AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.955

Demontera front och bakspoiler - hur? M3 E46 -05

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Planerar att ge min ögonsten en ansiktslyftning i under vintervilan genom omlackering av front, huv och bakspoilern.
Har sökt efter info ang. demontering av front och bakspoilern både här inne och på google utan att hitta någon bra "DIY"-anvisning. Hittar märkligt nog ingen som gäller just M3 som jag förstått sitter fast lite annorlunda.
Är säkert inget svårt men att förbereda sig innan är ju aldrig fel.

Så hur demontera jag front och bakspoiler?

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy

Ingen?

Skit oxå då är det nog som jag själv kom fram till - att det finns inga bra DIY-beskrivningar gällande demontering till M3. Ytterst märkligt tycker jag dock.

Mvh Jimmy
Jag har plockat bort fronten och det är ett 15min jobb. Du har några skruvar + clips under fronten, stl 8 eller 10 på hylsan. I innerskärmarna har du några skruvar, 2-3 på varje sida.
Fronten sitter med sugkoppar och du drar loss fronten mot dig, HÅRT. Den sitter som tusan kan jag lova.

Se till så du lossat dimljusen och kontakterna så du inte drar sönder kablarna :)

Ring om det är något, skicka PM om du vill ha mitt nummer.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Oftast är de väldigt enkelt att ta ner stötfångare, normalt brukar de sitta skruvar i hjulhus, och undertill, ibland kan man behöva sträcka upp en arm underifrån och ta loss hela krockbalken.
Eller pilla loss prydnadslister som döljer fästen. Bakstötfångare kan även sitta med bultar inifrån bagagen

Kunde hitta detta för just m3 e46, inte så mkt mer än vad tidigare sagts.
Länk
Br
13
Brander86
520d E61 -08
Jag har exakt samma fråga ska också ha av fronten på m3an men har inte riktigt fattat hur.. sugproppar å dra som tusan.. ska till garaget å kolla detta imorn.
Brander: Har du en 01 eller tidig 02 har du inte sugkopparna.

01-02 har alukrockbalk och fronten sitter fast med två långa inverterade torx under fronten, du ser två stora hål. Balken sitter fast i fronten och du kan inte dra loss den utan att lossat de två stora skruvarna.

Senare 02 och framåt har kolfiberbalk och balken sitter kvar på bilen när du lossar fronten.

Jag lossade fronten både på min 01 och 02 för att lacka om stenskott så jag har erfarenhet av bägge. 04ans front var så fin så den slipper jag pilla med :)
Al
331
Alfred
M5 2001
Går det att montera nyare stötfångare med krockbalk i kolfiber på en m3 som har alubalk orginalmonterad (tillv. 2001-09)?
Ja det är inga problem, kolfiberbalken sitter fast i bilen medans alubalken sitter i fronten. Så ska du byta ut fronten flyttar du bara över alubalken från gamla till nya fronten.

Däremot på nyare fronten har du en gummi/plastliknande "skena" på baksidan av fronten där sugkopparna sitter, den måste med bort då.
Hur har det gått Jimmy?

/Filip

Ji
2.380
Jimmyboy

Tack för infon!
Känns som att fronten inte är några problem och att den sitter ungefär som jag trodde.

Ingen som har mer koll på hur bakspoilern sitter. Men den kanske bara sitter med de 2 bultar jag sett i bagaget och sen i hjulhusen samt att man ska föra hela fronten bakåt då den verkar sitta i spår på var sidan.

Phoenix M3: Har inte påbörjat jobbet än. Börjar nog på det nu nån kommande helg. Slutar ditt nummer fortfarande på 29, isf. har jag kvar det? Ringer för att kolla lite närmare med dig sen. Tack.

Mvh Jimmy
Yes. det stämmer, slutar på 29.

Bak tror jag den sitter med 4 bultar, det gör det iaf på E36. Sedan sitter det i varje hjulhus och mycket riktigt på spår.

Fronten sitter med på två spår som går att justera så att fronten hamnar längre upp. Det justerar du när fronten är av.
Ji
2.380
Jimmyboy

Nu är fronten och bakstötfångaren av.

Fronten var inga problem efter ett samtal med Phoenix samt denna guide... Länk
Tyckte det lät väldigt konstigt att den skulle sitta fast med sugproppar och det är ju inte sugproppar i den fulla bemärkelsen. Förutom skruvarna undertill och i hjulhusen så sitter fronten fast på 4 ställe med en vad jag skulle vilja kalla "Lego-koppling". Exakt en sådan som man kopplar ett släp eller dyligt på i Lego om ni förstår. Alltså en tight utvändig hylsa som trycks på en rundad skalle som synes på bilden i länken.

Bakstötfångaren var heller inga större problem när jag bara hitta de 2 sista skruvarna i bagaget bakom varsitt täcklock :). Denna DIY fungerade bra... Länk . När jag hade baken nere valde jag att demontera diffusern för bästa resultat vid lackeringen.
PDC-sensorerna demonterade jag oxå, de sitter fast med dubbla snäppfäste.

Huven var inga problem att "strippa" så nu ska delarna lämnas på lack.

Har en del bilder i fall någon behöver. Bara att PM:a sin mailadress till mig.

Mvh Jimmy
Skönt att det gick bra :) det kommer bli underverk med ny lack sen!
Ji
2.380
Jimmyboy

Uppdatering: Har nu monterat huv och stötfångaren bak. Gick grymt bra och inget strulade. Skönt när det bara flyter på och att se bilen något så när återställd igen.
Bild innan dagens montage... Länk

Kvar att göra är då följande:
* Montera de nya njurarna.
* Byta strålkastarglasen (plast)
* Montera fronten
* Montera de nya dimljusen (klarglas)
* Montera nya bakdäck (PS2 265/30-19)
* Lackkonservering hos Ditec.

Mvh Jimmy
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Jäklar vilken fin bil du har jimmyboy! Gillar färgkombon STARKT!

Vart fick du tag på de nya paddlarna? Blev också sugen på att byta!
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Är grymt fin o kommer bli tokglans på den senare i vår! :)
Ji
2.380
Jimmyboy

Demax: Ja färgkombon fastnade jag för direkt när jag såg den första gången. Trevligt med skinn i mittkonsolen mm. och kul med lite individual som inte alla andra har.
Paddlarna rekommenderar jag verkligen, mycket mer gediget att växla med alu.paddlar än de små platsoriginalen. Köpte dem på E-bay av denna säljaren... Länk.

M3Crille: Så sant så sant, ska bli intressant och se skillnaden när du är klar :)

Mvh Jimmy
någon som har lämnat in sin phoenix gula m3 på lack har hört av väldigt många lackerare att den är näst intill omöljig att få färgen att stämma på

M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Kommer ta massvis med bilder före, under o efter utfört arbete (som jag alltid gör) just för att det e roligt att se nåt vackert komma fram o roligt, framförallt för ägaren, att ha för framtiden :)
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Tack för länken Jimmyboy! Nya paddlar beställda! Ska bli gryyyymt nice, något strul med demontering/monteringen som man bör tänka på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.