara en fil förbi hindret. Möjligtvis kommer Du fram snabbare, men på bekostnad av de andra. Detta behöver inget uppbackning av fakta, det är bara logiskt tänkande.

Om där är en kö till bankomaten så går det inte snabbare om det plötsligt är två köer till denna, men däremot blir det som upplagt för bråk om vems tur det är att gå fram till den. Speciellt den som skapar den andra kön lär få onda blickar från folket som redan väntat en stund i den ursprungliga kön :) Det är ingen skillnad i trafiken.
ri
699
riku
740iA -97
Det är ganska skönt på E4 norrut från Stockholm, 3 filer och dom 2 yttre filerna fulla med bilar som åker i 80-85, innersta filen så gott som tom där kan man köra 90 laglig hastighet.
Har kört om polisbilar så, dom bryr sig inte ett smack.
David: Enligt din "logik" skall jag alltså tvingas ut i vänster körfält eftersom alla andra ligger och köar där? Jag kan fortfarande inte begripa logiken i ditt resonemang, förutom jantelagsaspekten att någon minsann inte skall komma före någon annan.

Vad jag har fått lära mig i trafikskolan är att alltid hålla till höger i trafiken, och att vänster körfält på motorväg är omkörningfil där du riskerar böter om du medvetet blockerar för bakomvarande bilister. Naturligtvis går det inte att dra detta till sin spets vid tät köbildning i bägge körfält men där finns lyckligtvis lagtext som öppnar upp för passering av bilar till vänster (se saxad text i tidigare tråd).

Bankomatsköjämförselsen haltar betänkligt eftersom det inte finns några lagar eller regler där :-)

Kristoffer_L : Återigen, var i ligger problemet? Hade det gått snabbare för kön att komma förbi lastbilen om den var placerad i höger körfält, NEJ. Hade det varit smidigare, NEJ. Finns det någon som helst fördel med att ha kön är placerad i både vänster och höger körfält, NEJ. Blockerar du vägen för någon genom att lägga dig i vänster körfält, NEJ.

Vänster körfält är precis som du säger en omkörningsfil, därför lägger du dig i denna om du ska köra om lastbilen. Så länge "kön" rör sig snabbare än lastbilen så är det en pågående, om än långsam, omkörning och inte tal om någon kraftig köbildning på motorvägen som skulle ursäkta en omkörning på höger sida.

Det är förövrigt patetiskt att skrika jantelag i ett sådant här fall, gör du samma sak i kön till kassan på ICA om du tycker det går för långsamt? Tränger dig förbi alla och om någon säger vad dem tycker om det så skriker du "JANTELAG! VARFÖR SKA JAG INTE FÅ KOMMA FÖRE DIG?!"

Men ha i åtanke att eftersom folk köar i vänster körfält ger det Dig möjligheten att tränga dig före alla i höger körfält, du TJÄNAR på detta beteende så varför klagar du?

Eller rättare sagt, hur vill Du att folk ska bete sig i den situationen? Jag antar att du vill dem ska hålla vänster körfält tomt så att Du kan köra förbi snabbare? Helst ska kanske ingen annan än Du ligga i vänster körfält? Dom andra får helt enkelt sänka sin fart till 80 och ligga snällt bakom lastbilen tills Du har kört om?
Hur jag vill att folk skall bete mig? Enkelt, håll till höger fram till lastbilen. Vill man köra om lastbilen blinkar du och väljer en ledig lucka till vänster. Så fort omkörningen är över så återgår du till höger körfält. Det handlar inte om att komma före någon annan, snarare att försöka följa trafikreglerna. Det finns både säkerhets- och lagmässiga skäl att göra detta.

Att jag väljer att hålla mig till höger har jag redan skrivit i mina första inlägg. Som sagt, vi har haft högertrafik sedan 1967 även om man kan tvivla på det när man kör motorväg i Sverige.

Återigen, dina paralleller med ICA och Bankomater bevisar bara att du inte har några fakta ur lagtext eller liknande som stöder ditt påstående. Att du väljer den längsta ICA-kön för att inte reta upp någon annan är verkligen ädelt.

Jag vågar nästan slå vad om att du är en aktiv motståndare till blixtlåsprincipen vid vägarbete där 2 filer blir till en fil, men det är en annan diskussion :-)
Logik är det heller inte då vi i praktiken får en enfilig motorväg. Självklart gör man som Kristoffer _L och håller då höger förbi kön och svänger in vid lämplig lucka i närheten av lastbilen, precis som man bör. tycker man det är orättvist så gör man likadant själv så är snart problemet löst... ;)
Det är ju så folk agerar, bara det att en bil håller på med en långsam omkörning och därför har det fyllts på med bilar i vänster körfält i ett högt tempo så att denna kön har växt. Vad i detta förstår du inte?

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. (paragraf 7 handlar inte om något i denna situationen)

36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning. (hindret finns i detta fallet i form av en lastbil i höger körfält, därför går det ej köra om i detta körfält)

41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält, (eftersom det inte är tät köbildning i alla körfälten går det ej nyttja denna paragraf för att passera fordonen som har placerat sig i vänster körfält)

Du får gärna hitta paragrafer som stödjer dina teorier om att det inte skulle vara lagligt att placera sig i en kö i vänsterfilen som håller på att köra om ett långsammare fordon.

Det finns inga som helst paralleller med denna situationen och vägarbetssituationen, i den sistnämnda finns där en vinst i form av att kön tar upp mindre plats på vägen och inte riskerar blockera avfarter. I detta fallet är egentligen motsatt förhållande, om folk köar i höger körfält kommer dessa blockera avfarter och påfarter.
Keiser : Det ÄR en enfilig motorväg för tillfället. Ingen förutom du själv kommer vinna på att nyttja högerfilen olagligt för att passera kön som har bildats.

Ni får göra så om ni vill, men kom fan inte och säg att det är ett bra alternativ för någon annan än er själva eller att lagen uppmuntrar det.
Då komemr det till definitionen av tät köbildning. Har du någongång kört på motorväg i skåne så vet du att det definitivt inte är stora avstånd som råder. Svårt att se att någon skulle bli fälld för att köra om denna konstellation av bilar som åker långt under hastighetsbegränsningen. Jag anser detta vara kö och jag tror att domstolen skulle döma på samma sätt och följaktligen finns det stöd i lagen!

Nej det är en tvåfilig motorväg med folk som ligger i fel fil! Du ska gå ut i vänsterfilen när du ska köra om, inte ligga där permanent (vilket ofta blir fallet)! Med DavidT86s logik så reglerar EN långsam trafikant hela motorvägen mil bort (då det blir en fil och du inte får passera i höger körtfält). Nu förstår jag varför det inte fungerar på motorvägen, finns det förare med denna inställning (samt indikationerna på jantelagens rättvisehets) så är det ju upplagt för att det ska gå åt skogen!
David: Du har en mycket intressant syn på hur du tolkar §36 och 41 :-)

Det vi har på motorvägarna i Skåne mellan 7-9 och 16-18 varje dag borde rimligen kunna definieras som "tät kö" trots att det rullar i hastigheter mellan 50-100 km/h.

Dessutom är det ju intressant hur man enligt din "logik" gör då du kör ut på en motorväg där vänster körfält är blockerat i 70-80km/h pga att alla försöker köra om en lastbil (som kör 90km/h till höger 500m längre fram), och man INTE ämnar köra om den...skall jag då tvärnita i högerfilen, vänta in sista bil bil till vänster eftersom jag annars kan irritera andra bilister eftersom det kan se ut att jag tränger mig??

Jag avlägger ett par tusen mil på motorvägarna runt malmö varje år så jag har en rätt så bra syn på hur det ser ut där, och min syn på det är ganska enkel, tät köbildning förutsätter att bilar håller hastigheter under iaf 50 knyck. Att en tillfällig kö uppstår pga en bil under max en minut håller lite lägre tempo än normalt i vänster körfält innebär inte att bilar på en gång får hålla på med slalomkörning, omkörningar på fel sida osv.

Ni har fortfarande misslyckats med att förklara hur det går snabbare för kön att komma förbi hindret om både filerna nyttjas. Jag upprepar, det är fortfarande bara en fil förbi hindret.

Om ni inte svarar med en syn på hur ALLA kommer fram snabbast och med minst risk för olycka, utan hur NI kommer fram snabbare, är jag inte ett dugg intresserad av att höra svaret. Skrik jante hur mycket ni vill, men i trafiken är det jante som gäller.
Det påverkar HELA motorvägen (eller iaf väldigt långt bak). Om du nu kör runt Malmö bör du vid otaliga tillfällen sett att 75% ligger i vänsterfil, dvs man har omvandlat en tvåfilig motorväg till en enfilig och tagit bort möjligheten att köra om. Så även i din värld måste det ju gå snabbare att bilisterna utnyttjar båda körfälten på en motorväg jämfört med en enfilig dito? Och det gäller ALLA!

Och var slalomkörningen kom in vet jag väl inte, omkörning på höger sida för att sedan köra in i lucka till vänster (som det är tänkt), inte så mycket slalom över det! Du ska egentligen inte kunna bli omkörd på höger sida, då ligger du i FEL fil!
Kön är inte problemet, kön är ett resultat av att någon slöar i vänster körfält. De där 75% vill och håller på att köra om ett hinder i höger körfält, anledningen till att det går långsamt är för att den längst fram har bestämt ett långsamt tempo.

Om du har en fil förbi ett hinder (lastbilen), så kvittar det om det finns 2,3,4 osv filer innan hindret, DET GÅR INTE SNABBARE ATT KÖRA OM. Är det någon som helst tvivlan om detta lägger jag ner diskussionen helt för det är ett grundläggande faktum.

Snälla nån, ska jag behöva dra fler jämförelser med kassor, bankomater, köer till glasskiosker osv? Det finns en fil, en kassa, en bankomat osv det går inte snabbare att komma förbi oavsett hur många extra köer ni skapar.

Antingen öppnas en fil till (=3 filig väg) så att det finns två filer förbi hindret, eller så får man köa. Det finns inget mellanting, sen om ni väljer att tränga er före kön får väl ni bestämma själva. Jag har skickat mail till polisen och frågat om just denna situationen så vi får nån klarhet i det hela vad som är rätt. Men återigen är INTE kön problemet, utan enbart ett resultat av det verkliga problemet i form av en slöfock.

Tills jag får svar från polisen slutar jag skriva här för jag får bara rabbla samma lågstadiematte och logiktänkande hela tiden.
David: Problemet med din "logik" är att den är just förankrad i ICA kassor och Bankomatköer, där det inte föreligger någon trafikförordning mer än den allmänna jantelagen. Jag köper ditt resonmang fullständigt om dessa kassaköer rör sig i hastigheter över 50 km/h :-)

Du säger att "hindret" är lastbilen...då kan man med din teori lika gärna se "hindret" som kön i vänster körfält som rullar i 70km/h om höger körfält är ledigt sånär som på en lastbil 1km bort som man likväl inte tänker primärt köra om? Och återigen vad göra om man inte ämnar köra fortare än lastbilen, skall man då tvingas ut till vänster? Det verkar varken din lågstadiematematik eller ICA-teori kunna svara på...

Du skriver till sist vad man vinner på det? Enkelt, jag känner mig otroligt mycket tryggare att köra högertrafik med vänsterstyrd bil med ett säkert avstånd till framförvarande än att ligga och trycka till vänster och panikbromsa stup i kvarten i blindo till vänster. Dessutom ger det ett helt annat totalperspektiv över trafiksituationen att alltid försöka hålla till höger - testa det!! Det borde ju du som tillryggalägger ett par tusentals mil (:-) per år kring Malmö uppleva dagligen, eller hur?
Jag måste bara åter igen flika in att jag anser DavidT86 resonerar helt riktigt. Jag ser ingen logik i det Kristoffer_L och Keiser skriver. Du gör nog rätt i, David, att sluta argumentera i denna tråden - det verkar inte leda någonstans.
Är du medveten om att du, Kristoffer, uppmuntrar folk till att köra på ett sådant vis att det skapas farliga trafiksituationer?

För att bevara min egen och andras säkerhet skulle jag aldrig välja att köra om i höger körfält i de situationer som diskuteras ovan.
Själv övertygad om att irritationen som uppstår är betydligt farligare än att någon kör om till höger!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.