AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.677

335d vs Alpina D3

Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Kikat en del på båda modeller och visst är det bättre drag i 335an men D3an verkar jävligt bra för en såpass mycket mindre motor.
Vad tycker ni om dessa två bilar?

Sen en grej som jag tycker e helt sjukt, är försäkringspremierna.
HUR kan Alpinan va så pass mycket dyrare att försäkra än 335an? Kan nån förklara det för mig, för det är ju inte rimligt alls!

MvH Mathias
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alpina brukar traditionellt sett vara billigare än BMW dito modeller med liknande prestanda pga ovanligheten och de lägre siffrorna i krockskadestatestiken!!

Om inte annat finns Alpina klubben här i Sverige som kanske kan vara ett alternativ och är rejält billga jämfört med "mer vanliga bolag".

Vet dock ej premisserna för den?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Fel. Alpina är alltid dyrare, fråga mig inte varför. Dock är det, som sagt, billigare om man entusiastförsäkrar den via Alpina-klubben - men då kan man ju inte ha den som bruksbil.
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Precis, verkar alltid vara dyrare. Skickade ett mail till BMW Originalförsäkringer om varför, men dom vill inte svara.

För egen del så ska det vara en bruksbil så entutiastförsäkring funkar inte!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Om de kostar lika mycket, eller om 335an bara kostar lite mer, kan jag inte förstå någon som väljer D3an istället. En 4a är alltid en 4a, och 335d är dieselvärldens bästa motor.
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Alpina är dyrare på grund av att de räknas som egen biltillverkare och inte räknas samman med BMW. På grund av detta finns inga snikbilar som drar ner premierna. Alla Alpinor har högre olycksfrekvens och är dyrare än "vanliga bilar" = dyra försäkringar.

Om man buntade ihop M3, M5, M6 till en försäkringsklass så skulle ni få se på likadana premier ;)

Entusiastförsäkra en Alpina funkar ju bara om man typ aldrig ska använda den.

-------
//Lövet
Verdi
Vad har alpina för motor? Såg en från 2007 på blocket som verkade ha 2-litersdieseln uppskrämd till 200hk. Inte så hett va? (eller missar jag nåt?)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Länk

___
//Ulf
Drömmer ofta om Alpinor men tyvärr krossas de varje gång efter att ha kollat upp försäkringspremien. Hade haft en D3:a alla dagar i veckan framför en 335d.

Precis som "lövet" säger så blir premien astronomisk när relativt få antal olyckor och incidenter skall korreleras till ett mycket litet antal bilar i trafik. Att sedan vissa delar är specialdelar som tillverkas i små serier gör vissa reparationer otroligt kostsamma för försäkringsbolagen.

Denna korrelering är också anledningen till varför en V70 T6 har en blygsam premie eftersom det finns "miljarder" vanliga V70s på vägarna som ger en gynnsam statistik (dvs cashflow) för F-bolagen.

Verdi
Ungefär samma maskin som sitter i 123d alltså? Biturbo osv... Känns fortfarande som att jag missar grejen.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har jämfört båda bilarna och för min del är det ett enkelt val, 335d utan att tveka en sekund.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Håller med Stefan och Verdi,...en "kittad" 320d för priset av en 335d...

Jo, den blåa färgen är fin, och stripes'en är lite läckert, och varumärket Alpina är trevligt, men komigen, det ÄR en 320d med annan mjukvara.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
andreas_lofgren; Skulle en Alpina kost mer än en M bil från BMW?

Det stämmer inte, har sett och läst artiklar om folk som just väljer en Alpina framför en M bil just pga klart billigare försäkring! Finns inslag om detta i Automobil för dem som är intresserade.

Det ska ligga till grund för att M bilarna är betydligt mer inblandade i olycksfall och har en annan grupp av ägare (yngre) som inte "finkör". Dessutom finns argument om att lägre trimmningsgrad per cylindervolym ger bättre hållbarhet och inte framtvingar lika desstruktiv körstil som många M bilar får smaka på under sin levnad. Att bilen är unik och ovanligare än M bilar är ytterligare ett attribut!

Eller är det så att de "nyare" alpinorna från efter år 2000 inte alls har liknande kostnadsbild som de äldre B10 tex?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För en 5-6 år sedan var jag riktigt sugen på en B10 3.3 och kollade då upp försäkringskostnaden och blev faktiskt tagen på sängen av hur dyr den var...Den klassades likadant som den motorstarkare B10 V8. Premierna såg då ungefär ut så här:

B10 3.3 / V8 - 17.000kr/år
M5 - 13.000kr/år
540 - 10.000kr/år

Har efter det då och då kollat premier på Alpinor och dom ligger alltid högt. Alpinaentusiasterna kommer då alltid med kommentaren att det går att entusiastförsäkra via Alpinaklubben men det är ju inget alternativ för mig då jag använder mina bilar dagligen.

Hittade en B5 -05 som står hos Jarls Bilservice och den gick att få premieförslag på hos Originalförsäkringar. Kollade sedan en M5 -05.

B5 -05 - 13.420kr/år
M5 -06 - 9.851kr/år

B5:an är 36% dyrare...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bara för att förtydliga...Premiejämförelsen på E39 är dels 5-6 år gamla samt att jag då bodde i en större ort. En M5 E39 skulle i dag kosta mig 8909kr/år.

___
//Ulf
Stefan, Verdi, HFR mfl: Alpina ÄR valet för finsmakaren och ger en helt annan exklusivitet än en BMW. Oavsett motorbestyckning. Om akademiska prestandasiffror är viktigare så är man troligen ingen presumtiv Alpina köpare, förutom det faktum att Alpinorna saknar toppfartspärren vid 250. Jag har full förståelse för dess kundkrets trots att motsvarande BMW ofta är snabbare på pappret.

Frifart: Du verkar inte förstå hur försäkringsbolagen resonerar. Det spelar ingen roll om Alpinor mestadels finkörs eftersom det räcker med ett fåtal stölder/olyckor per år för att olycksfrekvensen blir skyhög.
Ponera att det totalt finns 100st Alpinor i Sverige och att 20 av dessa årligen är inne på någon form av f-bolag sponsrad reparation/inlösen eller stöld. Det innebär i så fall att 20% av totala mängden bilar genererar negativt cashflow och det syns på premien för ägarna.
Motsvarande frekvens för M-bilarna kanske ännu värre i vissa fall men det löser sig genom att det finns en uppsjö av 316/318/320 etc som körs många år utan några incidenter.

Sen att det finns vissa som får lägre försäkring är ointressant eftersom det är individuella beräkjningar. Rekomenderar att du själv går in och kollar försäkringen på en Alpina och jämför med motsvarande M-bil istället för att spekulera.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Kristoffer > Ja, om finsmakare defineras som att betala mer för att få mindre, så har du helt rätt.

Exklusivitet för mig (i just detta fallet) är en vibrationsfri dubbelturbo-6a istället för en knattrig 4a. Kan man välja 6an till samma kostnad så gör inte alpina-färgen och de uppseendeväckande fälgarna att jag hellre väljer D3an.

Men allmänt när det gäller andra Alpina-modeller håller jag med dig om att varumärket ger exklusivitet.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kristoffer L, Det handlar inte om vad jag förstår eller inte, utan vad jag har läst mig till och erfarit från andra BMW ägare. Sedan att jag spekulerat kring detta är en annan sak och inser att inget försäkringsbolag har en "given" policy eller riktlinjer man kan gå efter.

Kan bara själv referera till två bolag Aktsam och Folksam som jag kontaktat angående en premie för en BMW 318, 518.

Aktsam vill ha 30% mer i försäkringspremie för en större och säkrare bil än för en liten och lite äldre bil då båda har samma motorn pga att den större bilen utövar mer krockvåld mot fotgängarna. Folksam tänker tvärt om, större och nyare bil är säkrare och har dessutom inte varit med i krockstatestiken i lika stor grad (pga mindre körglad eller ägd av yngre människor) därför skiljer inte premierna nämnvärt till någons fördel hos dem, oavsett körsträcka eller typ av försäkring.

Andra bolag resonerar på sina sätt och har sina tolkningar, inte mycket mer at göra än att jämföra olika bolag och ta det billigaste.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
FRIFART;

bla bla bla - men gör som jag med flera och ring själv till ett f-bolag angående en Alpina, så slipper du hävda något som inte stämmer.

Bara för att du TYCKER att det ska vara på ett visst sätt, och det verkar logiskt, ÄR det inte så.. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.