AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.069

540 e39, Misständer, tips på fel orsaker.

Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Hej gott folk!
Ny medlem här på sidan, verkar vara en riktig guld sida.

Har då nyligen inhandlat en Bmw 540i 1996:a manuell som objekt.

Har inte haft tillgång till att koppla upp och kolla felkoder än men ska se till att det blir gjort snarast.

Problemet med motorn är så som så:
Den startar direkt utan problem, går mycket ojämt några sekunder och lägger sedan av. går att hålla den längre om man gasar lite då och då, men lägger även av om man gasar för mycket eller håller jämn gas.

Enda jag gjort hittills är att jag bytt samtliga stift. Mycket öljesöl så dax att byta ventilkåps packning.

Har även en kortsluten tempgivare, så den står på rött hela tiden, kan de ha betydelse?

Jo så tanken bakom tråder är alltså om ni vart med om liknande och om någon har nå tips på fel orsak.

Annars återkommer jag när jag har fått felkoder utlästa.

Norrlands Guld - När du vill vara dig själv för en stund
Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
En sak till, Varvmätaren fungerar inte, var sitter givare till denne?

Tack på förhand

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej , här kan det bli tusen gissningar typ allt från bränsletillförsel, bränslefilter luftmassemätare, kamgivare, vevaxelgivare. Så det är i princip omöjligt att peka rakt på utan ledtrådar från en felkodsavläsning.
Varvräknarsignalen kan ev komma från vevaxelgivaren uttag 20 på kontakt X6000 Dme som räknar varvtal och läge sedan via motorstyrningens(DME kontakt X6000 uttag 4 till intrumentets kontakt X11175 uttag 6 . tex.
Detta kan ju vara en indikation på att vevaxlegivaren är kass och du inte har nån varvtalsräkning som idé därför går motorn som den gör ev

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Tack och bock för svar Hasso.

Jo jag lär försöka få ut felkoderna känns det som.
Som sagt är bilen ny inköpt och fick nyss syn på att högra motorfästet är trasigt, Onödigt svårt att byta eller går det?

Finns det någon prisvärd felkods läsare man kan köpa?

MVH

Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Idag kommer troligen att få en felkodsavläsaren, så hoppas att allt fungerar och att man får ut några felkoder som kan hjälpa en..

Trevlig helg på er alla.

Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Go kväll,

lite uppdatering, Körde Carsoft 6,5 ikväll och verkar som de inte fungerar fullt ut. Så som så:

Började med en total diagnosering, Och följande hade felkoder att läsa av:

Inst Cluster
ZKE/ZVM
HKL
EWS
LCM/CCM
PDC
ABS/ASC

Övrgia som var OK:

DME/DDE
Airbag

Övriga Hittades ej!

Körde då Singel Diagnostest, Innan det var klart så fick jag felmeddelande:Database can not be found. Och fick ut följande siffror??

Inst Cluster- F4,44
ZKE/ZVM- 112,9,94,1,93
HKL-
EWS- 1,6
LCM/CCM 21,1,40
PDC 3,14
ABS/ASC

Vad betyder felmedelandet, problem med åtkomst till bilen eller i programmet, därav bara siffror?

Hoppas någon rackare förstår de här bättre än mig och kan ge förklaring.

Trevligt kväll! MHV Viktor

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nu ska du ju få ett felkodsnummer med skriftlig förklaring på koden när du kör singeldiagnos.
Så då får nog köra flera ggr.
Eftersom DME hade status OK så är det knepigt att bilen inte går OK, har du testat att köra utan luftmassemätaren ?? den ger inge felkoder om den är dålig enbart vid avbrott i kablaget eller om anslutningen tas bort..
Dessutom ska man rensa bort alla gammal koder eftersom de kan vara flera år gamla typ.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
exempel på en airbag singelavläsning med carsoft.
Länk

Länk
Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Jo hade för mig att de skulle vara beskrivnings text oxå. Jo och bilen går som sagt lätt igång, men lägger av nästan direkt. misständer som tusan, vid gas pådrag kändes den lite bättre..

Märkligt varför jag ej får någon text beskrivning som sagt?

Tackar för svar, Mvh
Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Och så var det lmm, har testat men igen skillnad. Ska försöka hinna med och köra fler singel diagnoser ikväll..

Mvh
Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Lite uppdate, carsoft krånglar fortfarande.

Men provstartade bilden ikväll igen, går mkt dåligt på tomgång som sagt, stannar efter bara en liten stund, men vid rejält gas pådrag känns det som den går som den ska.

Men lär väl som sagt få igång carsoft.
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Sa du att bilen går likadant om du drar ut LMM? Det känns skumt. Den borde gå ännu sämre?
Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Go kväll, hittat en felorsak till på bilen min och säker på att jag lässt någt liknande här på forumet men hittar inte de igen,

Kablarna till termostathuset har brunnit ihop, kan DME vara slut nu? får inga felkoder ifrån den.

MVH Viktor

Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Halloj, har nu köpt ett beg termostathus, samt kontaktstycke,
Någon vänlig som har lust att kolla på sin 540 eller om det är någon som ha ett elschema, så jag vet hur kablarna ska sitta på givaren, en går till DME och en matas med 12v. Vore tok snällt.

Ha en fortsatt bra kvall// Viktor

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kablarna som är anslutet på termostathuset är till för att DME ska kunna öppna termostaten på elektrisk väg om DME får tempsignal från dubbeltempgivaren om hög temp som sitter i vattenpumpen, den delar instrumentet och DME signal ifrån.
Länk

wds on line kanske funkar.
Länk
finns även TIS online.
Länk

Har du öppnat elektronikboxen där DME sitter så du inte har en massa fukt och ärg i DME anslutningen ??

Länk
Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Tackar för det, jo jag har öppnat och kollat, ett stift var lite ärgat men dock inte de stiftet som gäller de ihop brunna kablaget.

Har fortfarande inte fått bilen att gå, men känns som om de är ihop brunnet så lär de inte fungera så bra, frågan är om de är enda felet, eller om något kan ha hänt med DME Boxen?

MVH Viktor

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Om den går kasst på tomgång men bättre vid gas så kan det vara så enkelt som vevhusventilationsventilen eller en slang till dito som är stopp i.
Länk

Det som talar för stopp i slang är att du har söl runt ventilkåpspackningen.

Det gör att du får övertryck i vevhuset och olja trycker ut på fel ställen.

Hade precis detta fel på min audi.

Ventilen heter PCV valve på engelska o finns på alla bilar.

Mvh
Peter
Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Tack för tipset, den går så pass illa att den ej håller sej på tomgång, kan de bli så illa pga detta?

MVH Viktor

*_
26
*_BMW_*
540iA Touring -99
fick precis samma problem med min 540 -99 idag, bilen dog under färd och när ja försökte starta den igen så startade den men gick dåligt som fan och la av efter några sekunder.

det verkar ju som att vi har samma fel så ja hoppas att vi hittar orsaken väldigt snart.
Cr
24
Cromevicke
540im E39-96
Silverado -79
Audi a4 2,6Q -96
Äntligen går bilen som den ska förhoppningsvis..

Huvudsaklig felorsak lär vara som beskrivet i tidigare inlägg, kablarna hade brunnit ihop från termostaten. Har efter det bytt kablar, nytt kontaktdon,termostathus.

Även bytt samtilga stifft,kamaxelläges givare, även lite små fix..

Så tack för allla svar och hjälp.

Har iof fortfarande problem med carsoft, nu verkar de inte fungera att köra livedata:/ ?

Tänkte kolla den vägen om jag får rätt vatten temp samt varvtal, för som sagt så fungerar dem inte..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.