AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.941

Bytt ventilkåpspackning men det glappar.

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Som rubriken. Igår bytte jag ventilkåpspackning på min M52TU. Var jättenöjd med att brända oljelukten försvunnit. Men ikväll kom den tillbaka. Öppnade huven och kollade. Ser då att det kommer ut olja vid kåpan över Vanosen på avgassidan, vänster framifrån sett alltså. När jag sätter tummen på kåpan och trycker så kan jag utan svårighet klämma ner den en millimeter. Skruvarna är dragna i botten som dom ska, men det ser alltså ut som brickan eller gummimojen är för tunna och inte klämmer ner ventilkåpan ordentligt.
Vadan detta? Är skruvarna för ventilkåpan olika långa och jag har blandat ihop dom eller?
Det ser ut som det är tätt överallt utom vid just det stället där det glappar. Ska jag helt enkelt lägga på en bricka till och vara nöjd med det?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Kom på en sak till. Skulle jag kanske köpt nya gummipluttar och bytt dom samtidigt?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
På M54 använder man packningslim också för att täta.

Om det ser ut som på M54 så har åtdragningsmomentet ingen större betydelse, gummibitarna på varje skruv behöver man heller inte byta.
Ett tips som jag gjorde, skruvarna funkar som distanser, går ej att dra hårdare efter distansen bottnat, jag satt på en till bricka som går över distansen, sitter en bricka original men med 2 brickor får du bricktjocklekens ( ca 1.5mm ) till att kunna dra åt hårdare, funkar för mig..:-)
Instruktion montering/tätning ventilkåpa (BMW TIS): Länk

mvh/ Anders
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Tätningssmörja använde jag självklart, så det är inte det som felar.
Jag var ut på lunchen och gjorde som redpower sa, och nu ser det ut som ventilkåpan verkligen bottnar och ligger emot topplocket.
Får se om det blev tätt, men det såg lovande ut.
Plastventilkåpan håller inte formen utan deformeras med tiden p.g.a spänningen från bultarna. En metallram placerad mellan bultarna och kåpans fot skulle råda bot på detta problem.

mvh/ Anders
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Ja, nu har resten av veckan gått och allt är fortfarande tätt sen jag lade en extra bricka under dom två muttrarna omkring läckan.
Jätteskönt att slippa den äckliga oljelukten.
Kul att det funka för dig och enkelt å billigt va ?????? :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.