AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.546

Takbox + takräcke E39 2003 Lim: Råd önskas

Jag tvingas tyvärr köpa jättefula takräcken + takbox för första gången i mitt rätt så långa liv. Min nuvarande 540iA Lim 2003 E39 har varken sig skidpåse eller fällbart baksäte. :-(

Vad ska man tänka på?

Vill helst köpa begagnat och jag har egentligen bara ett krav. Att takräcket ska vara tillräckligt modernt för att även passa till cykelfästen jag sett att tex Thule och BMW säljer. Det vore praktiskt i sommar för mig som cyklar MTB och Racer.

Om jag nu får tag på ett begagnat räcke så antar jag ändå att det är stor risk att jag måste köpa nya fästen som passar till just min E39a? Måste jag då köpa Thule fästen till Thule räcken och BMW fästen till BMW räcken? Hur mycket standard är egentligen fästena till takräcket??

Sedan kommer man till den fula boxen. Kan jag i princip köpa vilken begagnad box jag vill eller är även de märkes anpassade? Bör var Thule box till Thule räcken, BMW box till BMW räcken osv?

Tips och råd välkomnas verkligen innan jag börjar sondera marknaden på blocket. :-)

Usch, jag vet inte ens var jag ska förvara grejerna. *grrr*
falsterbo: Tack för svaret! Ja, jag antar att hålen i taket är de som bör användas, min erfarenhet av takräcken är som sagt 0.

1800 kr på BMW för två räcken plus fästen och de passar även till Thules lösningar?

Borde väl i och för sig funka tvärtom också då? Räcke + fästen från Thule men med en BMW box?

Kanske finns någon sorts standard på räckena trots allt? :-)
Hmmm, om jag nu ändå försöker köpa så mycket som möjligt begagnat...

I väldigt många fall på tex blocket ser det ut att vara tackräcken som varit monterade på bilar med rails.

Köper man ett par sådana räcken så borde det väl räcka med att köpa nytt takfästen från tex Mekonomen eller BMW?

Fast att blanda räcken och takfästen från olika tillverkare kanske är att utmana ödet? Kanske smartast/säkrast att köpa fästen av samma märke som själva räcket?

St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Ser att du bor i Stockholm, då kan du svänga förbi dom här. Dom har både nytt och begagnat och har säkert full koll på vad du behöver

Länk

Mvh
//Peter

Ring några bilhandlare och kolla med dem vad de plockat bort från inbytesbilarna. Vi fick napp hos andra bilhandlaren vi frågade.

Vi fick ge 300 kr för ett par BMW-originaltakräcken (passande E39/E46 sedan). Hittar du ett par där någon låsskruv saknas har BMW nya satser med låsskruvar och "nyckel" för ett par hundra.

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Eller kolla eBay, här tex: Länk

eller:
Länk

Tack för tipsen! Ska snart försöka lägga lite mer tid på det här. Har väl en 4-5 veckor på mig innan det bär av till skidbacken första gången för säsongen. ;-)

300 kr för originalräcken via handlare och eBay låter ju klart intressant
Aldrig haft några BMW original räcken, men de Thule räcken jag haft har fungerat väldigt bra. Smidiga att montera och bra passform samt att det finns mängder av tillbehör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.