AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.866

M5 E60 SMG3, växellådsproblem=myt?

Tja, sugen på en m5a men har hört att endel lådor har rasat, stämmer detta?
Något annat man ska se upp för?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, några har haft problem (främst de som har äldre årsmodeller verkar det som) men de flesta verkar inte ha några problem alls: Länk Länk Länk

Så länge du undviker att använda launch control så borde lådan hålla bra: Länk

Mvh
Har tittat på en man bytt el hydraliken av något slag. Är det de som var problemet? Kostade m6 fälgarna extra när m5an var ny från fabrik?
Jag har hört om flera ägare till M5/M6 med ras. En britt på m5board bytte två gånger. Ägaren till en ett par dagar gammal M5-05 fick den bärgad på grund av växellådsproblem. Ägaren till en 05a gick lådan som sedan drog med sig motorn. M6an som BMW Sverige hade som lånebil fick ny låda 2008.

Personligen skulle jag inte köpa en 05-06 M5/M6 för riskerna med lådan. Visst M6an och sist nämnda M5 var hårt körda. Men ändå. Satsa på en 07- eller US-import med 6vxl manuell. Den 6vxl skulle vara mitt val om det inte gällde en Touring.

Eller ställ frågan på m5board.com och hör om dagsaktuella fall. Sverigeär för litet för att få full kunskap. Men som sagt jag hade inte köpt en tidig.

Stephan

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Stephan > Lite intressant, vad hände 07 som gör att du skulle kunna tänka dig en sådan? Annan låda? Då är jag helt felinformerad.

Eller menar du att garantin fortfarande kan finnas kvar på en 07a?
Okej, de flesta verkar inte ha jätte problem. Vad hände med lådan 07? Maskingarantin borde väll täcka lådan om man helförsäkring?

Tack för alla svar
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Maskingskadeförsäkringen bör täcka det mesta som gäller växellådan. Brukar gälla upp till max 8år/10.000 mil men kan variera mellan bolag. Är bilen importerad kan också andra villkor gälla, t ex dubbel självrisk.

Skulle jag köpa en M5 E60 så hade jag valt en bil som har bra marginal upp till 10.000 mil just för maskinskadeförsäkringen. Mycket av det som kan bli riktigt dyrt på en M5 täcks ju av denna.

___
//Ulf
MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Använde mig av tipsen i länkarna i tråden innan jag ställde in pärlan för vintervila.
Märkte skillnad på en gång, mycket smidigare växlingar !
Nu har man några bistra månader framför sig när man får åka 518, men vafan det blir ju desto roligare i vår :)
Den som väntar på nåt gott väntar ALLTID för länge !

"When i get high, i get high on speed"
lo
2
lokko1499
bmw m5 2005
hej jag har en m5 e60 har inga problem de verkar som att de flesta har inte alla
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.