|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har köpt på mig en beggad E90 -10 som vinterbil som har originalhögtalarna bara tyvärr. Hur uppgraderar jag ljudet enklast? Har läst någon om Alpine-system för ca 5000:- hos BMW? ÄR det bättre eller sämre än HiFi paketet? | |
|
Syftar du på det minsta HiFi paketet? Det innehåller ju numera också 8 högtalare likt Alpine paketet. Eftersom Alpine är det enda paket som finns att eftermontera är det egentligen enbart det du har att välja på om du vill ha prylar som är plug n' play. Det jag läst om Alpine HiFi verkar väldigt positivt. |
|
|
Finns inga andra tillverkare som har plug n play prylar till E90 LCI? |
|
|
Audio System eller BSW kanske skulle vara. Kör Audio System själv med framgång. I en e61 LCI iofs men... |
|
|
NiKeMaN: Det är den enda sats jag vet som innehåller färdigt kablage med kontaktar som passar alla kontaktstycken i bilen. Till och med anslutningen av förstärkaren är PnP eftersom du bara pluggar in kontakterna från medföljande kablage. Länk |
|
| kontaktar ska självklart vara kontakter. | |
|
Hej NiKeMan, Som jag förstår det har du enbart std-högtalarna, alltså med 6 element som drivs direkt från huvudenheten (2 x 4" fram, 2 X 4" bak samt 6,5" basar under framstolarna? Det är inte lätt att hitta ett bra plug n play kit till den då. Alpine har jag inte hört, men som jag förstått det så ersätter det endast 4-tummarna fram samt ger dig diskanter i spegelhusen. Det ger säkert ett mycket mer detaljerat ljud, men det jag tyckte var kanske det största problemet med std-systemet är avsaknaden av all form av basåtergivning (åtminstone när bilen är igång och rullar, vilket ju händer då och då) Det jag gjorde var att sätta in ett par diskanter i fram, beställde dörrlister för hifi-systemet från BMW (kostar några hundralappar) stoppade en separat sublåda i skuffen och lät ett 4-kanalssteg driva främre högtalarna samt suben. I övrigt lät jag originalhögtalarna vara kvar. Det gav faktiskt en avsevärd förbättring till en rimlig penning. Problemet med den lösningen är att du har en sublåda som tar lite plats, samt att det är ganska påtagligt att basfrekvenserna kommer från skuffen. I nya bilen har jag utvecklat det hela lite mer. Allt beror ju på vilken budget man har. /Thomas |
|
| Då tycker jag det är betydligt bättre att byta ut bashögtalarna under framsätena mot de som ingår i vanliga HiFi paketet. | |
|
tänkte flika in här lite. gäller samma sak. Jag har precis köpt en e91 325d -07. tyvärr med std ljud jag har vant mig vid audi s4 -05 med största bosesystemet (15högtalare). så bra kommer jag aldrig ha det igen. borde köpt en bil med logic7. men men, allt annat är kanon Jag har navi buisness med org cdväxlare i skuffen, under växlaren sitter ett tomt rack. vad är det till för? Nu till mina frågor. Alpine verkar vara det enda plug n play kittet, köps det hos bmw eller var?¨hur gör man med diskanterna vid speglarna? borrar/handlar nya? Man får ju inte nya basar i kittet, då ska man ha earthquake 8tum har jag läst. vart köps dom? behövs ytterligare ett steg till dom eller kan man koppla tillsammans med alpinekittet? Och vad skulle det kosta att få det monterat? vad behöver jag göra? |
|
|
Finns även BSW som är PnP Länk |
|
|
K1M: Deras paket verkar förutsätta att bilen redan har något av HiFi paketen. På sidan för förstärkaren står det att den ersätter befintlig förstäkare och bilar med standard högtalare har ingen separat förstärkare i bagaget, inget kablage för det heller. Alpine HiFi-paket innehåler allt som behövs (kablage, förstärkare och främre högtalare). Dock behöver nya inner dörrlister med hålen för diskanterna köpas separat. |
|
|
Jag har monterat Alipne-paketet i vår E90 och det lyfter ljudet ordentligt. Men är man finsmakare så vill man förmodligen ha mer. I E60:an har jag standard HiFi och det är ingen större skillnad mot eftermonterat Alpine. Det som är positivt med Alpine är dessutom att man slipper göra åverkan på bilen och dess ursprungliga kabelsystem samt att bagagerummet är intakt. Köp det via Sales After på tyska e-bay så sparar du dessutom c;a 1500 kr mot svenska BMW priset. **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
har också kollat ebay.de, och där är det mycket billigare 350eur plus frakt. Hur va det med basarna. om man köper earthquake. behöver dom ett eget steg eller kan man nyttja alpinesteget från kittet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.