AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.592

Ny vecka - nytt haveri

Sida 3 av 3
Bimmerfrei: Inlägget riktade sig inte mot dig och jag kan tänka mig att det i vissa fall är som du säger. Dvs. kunden känner inte för att ta diskussionen eftersom det tar tid och är besvärligt. Men jag är övertygad om att missbruket är omfattande i Sverige, även om det är mycket vanligt i USA där det i vissa delstater finns så kallade lemon laws som innebär att det inte krävs särskilt mycket problem för att säljaren ska tvingas ta tillbaka en produkten.
J-
534
J-A
325i T -08
Vid ett av mina många verkstadsbesök tillsattes en "BMW" rengöringsvätska i tanken för att tvätta spridarna.

Det sotiga avgasröret är väl ett misstänkt tecken på dålig förbränning?

Funderar på att lossa och titta på stiften innan tiden för reklamationsrätt går ut.

ma
145
marnilss
M240i manuell -18
alexanderl: Jag tror inte det finns något utbrett missbruk av reklamationsrätten här i sverige, varken på bilar eller annat. Jag känner ingen som någonsin reklamerat sin nya bil, utan har endast läst om enstaka personer på detta forum som gjort det,
Tvärtemot tycker jag att vi är ganska dåliga på att utnyttja det konsumentskydd som finns, t.ex. reklamationsrätten.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
BMW Berra: Helt rätt, effekt och vridmoment är desamma på nya 130i och nya 528i, men hade det varit "samma" motor så har de misslyckats totalt med installationen i 130i: Förbrukningen i 130i är nämligen 0,85 l/mil, medan i den betydligt större och tyngre 528i (F10) 0,78 l/mil.

Alltså drar jag slutsatsen att det är N52 motorn, dvs utan direktinsprutning, i 130i.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
HFR: Det är enkelt, prova att koppla in den på batteriet och sätt det sedan på laddning, hur mycket längre tid laddar inte batteriladdaren? Jag har både en liten och 2 större Ctek, olika teknik för olika apparat.
Mvh
Asken
Marnilss:Då är det väl tur att man har utan direktinsprutning, inget diesel knack inga ryck, silkeslen motor går som en dröm.
Är väl ingen hemlighet att den racet med lägre bränsleförbrukning kommer till en kostnad, i form av insprutningssystem som helt är optimerade för att sprra droppar snarare än att ge fin motorgång. There are no free lunches.....
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
I mitt fall.... om nu någon som läst hit och fortfarande kommer ihåg det ursprungliga ämnet... var det avlagringar från motorblocket som kommer in i systemet. Slarv eller dålig tillverkningskvalitet?

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyckte att ErikThörn sammanfattade det mitt i prick:

"Problemet är ju inte dålig materialkvalite. jag har säkert bytt hundra spridare på dom nyare modellerna och alla ser ut som om dom suttit i en merca diesel från -75. Problemet är ju att förbränningen blir ju inte bra när den går i skiktad drift (magergång). Sotar sedan igen spridarna som får sämre spridarbild vilken medför ännu sämre förbränning sen är ju den onda cirkeln igång. Samma spridare används ju på n54 n55 motorerna (dom med turbo) dock där används ju ingen skiktad drift = inga problem med ryckig gång eller motorlampor."

Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En rejäl urblåsning lite då och då?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Använder de dieselmodeller som säljs nu (N47/N57) denna typ av skiktad drift / mager gång?
J-
534
J-A
325i T -08
Dieslarna har konstant mager förbränning. De har väl inga problem med igensatta spridare? Högre kompressions och bränsletryck ger bättre förbränningen.

Om BMW inte lyckas få de direktinsprutade bensinarna att funka borde de skippa skiktad förbränning som i turbomotorn N54.

Bensinmotorerna är på utdöende har väl bara ca 25 % marknadsandel idag?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På utdöende? Snälla säg inte så hemska saker. Det är illa nog att den raka bensinsexans framtid snart är hotad och att nya M5 verkar ha turbo.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Dieslarna har som sagt inget med detta att göra.

Jag måste säga att jag är lite förvånad att tex BMW samt VW har satsat på direktinprutade snålmotorer på senare år, Mitsubishi gjorde samma sak i slutet av 90-talet med sina GDI-motorer och det slutade i flopp. Så fort dessa motorer blev några år gamla fick dom problem med dålig gång och kraftig igensotning mm.

BMW CS #5139
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
@rob_t_j72: mitt problem hade inget med spridarna att göra.

@J-A: tror bensinarna snart ökar i andel igen för mindre bilmodeller. Pga EURO 6 reglerna kommer det att bli rejäla påslag på diselmotorerna som gör att för mindre bilar blir det knappast lönsamt att sälja dem för biltillverkarna. Dessutom kommer mindre bensinmotorer med turboladdning att minska förbrukningsgapet mellan bensin och diesel. BMW kommer ex med 3-cyl bensinmotorer till den nya 1:an, exempelvis.

Däremot är det snart Adjö för 6-cyl bensinmotorer i 3:an, som marin849 är inne på - nu är det "mini"motorer med turboladdning som gäller

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Suck, att man inte kan editera sina stavfel efteråt...

----
BMW CS #6212
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är bättre att editera dem innan man postar. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ah, sorry Narvselius - glömde bort att det var din gamla bil som spridarna byttes på...: Länk Länk Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, den här gången vågade man inte börja hatta med bilen - fick en helt ny motor installerad och hämtade bilen igår. :o) Kul att få köra ens egen bil efter nästan 1,5 månad...

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.