AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
864

hjälp med Felsökning kupéfläkt E46

Hej.

Tänkte ställa min första fråga på detta eminenta forum.
Jag har en e46 330i -03 som kupefläkten helt plötsligt var stendöd på en morgon.
Har inte haft några problem eller glapp innan. Efter en snabb googling verkade ju effektsteget gett sig enligt symptomen. Styrkonsollen fungerar klanderfritt i övrigt och alla spjällmotorer funkar prima.

Sagt och gjort köpte ett nytt motstånd på BMW för 955spänn. Slängde i det enligt den bra guiden här, även om några få saker diffade på min bil.

Fläktfan är naturligtvis lika stendöd för det. Inte en susning från grejerna.

Hur gör jag nu för att felsöka? Jag tänkte ge mig ner med multimetern till bilen idag och mäta spänningen på de olika stiften i kontaktstycket. Har förstått att det borde vara jord och 12v in samt ut, samt en styrström från konsollen eller? Kontaktstyckerna ser för övrigt ut att vara i perfekt skick. Sätter jag på klimatanläggningen så blir även effektsteget varmt. Så jag har ju ström dit åtminstone. Kan Effektsteget blocka all ström från att gå vidare? eller kan jag förmoda att fläktmotorn gått åt pipan?

Till fråga 2: Hur kommer jag åt fläktmotorn? Är det krångligt som fan? Behöver jag montera bort mycket under microfiltret?

Vore tacksam för hjälp på detta kanonforum!

Tack på förhand.
Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.