|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
corzair: Ställ en bil med dubbdäck på en isplätt och köra sedan en liten bit. Stanna och gå ut och titta så ser du att dubbdäcken lämnar spår i isen. Det är dessa sk spår som dubbfria däck behöver för att greppa ordentligt. Alex84: Håller med dig. Att bli en erfaren förare tar många år och tiotusentals mil. Minns inte den exakta siffran men är det inte under -6 grader som de slutar salta vägarna? |
|
|
Alex84: dags att köpa friktionsdäck?Länk Länken kan sammanfattas i denna kommentar som kommer från en van bilist som på vibilägare: "1 million mil med och utan dubb. Erfarenheten säger mig att nöter man ner dubben på bar asfalt sa ar de betydligt sämre an friktionsdäck. Tank efter hur mycket asfalt du kor innan du bestämmer dig." Frågan dubb vs. friktion borde således avgöras beroende på vilken typ av körning man har: - Kör man mest på snöpackade vägar: dubb - Mest på barmark men ändå ibland tuffa förhållanden: nordiska friktionsdäck. - Mest motorväg som 99,5% av tiden är saltad och bar: europadäck. Detta är i linje vad svenska däckorganisationen STRO och Vi Bilägare rekommenderar. Inget konstigt. En annan fråga: hur många känner ni som dött pga av friktionsdäck, dvs de hade levt om de hade haft dubbdäck? Hur många känner ni som dött i hjärtinfarkt som kunde har räddats om det fanns en person som kan hjärt- och lungräddning och en hjärtstartare i närheten? Jag skulle gissa att siffrorna grovt förhåller sig ungefär 10 mot 1000 i Sverige. Således borde hjärtstartarfrågan vara 100ggr viktigare än dubbfrågan om vi verkligen hade varit rationella när det gäller risker. Men det talas nästan aldrig om det. Hur många har hjärtstartare i bilen eller vet var ni hittar en snabbt?? Medvetenheten är alldeles för lågt och de finns för få... |
|
|
Kör du som en galning med dubbdäck, då går det åt helvete! Kör du som en galning med odubbade däck, då går det åt helvete! Kör du med insidan av pannloben med dubbdäck, då klarar du dig bra! Kör du med insidan med odubbade däck, då klarar du dig bra! Så vad är då skillnaden förutom att dubbdäcken nu är lite bättre på is? Vet inte om Chris försöker antyda att jag skulle vara en oerfaren förare? Sådan is du beskriver ser iaf jag väldigt sällan på vägarna, liknar mer en tillfrusen vattenpöl på en villagata. Alex, det stämmer tyvär inte att jag bor i Södermanland längre utan bor i Södertälje just nu, dock pendlar jag genom hela Södermanland varje dag för att komma ner till Nyköping. Så att ja överhuvudtaget lever måste ju vara ett riktigt mirakel då jag inte har dubbdäck och kör ändå 6000mil om året, då kör inte jag speciellt lugnt ändå. God bless me! |
|
|
Det stämmer Chris87,saltet blir verkningslöst vid lägre temperaturer och således bildas en hinna av is istället. Onehp: 1 förare säger inte mycket och det förs en propaganda jakt på dubbat idag. Däcktillverkarna vill inte tillverka dubbat längre och de flesta tillverkarna återfinns i mellan europa med undantag av Nokia. Tester efter tester bevisar och styrker att dubbat är bäst och inte sällan återfinns just Nokian i topp. Enkelt skrivet så den dagen dubbat vs dubbfritt jämnförs i samma tester och dubbfritt är bättre,ja då köper jag dubbfritt med ;) corzair: Säger som Nasa....God Speed ;) |
|
|
Jo Onehp.... Saxat ur Din länkade artikel "Nya dubbdäck ger ett grepp på is som är överlägset alla andra däcktyper, men greppet håller inte i längden visar Teknikens Världs tester." Vi skall väl hålla oss till nytt vs nytt och gammalt vs gammalt eller hur ? |
|
|
Nej Alex84, det måste man inte här. Poängen är att dubbdäck som rullat lika långt som dubbfria har tappat mycket av sin effekt. Dubbfria slits inte alls lika fort. Dubbdäcken ger m.a.o. en falsk trygghet för många bilförare |
|
|
Alex84, hur länge är ett däck nytt för dig? Byter herrn till nya däck varje vinter? |
|
Martin E |
Det många glömmer att antisladdsystemen bidrar till större reduktion av olyckor än om man har dubbat eller inte. Ca 50% av bilarna på vägarna saknar antisladd system. Majoriteten av dödsolyckor handlar om när bilen får sladd. Trafikverket har visat att dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med personbilar. Men ingen har visat om bilar med antisladd system är lika beroende av däcktyp. Mao ingen vet vad som är bäst på våra bilar. |
|
Ska man behöva ha en studie om precis allting?? Jag vet att om man har bra säkerhetstänk i all sin körning (1), antisladd (2) och FRÄSHA(3) + NORDISKA (4) + KVALITETS (5) vinterdäck så är man rätt ute. Även om man inte har dubb. Tror man att man är hemma BARA för att man har dubbat men skiter i dom andra fem faktorer, då vet jag att det är illa. Det behöver man ingen undersökning för, dock lite vett skadar inte... |
|
Martin E |
Ändlösa diskussioner men var och avgör vad dom tycker är bäst i däckfrågan. Jag är i varje fall nöjd med mina Hakka sjuor men det var jag med mina Continentala Dunlop också. Vettet är nog den viktigaste variabeln |
|
@corzair: Nej inte varje år utan vart 3e år. Gummit i däcken blir hårdare av ålder och även dubbfritt drabbas då detta däck inte har en mirakel-blandning av gummit ;) Dubbfritt är mera saipat varvid slitaget är större på dessa däck och mönsterdjupet slits ner snabbare,vilket i sej är värt att fundera på !! Jämförelsevis kan skrivas att många bilar idag är 4WD och detta inger en falsk trygghet när man behöver få stopp på bilen. Debatten lär fortsätta i all oändlighet,men att R.Colin skulle vara ute och sladda? Om alla fått den kunskap både praktiskt och teoretiskt när det gäller V-Däck som Han har,ja då skulle säkerheten öka på vägarna,och då menar jag inte enbart däckstyp utan även trafik-vett.. |
|
|
Problemet är nog: på ett friktionsdäck kan man enkelt se om däcken är slitna när mönsterdjupet är för lite. Dock finns de för få som vet att de är slitna redan vid 4-5mm mönsterdjup (lagen <3mm). Med dubbdäck är det ännu svårare, finns folk som kör uppemot 10år med samma däck och tror att de är "bra" bara för att de har mönsterdjup kvar... Kanske man borde ha fokus på såna praktiska saker (när är det dags att byta?), istället för "smutskastning" av respektive dubb eller friktionsdäck. Tycker jag... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.