AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.593

Ny vecka - nytt haveri

Sida 1 av 3
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... ny vecka- nytt haveri.

Hann knappt lämna hemmet i måndags morse förrän den välbekanta motorlampan lös vackert på instrumentbrädan, i iDrive och på HUD:en. Bara att backa tillbaka, ringa Assistans och ta mig till Förenade Bil.¨

Fick reda på igår att det är samma fel igen, något med givaren på kamaxeln som styr in- och utsug.

Att det händer haverier på en bil är en sak, men att det även händer på den nye... är ett tecken på DÅLIG KVALITET.

Inte undra på att BMW numera hamnar längre ned i diverse pålitlighetsmätningar. :(

----
BMW CS #6212
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hur många mil har bilen gått?
Hej Narvselius !
Om jag inte missminner mig alldeles åt skogen, så hade du även bekymmer med din förra 530i/ -07 LCI.

Det verkar helt otroligt att BMW inte lyckats lösa problemet med motorerna som kom -07/ LCI.

NN
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tragiskt men sant. Det blir så när produktionen flyttas till fjärran östern och kvalitetssäkringen skall göras havlvvägs runt klotet på lokala språk... Likaså när ekonomi styr mer och mer av bilproduktionen då blir teknikerna och utvecklarnas grundjobb ändrat av ekonomiska beslut innan det går i produktion. Delarna byts ut på nybilsgarantin och kvalitetskontrollen lyfts över på konsumenterna istället. Ungefär som på Microsoft XP...
Hoppas det löser sig bra för dig Narvselius!
Asken
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Asken, nu börjar du komma igång igen!
- Vilken produktion har BMW flyttat till andra sidan jordklotet?
- Vad har det med kvalitetssäkring att göra?

"När ekonomi styr mer och mer av bilproduktionen då blir teknikerna och utvecklarnas grundjobb ändrat av ekonomiska beslut innan det går i produktion."

Ekonomin har alltid styrt produktionen och marginalerna på BMWs permiumbilar är större än marginalerna på Toyotas småbilar, ändå klarar Toyota göra bilar med högre driftsäkerhet.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
steaman: Jag förtydligar gärna så det blir mer begripligt.

Produktionen: Jag syftar på underleverantörerna till bilindustrin(ink BMWs leverantörer). För att utveckla resonemanget samt komma med mer input så:
Om vi börjar med tillverkarna av processutrustning för att förädla metall och gummi/ plast så får de högre och högre krav på sig att öka genomloppshastigheten som du säkert känner till rent generellt. Exempelvis mycket av det kablage BMW har i sina bilar har av tradition tillverkats i tyskland. I en kabel är 70% av kostnaden plasten, 10-15% metallen och resten produktion och personal. Förutom att minska tjockleken på isoleringen, utnyttja alternativa plastmaterial(med olika resultat, tunnare isolering är bl a svaret till varför E39 och E61:s bagageluckekablage kan krångla, ser man på materialspecarna och godstockleken på isloeringen förstår man) samt flytta produktionen till t ex Tunisien som firma Nexans gjort för en arbetare kostar mindre än 1/10 av vad den gör i Europa är beslut knutna till ekonomi. Följdproblemen som uppstår blir när maskintillverkare som har levererat maskiner i samma språkområde och kultur som den är producerad ska nu överföra informationen till dels ett annat språk, dels utbilda de människor som ska vaka över att kvaliteten hålls. JAg har själv varit med vid ett flertal tillfälle då språkförbistring uppstår och det går inte att komma ifrån att andra kulturer än den Lutherska delen av Europa(notera att jag inte menar att det är den enda korrekta vägen) tolkas yrkesstolthet och kunskap olika. Det är inte för inte som uttrycket Management by manyana används ibland på skoj, ibland på allvar om vissa delar av Europa.

Inom t ex Boschkoncernen flyttades och produceras idag mycket av elektroniken och kretskorten i Kina. Med tyska höghastighetsmaskiner. Med kinesiska arbetare. T ex har BMW haft problem med styrenheter i hela "batcher" som de fått byta ut på bilar. Det räcker med att hänga på en eller ett par BMWverkstäder några timmar så får man se hur vardagen ser ut. Med tunnare lödningar, mer slimmade designer mm så går det inte att komma ifrån att kvaliten inte direkt ökar.

Tro nu inte att jag är vän av uttrycket "Det var bättre förr!" Tvärtom, idag vet och kan vi så mycket mer som vi inte kunde tidigare, rent evolutionsmässigt. Ju mer kunskap vi har, desto fler sjukdomar kan mänskligheten bota t ex.

Det som däremot sker i det tysta är att kraven på aktieavkastning får mer och mer fokus, tidigare "normala säkerhetsnivåer" naggas i kanten så mycket det bara går och lite till, samt tio andra ting som påverkar helheten av begreppet "kvalitet".

För att dra ett semi-O/T så är det samma utsatthet som järnvägsnätet(vägnätet) i Sverige. Dra ned på kostnader för underhåll och kör flera tåg(bilar) på samma räls(vägbanor utan att få pengar att bygga nytt).

Jag personligen tycker det är jättekul att alla människor som inte kört BMW förut får möjligheten att köra och äga en i o m högre volymer samt det är jättekul att BMW går så bra.

Däremot finns en nyanserad bild om man tittar lite bakom kulisserna.

Är det lite klarare de fakta jag försöker visa på på ett adekvat vis?

Mvh
Asken
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Här är en annan tråd om x30i motorn - Länk

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Inget av det du beskriver förklarar varför sämre kvalitet ska ha med globaliseringen att göra! Jag arbetar själv i ett företag med utveckling och produktion i många världsdelar och ser ingen klar koppling.

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Att toyota är driftsäkra är inte så konstigt, det bytas ut delar på löpande
band vid service som bilägaren inte har en aning om bara för att behålla
sitt goda ryckte. För kan man byta ut en motor utan att bilägaren vet om
det så börjar man undra hur bra kvalitet det egentligen är på toyota.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men då vill jag ge en eloge till Toyota som tar sitt producentansvar och förstått vad kundnöjdhet är!

För mig for gärna BMW byta ut vilka delar som helst utan att jag vet om det, jag kan till och med ge dem en garagenyckel för att underlätta eventuellt nattarbete.

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Att du inte bytar till toyota då istället för att gnälla.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
krika: Var kan du se att jag gnäller på BMW? Du har nog inte läst tråden!

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Trist med problem, men i detta fallet tror jag mer det är jakten på att spara bränsledroppar som ställer till det snarare än jakten på minskade kostnader i produktionen. Det finns ju många exempel på BMW bensinmotorer 2007- både 4- och 6-cylindriga som har problem med magerryckningar och annat som kan relateras till snäva marginaler för minskad förbrukning.

BMW är ju inte ensamma, även VAGs TSI-motorer är drabbade och hörde nyligen även talas om GM:s nyare V8or som numera är så snålt ställda för att minska förbrukning och utsläpp så att förbränningstempraturen blir för hög och ventilsäten och topplock skadas, man kan ju fundera vad på vad man vunnit på det

BMW CS #5139
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Problemet är ju inte dålig materialkvalite. jag har säkert bytt hundra spridare på dom nyare modellerna och alla ser ut som om dom suttit i en merca diesel från -75. Problemet är ju att förbränningen blir ju inte bra när den går i skiktad drift (magergång). Sotar sedan igen spridarna som får sämre spridarbild vilken medför ännu sämre förbränning sen är ju den onda cirkeln igång. Samma spridare används ju på n54 n55 motorerna (dom med turbo) dock där används ju ingen skiktad drift = inga problem med ryckig gång eller motorlampor.
Miljöspökena som vanligt :-(

mvh/ Anders
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vi skickar notan till Wetterstrand & Co.
Dags att ge upp de sista millilitrarna för vi biter oss själva i svansen genom att "vi måste spara oberoende vad det kostar".
Nu bytte en av grannarna bort sin 320 för att köra snålt med Pegga 308.
Bara 105´ emellan från en 320-05 kombi (E46) 8.000 mil till en Pegga 308d.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Är ledsen för dina problem Narvselius. Har också haft massor av problem med min 530i LCI, den hade t.ex när slagit ihjäl mig när motorn plötsligt dog på motorvägen pga. en trasig bensinpump:-(

Jag är grymt besviken på BMW, En relativt dyr "premium" bil det inte går att lita på och min flickvän är rädd att köra i, är inte godkänt enligt min åsikt. Det blir inte BMW nästa gång....
Tyvärr så stämmer nog den gamla sägen "gräset är inte grönare på andra sidan". Fel förekommer i allt högre grad hos de flesta bilmärken (trist utveckling).

mvh/ Anders
Prova t.ex att googla "Audi fuel pump" resp "BMW fuel pump". Antalet träffar säger en del..... Kanske andra biltillverkare är bättre?

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hjälper det något att "sota ur" de nya snålmotorerna? De ber ju om det rent glädjemässigt också. :)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tanka Shell 99 oktan!!
Vissa "experter" tror att etanolen som finns i 95 kan vara boven.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.