|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har den skojaren Collin på aftonbladet fått en rejäl bredsladd. Han skrev i sin blogg att en 1-serie utan antisladd hade fått en bredsida rätt in i ett träd. Mig veterligen har inga 1-serie utan antisladd sålt och mycket riktigt nu dementerar han. Det var en E46 3-serie som sladdade: Länk | |
|
...sen går det ju att stänga av antisladden... hur som, RIP till föraren... Ja, Aftonblasket med medarbetare tar det som vanligt väldigt noga med sina "bevis" med klockrena iakttagelser, vattentät logik och försiktiga slutsatser. Endast några småfel som: fel bil, tveksamma påstående (Claes T är, trots sina brister, inte född igår), felaktiga antaganden, osammanhängande logik och tendentiösa slutsatser. Och ändå så läser en massa svenskar tidningen. Kan ni vara snälla och sluta med det?? Tack ;-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Collin är i allafall konsekvent när det gäller dubbdäcken. Tingvall är nog den mest felplacerade person i sverige, städare på samhall vore bättre. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har på senare fått lite mer respekt för C T då han försöker ta ett ansvar som inte många vill ta, det är inte hans uppgift att vara poppis (i motsats till Collin). Men man undrar ändå vad han sysslar med, att lyckas bli illa omtyckt hos både bilister (bl. a. obegripligt att vi inte har mobilförbud) och cyklister (mitträckesvägar=cykelutrotningsvägar) är en riktig bedrift... Apropå, det där med dubbdäck är nog lite dold politik också där C T kanske inte talade för sig själv, de kostar mångmiljardbelopp i vägunderhåll och där pengarna går att spara... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är ju obegripligt att vi inte har handsfreetvång i bil t.o.m med på cykel skulle det behövas har jag noterat :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Onehp: En liten tanke beträffande "de kostar mångmiljardbelopp i vägunderhåll och där pengarna går att spara..." Visst kan det ligga något i det, men om vi förbjuder dubbdäck i detta land kommer antalet dödsfall att öka speciellt vintertid. Antar man att de som omkommer betalar skatt minskar statens inkomster samtidigt som utgifter för halkbekämpning kommer att öka. Frågan är om våra myndigheter är villiga att offra våra liv för att spara våra pengar. För i slutänden är det vi som betalar för allt genom våra skatter. Ursäkta att jag spårade lite utanför kärnämnet. |
|
Och varför ska man spara jämnt på allting.? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Finns det någon statistik på hur många av de omkomna som kört dubbat respektive odubbat? Känner man sig säkrare med dubbdäck så kör man troligtvis fortare och därmed ökar riken för dödsfall om något otrevligt trots allt händer. |
|
|
Undrar om det någonsin kommer lyckas att utveckla däck med utfällbara dubbar som åker ut automatiskt när bilens system känner av att det är halt. Inser svårigheten att hitta en fungerande prisvärd lösning men helt omöjligt tror jag inte det är. |
|
|
Bengan41 > Enligt aftonbladet är det ca dubbel så stor risk att dö i en halkolycka om man inte har dubb Länk |
|
| collin är alltid lika rolig.. volvo är ju världsbäst enligt honom på allt | |
Martin E |
Dubbdäcks talibanen RC har inte mycket koll och saknar all form av självkritiskt tänkande |
|
Onehp. Jag vet inte vad du menar med Claes Tingvall men privat kör han med dubbdäck. Collin är rätt kul, men har börjat sladda aningens det sista. Att han bommar på en modell får väl sorteras in i avdelningen "en dålig dag på jobbet", snubben kör väl ändå typ 5 bilar i veckan eller liknande. Klassen på Aftonbladets journalistik är väl inte världsklass, och bland de som skriver så tycker jag trots allt att Collin är en av de som levererar på någorlunda nivå. Och Anrell, han får väl godkänt :-) |
|
|
@Chris: det jag ville säga är att CT är del av något större som kallas Vägverket och det inte alltid är tydligt om han pratar för sig själv eller vv:ets i däckfrågan. Sen har han ändå gjort mycket bra jobb också... @snorken: och har man kört sina dubbdäck på barmark 90% av tiden i flera år (=verkligheten för många), så finns det risk att det är tvärtom: Länk Jag tar ingen sida. Eller jo, jag tar den tredje: använda sitt sunt förnuft. Och den kan och vill man inte lagstifta om... Själv minns jag när taxigubben framför mig körde rakt i en stolpe med sina dubbdäck på blixthalka, medans jag lyckades undvika stolpen, taxin och refugen på mina europeiska friktionsdäck (nej ingen krock med nåt annat heller). Berodde det på antisladden som vi både hade och mina friktionsdäck som då var garanterat sämre? Nää, va sägs om att vara uppmärksam, alltid hålla avstånd* och känna sina begränsningar?? * människor har förmågan att minska den när det mest behövs: korsningar, filbyten, backkrön, etc.. Ha det bra och ta det lugnt ;-) |
|
| Jo, innan jag tolkas fel: solklart man ska ha de bäste möjliga däcken ändå och inte snåla på däck! Känner igen resonemanget om sunt förnuft från folk som sedan använder sitt "förnuft" för att kunna snåla med dubbfria dubbdäck på vintern och slitna friktionsdäck på sommaren :-( ;-) | |
| De flesta som dör i bilolyckor har inte säkerhetsbältet på sig och föraren är ofta onykter. I majoriteten av alla singelolyckor med dödlig utgång misstänks självmord. Något att tänka på. | |
|
Den dagen när Dubbfritt jämnförs med Dubbat i samma tester och mot varandra och Dubbrfritt slår dubbat,ja då skall jag köpa dubbfritt ;) Robert Colin har mej veterligen den bästa erfarenheten av tester av vinterdäck,lång mera än vissa andra förstå sej påare ! 25 års tester av olika vinterdäck är en erfarenhet som talar för sej själv anser jag. Dagens vintrar bidrar med mera is på vägen än tidigare då kyla och snö var mera stabilt än dagens väglag där både salt och tö samt dito köldknäppar går vägen såphal och falsk. Nä dubbar behövs både för vintern och de som kör dubbfritt. |
|
|
Jag kör dubbfritt på bmw:n och har dubbat på firmabilen och om jag skall vara ärlig så märker jag faktiskt ingen större skillnad förutom att bromsträckan känns längre med dubbdäck när det är barmark. Så när man totalt ratar dubbfria däck då kanske man inte har all den erfarenheten man nu tror sig ha, för så jäkla dåliga är dom inte! Sen är det klart att om det är ren is så funkar ju dubben bättre men då måste man vara där med förnuftet igen (är ju inte direkt spikdäck) så man måste planera sin manöver, och den funkar att göra en manöver på¨is med dubbfritt också, då med förnuftet i behåll. Och dom det nu kommer någon kommentar att dubbdäcken river upp isen så att dom dubbfria funkar så tycker jag det är bullshit för så ofta är det inte man ser sådan ren "is" eller "Packad snö" som går att riva upp på allmänna vägar. |
|
|
corzair,bor Du i Sverige? Dum fråga kanske,men med tanke på svaret så undrar jag bara? Is finns när saltet slutat verka,och om det stämmer med Dina uppgifter så lär inte Sörmland vara ett undantag. Och det där med erfarenhet,ja jag vet inte .... |
|
| Länk | |
Verdi |
Ni som pratar om att man kan kompensera bristen på dubbdäck med högre uppmärksamhet, bättre planering av körningen, lägre hastighet osv osv... Ni är så fel ute. Man kan ha dubbdäck OCH göra allt det där, precis som man kan ha dubbfria och INTE göra det där. Is finns det gott om i Sverige. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.