AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
50.273

Passering av bilar i höger körfält på motorväg

Sida 1 av 9
Har försökt hitta tidigare tråd om detta men inte lyckats så jag försöker med en ny...

Jag undrar hur ni gör när det bildas långa köer i vänster körfält på motorväg medan högra körfältet är tomt sånär som på en långtradare eller annan långsammare bil som ligger ca 1-1,5km längre fram?

De allra flesta bromsar in och lägga sig längst bak i kön i vänster körfält. Detta upplever jag som väldigt obehagligt då det indirekt blir frågan om vänstertrafik, vilket inte våra bilar är designade för. Ofta tar det flera kilometer innan kön löses upp eftersom orsaken är att den första bilen endast kör marginellt fortare än långtradaren. Under denna tid blir det ofta flera panikbromsningar som ger både farlig och ryckig körning.

Det känns betydligt bättre att istället hålla till höger i det tomma högra körfältet och istället byta fil strax innan långtradaren vilket sällan innebär några problem. Dock resultewrar detta i att jag passerar en handfull bilar till vänster (som ofta blir välidgt irriterade och blinkar med ljuset och ger mig fingret). Jag bjuder gärna på detta :-)
I gengäld blir det högertrafik för min del och jag har mycket bättre uppsikt än att köra i "blindo" till vänster där man inte ser lika bra.

Min fråga är om någon vet vilka rekomendationerna vid dessa situationer som ju är ganska vanliga? Vet att omkörning till höger är OK vid 70-vägar men om situationen ovan är på en 110-väg vad gäller då?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
I en kö situation hade jag nog gjort något liknande. Dock skall man nog passa sig för att passera dom för fort, utan mer glida förbi. Dock tror jag inte det är tillåtet enligt reglerna, men det var ett tag sedan jag läste körkortsteorin.

Just nu befinner jag mig i USA, och här älskar folk att ligga i vänsterfilen och blockera. Trots att det är olagligt att passera till höger på motorvägen här gör folk det regelbundet, eftersom det är enda sättet at ta sig förbi något stolpskott som inte använder sin backspegel.
Nu vet jag inte hur polisens syn, eller för den delen lagens, är men som jag ser det begår man inget brott om bilar i vänsterkörfält passeras i det högra körfältet, så länge man håller hastighetsgränsen eller där under, vid köbildning i vänsterkörfält. I ditt scenario är det ju köbildning och då blir det knappast bättre av att alla i högerkörfält också ska sakta in och lägga sig snett bakom eller jämte siste bilen i vänsterkörfält.

Det är en intressant situation och alla har olika åsikter om vad som är rätt eller fel, lagligt eller olagligt osv.
Glömde skriva att jag menar att bilar i vänsterkörfält ska passeras lugnt och sansat och inte bara blåsa förbi dem.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
weeman> lite OT, men är du säker på att det inte är tillåtet i USA? jag trodde det, eftersom alla, inkl överjästa floridapanionärer gör det hela tiden.
i Sverige eller Tyskland är det trots allt inte så ofta man ser samma fenomen.
Intressant att höra era åsikter för dessvärre är det ett elände som blir allt vanligare i Sverige. Många bilister verkar rädda att hålla sig i höger körfält och ligger hellre och kryssar fram i vänsterfilen bara för att bilen framför gör det samma.

OT: Lagarna kan skilja en del från delstater i US, vet att i Californien är det tillåtet men å andra sidan har de flesta Interstates minst 3-4 filer i varje riktning.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Som sagt, man får bara passera bilar på insidan då kö råder. Kan vara lite subjektivt ibland och på E6:an här Gbg-området verkar det vara vänstertrafik som gäller :)

Sedan finns det något som heter "underlåtelse att bruka högerfilen" som polisen kan utdela böter för.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Gorban: Det är t.o.m. generösare än så. Sedan 1998 får man passera i höger fil även på vägar med hastighetsbegränsningar högre än 70km/tim om det är RISK för köbildning. Ännu en bedömningsfråga, alltså. Det kan ju vara risk för köbildning även om det är en bil i vänsterfilen och en i högerfilen lite längre fram...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
jag försöker undvika det, risken är att någon i västerfilen ska byta tillbaka till höger och tycker att han har koll på att det är tomt tills någon kommer och ska köra om på insidan -> kaboom ...
mj: Jag resonerade tidigare likadant men jag upplever det som betydligt tryggare att passera bilarna än att ligga ett par meter bakom i blindo. "Håll längre avstånd" är kanske lösningen enligt boken men vid rusningstrafik fylls denna lucka upp med ett antal bilar och då är man tillbaka på ruta 1 igen.
Intressant tråd.

Om jag tolkar "easadh" korrekt så är det alltså sedan 1998 ok att passera i höger fil även på vägar med hastighetsbegränsningar högre än 70km/tim om det är RISK för köbildning.

Så om man lyckas bevisa att det inte var risk för köbildning kan man alltså sätta dit dårar som blåser förbi högfilen i 140 km/h? I och för sig omöjligt men man har åtminstone sin fulla rätt att bli heligt förbannad!

Sedan är det här med köbildning en definitionsfråga. Räknas 5-6 bilar i vänstefilen som kö? ;-)

Omkörningar i högerfil borde vara en relativt vanlig orsak till högfarts krockar. Det är som någon skrev relativt stor risk att bilen i vänsterfilen byter tillbaka i exakt fel tillfälle. Speciellt när det går upp för personen i fråga att han/hon faktiskt kör för långsamt för att ligga i vänsterfilen.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag måste faktiskt revidera min kunskap tillika inlägget jag gjorde ovan.

Efter närmare undersökning så har man i samband med transportstyrelsens intåg omformulerat lagen så att den lyder som följer:

"41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning."

Det är lite som körning i cirkulationsplats; tidigare stod det i deras broschyr att "man bör inte blinka vänster" och nu står det att "det finns inga krav på att blinka vänster" och det är ju också en väsentlig skillnad...

Trafikförordningen:
Länk
Kapitel 3, §7-9 kan ju vara intressant att titta på också.

_
Kristoffer_L : Om du resonerar som så att alternativet är att hålla kort avstånd eller köra om på insidan tycker jag att du verkligen är ute på hal is.

Det finns ett korrekt agerande och det är att lägga sig i vänsterfältet och ha ett gott avstånd till framförvarande. Sålänge ingen resonerar som du börjar göra så kommer luckan aldrig fyllas igen.

Jag skulle säga att paragrafen som ger dig tillåtelse att passera på insidan vid köbildning inte alls ska tillämpas vid sådana här situationer. Detta är en omkörning som pågår lite långsammare än du är nöjd med, inte en köbildning. En köbildning är det först när både filerna rör sig i krypfart, då hade det blivit väldigt skumt om bilarna i högerfältet hela tiden hade behövt vänta in bilar i vänsterfältet, därav denna regeln.

Hade du övervägt passera på insidan om det hade varit en polisbil som köade i vänsterfältet? :)
Känns fortfarande något luddigt det här. Vore toppen om vi reder ut det. Inte vad som är suft förnuft, trafikvett utan jag är ute efter vad som är lagligt och olagligt.

Kan någon översätta esadhs senaste paragraf inlägg? ;-) Visste inte riktigt hur jag skulle tolka det.

Själv tittat lite här under 7 § "Fordons plats på väg":
Länk

"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Jag har också skuggat igenom lite annat material på nätet och drar följande slutsats:
Det är alltså enbart ok med passeringar i högerfilen i hastigheter under 70 km/h eller vid köbildningar eller i samband med avfart?

Frågan är då verkligen, hur definieras köbildning i paragraferna?? Gäller kanske enbart köper som är under 70 km/h i hastighet?

Köer i omkörningsfilen på 5-6 bilar som i vissa fall går i 120-130 km/h borde väl inte räknas som kö? När bakomliggande formligen slänger sig ut i högerfilen med ilska i blicken och aggresivt kör om i 170 km/h?

Håller självklart med om att det är oerhört irriterande med folk som kör för långsamt i vänsterfil samt mittenfil, man blir helt oerhört irriterad men det är inte det jag syftar på här. Jag syftar på galningarna.

Jag vill ha mitt på det torra samt lagom bakom mig så att jag kan göra fingret även i framtiden för vissa galningar. ;-)
Stavfelsnisse slår till igen. Jag vill ha lagen bakom mig, inget annat... ;-)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
mats_epost: Jag kan försöka omformulera mig lite.
Drar man ut det intressanta ur den paragrafen så får man:
"41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält"
D.v.s. om det är TÄT köbildning är det ok att köra om i höger körfält. Vad som är tätt är en bedömning men det ska nog vara så pass många bilar att det blir svårt att byta körfält.

Som jag ser det är det ju givetvis kö även om kön rör sig i 100km/h. Om då kön i högra körfältet rör sig 110km/h så behöver de inte sakta ned för att undvika att köra om bilarna i vänstra fältet.
Intressant är också denna textbit i §9:

"Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning."

Det innebär att de som nu råkar ligga i ett långsammare körfält till vänster INTE får byta till högra körfältet för att komma fram fortare...

_
David: Jag håller inte alls med dig, det du skriver innebär att jag skall lämna min plats i höger körfält och lägga mig längst bak i vänster körfält med stort avstånd till framförvarande bil och på så vis blockera bakomvarande bilister. Högerfilen skall alltså enligt dig förbli tom fram till lastbilen 1-1,5km längre bort?! Dina påståenden går ju i så fall stick i stäv med trafikförordningen där det inte är tillåtet att blockera vänster körfält då höger köfält är tomt.

Om det vore en polisbil eller annat uttryckningsfordon i vänster körfält är totalt irrelevant för det ändrar inte på vad som står i trafikförordningen ;-)

esadh: Alla som morgonpendlar på motorväg vet att en bilkö kan röra på sig i 100km/h. Sista paragrafen är mycket intressant för den styrker vikten av att hålla till höger när möjlighet ges! Som jag tolkar texten så skulle det alltså innebära att jag gör rätt då jag ligger kvar i höger körfält medan bilisterna till vänster ligger och panikbromsar för att de inte ser något.

ni
91
nikk_e46
735iA -91
Vad man får , bör och gör är vitt skilda begrepp ;)

Personligen skulle jag absolut byta till det högra om det är tomt, man ska ju inte i onödan ligga och blockera i vänstra eller hur ? ;) Sen att man "glider" förbi kön i högra fältet i lugn fart tycker inte jag är något problem.. Och om alla skulle göra så, så skulle det troligen till slut bli kö i högra men inte i vänstra!
Och tänker man på framkomligheten för uttryckningsfordon så måste det ju vara absolut bäst att ligga i det högra iaf så länge det inte är kö där?! Och bara använda vänstra fältet till att köra om lastbilar mm som inte kan hålla hastighetsbegränsningarna. Sen vad reglerna säger sk*iter jag i, sunt förnuft brukar fungera bäst :D
Det är min åsikt iaf, men vad vet jag, är ju bara yrkesförare sen 8 år tillbaka :)

/mvh Nikke
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Något inte många vet är att om man ligger i ytterfilen vid kökörning så får man bara byta till innerfilen om man har för avsikt att ta av vid närmsta avfart från motorvägen.
Gorban: Det har jag aldrig hört tidigare. Står det någonstans i trafikförordningen?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Chris87:
Det är exakt det jag har citerat i mitt förra inlägg här ovan.

_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.