|
|
|
|---|---|
A-N |
Hej, Har hittat en 328 Ci-00 som jag blivit intresserad av. Den är rikitgtutrustad och säljaren vil ha 285' för den. Har gått 1800 sv såld en ägare. Skinn, navigator mm. Kommentarer? Är den värd sitt pris? /Andreas |
| Priset är kanske lite högt, men egentligen är det ju oviktigt om den kostar 260.000 eller 285.000 - det viktiga är ju om du PERSONLIGEN anser att den är värd sitt pris. Du kanske kan pruta 10-15.000? | |
| A-N: Man skulle nog kunna tänka sig att den är värd det absolut. Det är inget bra pris men det är inte heller något dåligt pris. Det finns liknande bilar från 249' och upp mot 295' med varierande utrustning men liknande mil. Du kanske kan få ner priset någon tusing men priset är ganska okej för den bilen. | |
|
Det verkar vara ett rimligt pris med den utrustningen. Tror inte du kan få ner den mer än max till 275' Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Hyggligt pris, dock kanske lite i överkant. Själv betalade jad 240' för följande 328Ci 00:a. Bilen är i kanonskick - inte ett märke i lacken. Dock hade den gått 6.000 sanna mil. Också denna är välutrustad med navi, TV, 18":are etc. Se bif länk. Länk |
|
A-N |
Hej, Nu blev det i alla fall denna 328 CiA. Kanske inte den billigaste (280 blev det). den har gått 1800 mil. fri servic ett tag till. Första servicen gör man vid 2500 mil sa någon till mig, stämmer? Jag tänkte dock göra den lite tidigare för att garantin skall tänka ev. problem. det är väl OK att göra den tidigare? Någon som skulle tjavsa om det? Andreas |
|
Grattis! Det är okay att göra den tidigare vad jag vet. Du kan ju säga att du skall på en långresa och kommer att överskrida 2500 mil annars :-D Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Du har rätt till en fri service per år (oljeservice) eller eftersom oljan åldras! Det gjorde jag och behövde inte betala något. Dock "nollställer" de inte seviceindikatorn eftersom det skulle förskjuta serviceintervallerna och åtgärderna i inspectionsservice skjuts för mycket framåt i tiden. Serviceintervallerna varierar lite beroende på hur du kör din bil. Enligt den uppgift jag har fått beräknas dessa intervaller helt enkelt på hur mycket bränsle din bil har slukat! Förut hade man en ganska avancerad uträkningsformel som tog hänsyn till motortemperatur och varvtal mm, men det var lite "owerkill" så man använder sig numer av den enklare fomeln med bränsleförbrukning. Mvh |
|
|
Hej, A-N: Min erfarenhet är att det är griniga på den punkten. Hade 500 mil kvar till service och 4 veckor kvar på garantin. Efter lite trilskande så godkände de att de var 200 mil kvar till service. Det var bara att sätta igång att åka runt. De menade att de var alldeles för många som ville ha service innan garantin gick ut, och de flesta låg inte inom serviceintervallet. /S |
|
|
Hmmm. Swede, 300 mil i "onödan".. Dyr service! 300 mil x 20kr i milkostnad (minst!) = 6000kr, kanske skulle vara billigare att betala servicen själv. Men det klart, skall man ändå köra sträckan så blir det inte någon merkostnad. Mvh |
|
|
Hur ska man räkna egentligen. Finns ju tusen sätt, eller hur. Beror lite på vad man lägger in. Har ju räknat lite på det där också. En del mil blir det ju iallafall. De extra som jag gjorde var en tur på 100 mil, tillsammans med en polare. Delad sopparäkning :-). Sen kalkylerade jag vad det skulle kosta att inte ha in bilen innan garantin gick ut. Jag skulle då fått betala nya länkarmar/bärarmar + nya fjädrar bak + insp 1. Jag gissar att det skulle kosta ca. 13'-15' spänn. Fick nu detta på garantin=gratis. Så det jag kom fram till var att jag skulle nog åka lite extra för att få in den på "gratis service" i alla fall. Vilket lönade sig ;-) /S |
|
|
Garantireparationerna hade du kunnat anmäla innan treårsgränsen gått ut och reparerat senare. Men som sagt skall man ändå köra så kostar det inget "extra". Men jag tror att en del är lite dumsnåla i dessa situationer. :o/ Det kanske lönade sig för dig. :o) Mvh |
|
A-N |
Snackade med försäljaren. Han sa att det var OK att komma in innan och kolla upp ev. garantifel. Han tyckte dock att det var bäst att göra servicen vid 2500 annars skulle det bli "fel på intervalmätaren".... Andreas |
|
Tror inte en sådan bil ska kosta mycket över 240', den är dock två år gammal osv.... / Ingenjören |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.