AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.274

Passering av bilar i höger körfält på motorväg

Sida 2 av 9
esadh: Sorry. Läste ditt inlägg lite för snabbt :-)
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Detta fenomen är så jäkla irriterande. Inte bara vid köbildning utan även om det ligger bilar i vänsterfilen och dom har helt tomt framför sig, ligger i ca 105 km/tim bara för att 1 km längre fram ligger en långtradare eller nåt. Jag kan helt enkelt inte låta bli att köra om dom i högerfilen då.

Igår när jag var på väg hem (E6 mellan Malmö och Löddeköpinge) så hände ovan scenario, jag lägger mig och kör om i höger filen och då börjar bilen i vänsterfilen att gasa..... vägrar släppa förbi mig. Snacka om att jag blev förbannad. Jag vet att det inte är lagligt att köra förbi som jag tänkte göra men samtidigt finns det inget som försvarar hans beteende heller.

Tyvärr finns det väldigt många sådana här på vägarna nuförtiden :(

Han kanske blev grinig då han såg att det var en BMW som försökte passera hans mindervärdes komplex a la V70 (sorry alla ni som har en V70)

Mvh
Kristoffer
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det spelar tyvärr ingen roll vad man har för bil. Jag råkade ut för samma sak i min förra bil, en Peugeot 106 XSI (den som är mindre än 205an). Han som låg och småfes i vänsterfilen körde merca...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
CompactK: Som en god medtrafikant försökte han ju bara hindra dig från att begå ett lagbrott? ;-)

När liknande situationer inträffar trycker man plattan i bott i någon kilometer för att vissa bilens totala överlägsenhet... sedan får han köra om ifall han vill, vinka gärna.

Men självklart ska man inte bland in känslor i bilkörningen, svårt ibland. ;-)

Blir vanligare och vanligare att jag kör om på högersidan, har tröttnat helt enkelt. Grundproblemen tror jag är två; ena kategorin motorvägsåkare ligger i 90km/h, då ska farbror volvo minsann köra om för han åker i 105 km/h. Sen ligger han där för nu går det ju undan. Nu kommer normalåkaren och fortåkaren ifatt och blir irriterad attt någon ligger och bromsar i vänsterfilen följden blir att avstånden minskar. Du har nästa farbror volvo problem att gå ut i vänsterfilen när han ska köra om en lastbil och väljer därför framöver att ligga i vänsterfilen generellt.

CompaktCK: låter som en riktig idiot, tyder ju på att han troligen såg dig i backspegeln och låg kvar på flit för att "bestämma tempo". Skåne i ett nötskal mao!
ni
91
nikk_e46
735iA -91
Personligen är jag en sån som faktiskt oftast ligger i vänstra pga att vägen oftast är bättre / mindre sliten där, speciellt i regn. MEN jag flyttar mig självklart om någon vill om självklart,
Men de som ligger i vänstra och gasar på när man försöker köra om på högra sidan begår väl även de lagbrott genom att de försöker hindra en ?! :)

/mvh Nikke
Intressant tråd då jag möter detta nästan varje gång jag är ute.

För mig finns två huvudregler:
- Trafikreglarna finns så att man inte krockar. Så länge du inte är i närheten av att skapa en krocksituation, så kan det inte vara så farligt... I praktiken för denna typ av situation: jag har märkt att de flesta inte ens uppfattar (de tittar inte ens) när man försiktigt* kommer glidande förbi höger om, de är för upptagna i mikrosömn eller telefonsamtal... usch (rysning)...
- Håll irritationen ute: är man van bilist, så märker man snabbt om en annan bilist är irriterad. Oavsett vems fel det är, håll dig borta och lugn... Så om nån börjar gasa för att "hindra dig", låt dem vara och reagera INTE på det, utan se till att återställa en säker avstånd. Annars blir det bara värre och farligare.

Visst är det störigt om nån inte förstår att de ska tillbaks till högerfilen. Frågan är hur man hanterar detta på bästa sätt. Mitt sätt att hantera såna situationer grundar sig i att jag är mycket konsekvent att återvända till högerfil efter en omkörning (gör själv det som du vill att andra ska göra mot dig).

Sedan kan jag grovt urskilja följande situationer.

- Lite trafik och trefiligt: Med många bilar i mitten blir det inte sällan två filbyten efter omkörning (från vänster över mitt till högerfil). Om det lite längre fram finns nån eller några som segar i vänsterfil är det inte mitt fel att de kör i fel fil. Jag fortsätter längst till höger och "de kör om mig baklänges" i vänsterfil...

- Lite trafik och tvåfiligt: man kör i högerfil och möter upp en bil i vänsterfil. Man lägger sig i vänster fil. Bilen uppmärksammar detta och lägger sig till höger = problemet löst. Bilen uppmärksammar inte detta: se nästa punkt.

- Finns en långsammare bil precis framför i vänsterfil som inte omedelbart återgår till högerfil efter omkörning, så lägger jag mig INTE bakom och tränger. Istället så väntar jag typ 10s med en vänsterblink (natt) eller ljustuta (dag) mot slutet, finns ingen reaktion så lägger jag mig snällt i högerfil (2s @110km/h = 60m bakom). Då har man liksom etablerad att bilisten framför inte är uppmärksam. Om jag sedan råkar "köra längre fram" än bilen i vänster fil så är det i princip minst lika problemfritt som att köra om till vänster. Jag är beredd att väja och gör det således endast om det finns utrymme för det. Och som sagt, oftast uppfattar de knappast vad som pågår...

Ovanstående är enligt mig betydligt säkrare än att man irriterad eller vanemässigt tränger sig mycket nära bakom "vänsterfil-älskaren" för att signalera "jag vill förbi". Allt i hoppet att de kommer att titta i bakspegeln... och den stressen/irritationen som följer när de sett dig (för nära), eller irritation hos dig när de inte tittar. Alls. Idioter... Sen följer oftast en mindre trevlig omkörning höger om ;-)

Naturligtvis, enklast vore förstås att aldrig köra om... och då börjar man fippla med stereon, ringa alla i kontaktboken eller ta en (ofrivillig) mikrosömn... men gör det i alla fall i högerfilen, snälla ;-)

(sen finns förstås mkt tät trafik och 70 sträckor där det är tillåtet att köra om till höger...)
Ganska bra "regler" Onehp. önskar nog att jag var mer förståndig i dessa fall och att jag inte retade upp mig så på just detta beteende. Tyvärr reagerar jag nog precis som Onehp påpekar att man inte ska, nämligen att köra väldigt nära. Anledningen är förståss att det är ett av få sätt som framförvarande reagerar på (och sen irriterar sig på för att sedan byta fil), det funkar alltså i praktiken. Dock försvarar jag det inte på något sätt men här tar oftare känslorna över (framför hjärnan)

Personligen anser jag att en irriterad förare är bland det farligaste som finns på vägarna, om det betyder att irritationen uteblir eller avtar iom omkörningen på höger sida så är nog detta att föredra!

Förövrigt är det ju ett trafikbrott att ligga i vänster fil utan trafik också (om man hindrar annan trafik).
Onehp: Jag tycker du sammanfattar det riktigt bra :-)
kul att ni håller med :-)
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
För oss som kör mycket motorväg är detta ett ganska stort problem, framförallt när det är "halvmycket" trafik.

Jag pendlar till jobbet på väg 73, Nynäsvägen, utanför Stockholm. Som tur är åker jag från staden på morgonen när alla andra är på väg in till den, och tvärtom. Jag slipper alltså de värsta köerna. Däremot är det väldigt många som verkar närmast rädda för högerfilen på trefilig motorväg. Om den har två filer är det inget problem, de flesta håller sig till höger och de som kör om gör det till vänster. Men jag har märkt att många nästan MÅSTE ligga i mittenfilen när det är tre filer.

Extra irriterande är det när påfarten övergår i en fil, dvs att motorvägen går från att ha två till tre filer, och ens medtrafikanter ändå lägger sig i mitten, trots att de kör 90 km/h och högerfilen är helt fri. Ofta har de inte ens uppnått 90, utan blinkar ut sig i 75 eller liknande. Därför måste vi som kommer i 110 lägga oss i vänsterfil, varpå denna ofelbart tjocknar igen.

Samma problem finns såklart vid påfarter, där folk så fort den heldragna linjen tar slut måste av påfarten, oavsett vilken hastighet de har. Hur svårt ska det vara att uppnå samma hastighet som alla andra och sedan blinka ut sig?

Detta har lett till att jag, precis som trådskaparen, i en del extremfall har kört om i högerfil. Jag tänker helt pragmatiskt att hela motorvägen blir säkrare om vi utnyttjar alla tre filer, som var tänkt när vägen byggdes. Givetvis gör jag detta med stor försiktighet, uppmärksam på om någon byter fil.

Jag har även märkt att en del långtradare och lastbilar ligger i mittenfilen, något som jag inte kan begripa. Det är mycket man inte begriper i trafiken. Är folk bara lata?
Jag bor vid riksväg 73 och har samma åsikt. Man kan bli precis galen på alla såskoppar som är mittfältskramare

Genom att ligga en bra bit under hastighetsbegränsningen, i mittenfil, proppar dom till och spärrar 67 % av hela vägens bredd, totalt 3 filer, så att alla andra som kör mer normalt tvingas trängas, med olyckstillbud som resultat, i vänsterfilen.

Även mitt i natten, utan en bil på vägen, klamrar dom sig fast i mittenfilen. Antingen är dom totalt hjärndöda eller extremt egoistiska och lata

Kan inte komma på någon mer vettig förklaring.
Jag håller med ang frustrationen på 3-filiga motorvägar. Nu finns dessa mestadels kring Stockholm men jag upplever detsamma kring Köpenhamn där jag jobbar. Provade en dag att lägga mig längst till höger, kruxet är att även om man håller samma tempo som den tunga trafiken (90km/h) så blir det extremt mycket gasa-bromsa-gasa eftersom antalet på/avfarter ofta ligger mycket tätt vid de 3-filiga vägarna. Körningen blir alltså otroligt ryckig om man skall köra en längre sträcka.

Därför är min gissning att mittfältskramarna omfattas av genomfartstrafik. Att de sedan måste köra 10-20km/h under skyltad hastighet trots att intensitet och väglag tillåter högre fart förblir däremot en gåta...
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Lika j...a irriterande är det med bilister som ligger snett bakom och nära inpå i vänsterfilen och liksom "skuggar en" men UTAN att köra om, jag blir så ooootroligt stressad av detta.

Man får slänga med huvudet i backspeglarna hela tiden för att checka om det är OK eller ej att gå ut i omkörningsfilen när man (tillsammans med den förbannat skuggande bilen i vänsterfilen) närmar sig lastbilar och andra långsamgående fordon (volvo, vw, saab etc ;-))
janih: Har också reflekterat över detta, särkilt de som kommer i "300km/h" och sedan drabbas av något samvetskval när de lägger sig snett bakom i vänsterkörfält utan att köra om.

Detta var dock betydligt vanligare när jag hade en mörkblå V70N, det var ett antal bilister man lyckades skrämma slag på med den bilen. Ffa de dagar då jag hade på mig en ljusblå skjorta med slips :-)
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Förmodligen så är Kristoffer_L något på spåren när han nämner att körningen kan bli ryckig i högerfil, på grund av påfarterna. Fast egentligen är det ju inte påfarterna som är problemet, utan det faktum att folk inte använder accelerationszonen på den för att nå samma hastighet som de andra på vägen. Ibland får man ju stå på bromsen när folk kör ut från en påfart, trots att man kör skyltad hastighet. Livsfarligt. Förstår de inte att det de gör är ett filbyte som vilket somhelst annat? Visst ska jag som kör på vägen underlätta för dessa, men varför måste de in DIREKT efter heldragen linje, istället för att utnyttja de ytterliggare 150 m som finns?

Gud vad jag gnäller, men sån blir man när man upplever samma sak dag ut och dag in.
Tror att det vettigaste är att som "falsterbo" skriver slå på vänsterblinkersen när bilen i vänstefilen vägrar byta fil, vilket väl hjäler ca 50 procent av gångerna. Ett kort blink med helljuset i nödfall. Men att ligga supernära bakom bilen i vänstra fältet och bara trycka på är inte bra trafikvett.

Sedan måste man sjävklart ta hänsyn till om det är igenkortat både vänster och höger, det kan ju faktiskt inte stackaren framför hjälpa. Jag har märkt att många ger f-n i detta och ända ligger och trycker på en meter bakom där bak, i dessa fall är fingret nära. ;-)

I vissa fall får dessa sönderstressade personer till slut hjärnsläpp och ger sig ut på hisnande slalomresor genom trafiken, helt galet.
Jag får känslan av att ni här lägger skulden på folket som "köar" i vänsterfältet och kör därför om dem på insidan?

Men dessa vill ju säkert lika mycket som ni ligga i 110+, det är ju en enda bil längst fram som är upphovet till den låga farten som för tillfället råder i vänsterfältet. Och varje gång någon kör om "kön" i högerfältet och lägger sig i vänsterfältet kommer "kön" få sakta ner, vilket sänker farten ännu mer och ökar irritationen.

Ni löser alltså inget genom att köra om i högerfältet, förutom att Ni kommer fram nån sekund snabbare på bekostnad av de andra. Det förstår ni väl själva?

Kristoffer_L : "Dina påståenden går ju i så fall stick i stäv med trafikförordningen där det inte är tillåtet att blockera vänster körfält då höger köfält är tomt."
Men höger körfält är ju inte tomt, där är en lastbil/långsam bil som är på väg att bli omkörd, och du har lagt dig i vänsterfilen för att köra om denna. Helt enligt reglerna.
David: Du missförstår mig, det jag menar är när lastbilen ligger ca 500m-1km längre fram, dvs högerfilen är helt tom! Vad är felet med att utnyttja bägge körfält fram till lastbilen och där framme hitta en lucka att köra om? Vänster körfält är ju en omkörningsfil och jag kan väl inte tvingas ut dit för att någon annan ligger där?

Om jag tolkar dig rätt så förespråkar du att man skall ligga kvar och korka igen vänster körfält och låta höger körfält förbli tomt - och på så vis blockera för alla?? Snacka om meningslöst slöseri med ledigt utrymme och vad är poängen med motorvägar då?

Så vad är felet att ligga kvar till höger? Mig veterligen har vi haft högertrafik i Sverige sedan 1967 :-)

Var hittar du belägg för att dina påståenden är korrekta?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.