AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.591

Ny vecka - nytt haveri

Sida 2 av 3
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Morsning, jag har en F10 528i som också är skum. Förutom att den låter som en diesel på tomgång, vilket tydligen är normalt på grund av direksinsprutningen, så rycker den med jämna mellanrum. Har haft bilhelvetet på service tre eller fyra gånger sedan juli och BMW kan inte hitta felet. Har tillochmed haft servicechefen och mekaniker med mig i bilen men trots det ingen lösning. Alla analysinstrument visar att allt är bra men den rycker lik förbannat. Min ÅF har lyckligtvis varit mycket hjälpsam och håller på och söker ledtrådar via BMW Tyskland. Hoppas verkligen att de kan komma upp med ett svar inom kort annars lämnar jag helt enkelt tillbaka den.
Bimmerfrei:Jag har likadan motor i min 130i den varkan rycker eller låter som en diesel på tomgång.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Har en kollega som har en 130i och den går också som en klocka. Jag har väl fått ett måndagexemplar. Hursomhelst, har jag inte hört något från BMW efter nyår ska jag lämna tillbaka bilen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bimmerfrei: Har du provat tanka en eller två fulla tankar 99oktan Vpower? Någon skillnad? Man kan även slå i en deciliter tvåtakts utombordarolja till en full tank och se om det gör nån skillnad, det är ett gammalt trick som användes för att smörja bränslepumpar på bilar som rullat långt.
Mvh
Asken
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jajamensan, jag har provat Vpower och den enda skillnad jag har noterat är att varje tank blir 60 kronor dyrare. Det är helt klart någon form av fel och hade jag inte varit så mesig skulle jag ställt bilen hos återförsäljaren och vägrat använda den igen. "Lyckligtvis" ryckte den när jag var ute och provkörde med ÅF:en så felet är noterat och registrerat i BMW:s Puma-databas. Samtidigt så är jag väldigt tveksam till hur det egentligen är ställt med kvaliteten hos BMW. På min första bil en E60 530i så hade jag säkert femton olika fel. Från att den vägrade starta till att ABS och ESP slutade funka. På nästa, 335d, funkade det mesta men jag fick nog avhjälpt fem olika saker under det första året. Och nu den här skithögen som redan varit fyra gånger i verkstad för styrning som drar snett, ryckande motor, missljud från motorn, krånglande hårddisk.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tragiskt, jag beklagar. Åker du tjänstebil? Annars får du köpa dig en lågmilad E38, de är kassaskåpssäkra:)

Kan det vara något som har med oljan och dess densitet och göra, typ ventilslammer eller det kanske är spridare som är konstaterat?

Kör du mkt kortsträckor? Laddat batteriet med en lite större ctekladdare? Nyare BMW kan vara känsliga på strömnivåer är min erfarenhet.

Hoppas det löser sig.

Mvh
Asken
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jepp, det är tjänstebil. Vilket på ett sätt är bra, då jag inte har något större ekonomiskt engagemang i bilen. Det där med oljan är intressant, det var nämligen vad servicechefen förklarade ljudet med. Skriv det i broschyren då, svarade jag vilket han inte riktigt förstod... Kör 25 mil om dagen så jag tror inte att det beror på låg batterispänning. Kan tänka mig att det är så enkelt som att en del köpare är känsligare än andra. Medan vissa tycker allt är frid och fröjd så länge bilen startar så är andra jäkligt noga med hur det låter, känns och så vidare. Med tanke på att jag tillbringar tre timmar om dagen i bilen så blir jag extremt uppmärksam på alla former av avvikelser. Om jag skulle utvärdera min bil så skulle den bästa frågan till mig vara - hur petig ska jag vara när jag svarar? Jag kan reta ihjäl mig på att det exempelvis är olika tröghet i reglagen som styr luftflödet eller att motorhuven ligger två millimeter närmare skärmen på ena sidan. Eller att en dörr låter svagt, svagt skramligt när den stängs. Eller att den nya hårddisknaven fortfarande är slö, eller att typsnitten/gränssnittet känns -92. Men det är kanske fel märke om man ska vara så noggrann. Å andra sidan har BMW en tendens att hitta en miljard fel när man väl ska byta in sin bil. När jag krängde av min gamla 335d så hittade de plötsligt ett oljeläckage undertill, något man inte upptäckte tre månader tidigare när den var inne på så kallad vehicle check. Vid samma check missade de även att ena bromsbelägget bak var helt slut, vilket bilbesiktningen upptäckte istället. Nu är det förvisso inte säkert att den läckte olja när den genomgick vehicle check, men jag tvivlar på att de ens tittade där.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Jag förstår dig. Bilen ska bara funka när man lever så mycket med den som du gör. Smörj dörrlisten med lite olivolja på en svamp så slipper du nog draget. Skärm och huv går att justera, bara att anmäla till ÅFen att de inte är bra gjorda. Ang reglagen förstår jag vad du menar men det är nog svårt att få till.
Tips
Om du har vägarna förbi malmö, kontakta tobbe på www.nfs.nu(bmwguru därnere), be han hälla i AGIP halvsyntet i motorn, skippa filterbyte och sen kör 250mil och utvärdera. Därpå 250 mil med AGIP helsyntet. Jag tror att det är oljan men vet inte.
Mvh
Asken
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Kanon, tackar för tipset!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Bimmerfrei: Ryckningarna kommer då motorn skall ställa om från snålgång till normalgång - märkligt att BMW fortfarande inte fått ordning på detta, til syvende og sidst är det en programmeringsfråga.

Angående min bil:
Jag hade ett snack med Jonas idag och det verkar som om det kommit avlagringar in från blocket som ställt till det. I normala fall tvättas motorn och berörda delar byts ut, men det tanke på det jag gått igenom så har man beslutat sig för att sätta in en ny motor. För min del är det skitsamma eftersom bilen bara gått 1800 mil; den gamla motorn var ju ny den med.

Kan ändå inte låta bli att undra - vad skall till för att få en ny bil? Detta måste kosta enorma pengar att fixa. Antagligen är jag för lugn som person - borde kanske hetsa upp mig mer?

----
BMW CS #6212
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
BMW Berra & Bimmerfrei: Det är inte samma motor i 130i, den har N52 motorn utan direktinsprutning.

Den direktinsprutade varianten, N53, sitter bla i 530i (2007 -> 2010), 528i (2011 -> ) och 330i (2008 -> ), och beter sig likadant i alla bilarna, dvs knattrar lite på tomgång och rycker emellanåt vid körning. Min egen 330i har precis varit igenom en felsökning, men den avslutades med att det fortfarande inte finns en lösning som löser alla ryckningarna. Länk
marnilss:Jag har för mig att det var likadana motorer i F20 528i som 130i-2010 258hk all fakta om motorerna vridmoment mm är lika, men jag kan ju ha fel
Blev fel F10 ska det vara.
Roffa1
Ursäkta om jag lånar tråden, men jag vart intresserad av Askens utlåtande ang större ctek laddare? undrar om dessa rent av kan vara olämpliga att använda. eller har jag ev,misstolkat Askens svar.

Citat Asken: "Laddat batteriet med en lite större ctekladdare? Nyare BMW kan vara känsliga på strömnivåer är min erfarenhet"
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är bara under bulkladdningen som storleken på laddaren spelar roll. Om laddningen i bilen fungerar som den ska så år batteriet nånstans minst runt 60-80% laddat alltid. De sista procenten måste man pressa i över natt då det tar längre tid och laddarens storlek är då inte viktig.

Likaså när bilen väl startat har man efter några sekunder rätt spänning och det kvittar då om man har underhållsladdat eller ej.

Däremot kan ju batteriet vara dåligt men då hjälper det inte med mera underhållsladdning om man har problem när motorn är igång, det hjälper bara för att starta bilen och några sekunder efter start.
Har inget med trådskaparen problem att göra. (Lyser motorlampan så lyser den och det är inte så mycket att säga om det förutom att man vid nybilsköp inte ska behöva vara med om den typen av problem.)
Men jag kan inte låta bli att undra varför vissa bilägare ofta råkar ut för en mängd diffusa fel. Min far har ägt två E61 (525i och 523i LCI) som tillsammans gått över 30 000 mil utan minsta lilla fel (endast intervallservice och övrigt underhåll). Det är antagligen vanligt bland köpare av dyrare bilar att de ångrar köpet och försöker missbruka konsumentskyddande lagstiftning för att klara sig undan den ekonomiska smällen en försäljning innebär. Tyvärr kan man anta att missbruket av reklamationsrätten gör att BMW och andra tillverkare upplevs som mindre tillmötesgående och ibland till och med nonchalanta.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Roffa1: Det är enbart om man har den minsta cteken, den orkar inte ladda en modern 5 el 7series batteri från pluspolen under huven, därav postningen, med tanken bakom att jag undrade om bimmerfrei körde mycket kortsträckor och hade en svag laddare, då kunde problem uppstå. Nu visade det sig vara typ tvärtom, bra det:)

Mvh
Asken
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Asken> Intressant det du skriver om lila ctech'en; menar du att det skulle göra någon skillnad att man kopplade laddaren direkt på batteriet?
(Har lilla ctech'en)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
*lilla*
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
alexanderl> Jag anser nog att det inte handlar om att missbruka eventuella lagar om man vill att en bil för 550.000 kronor ska fungera utan att motorn rycker eller styrningen drar snett. I det avseendet är jag dessutom synnerligen överens med min återförsäljare. Jag tror snarare att många tycker det är pinsamt att en ny bil för 500-, 600- eller 900.000 kronor inte riktigt håller måttet och drar sig för att reklamera. Det kräver lite stake för att åka till ÅF:en med en lista på 10 punkter som behöver åtgärdas. Man blir liksom lite sucker som lagt så mycket kulor och inte fått en 100%-ig bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.