AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.139

slö bmw 523 efter lite lek

Sida 2 av 2
pa
6
parat
525i -95
hej jag har precis samma problem med min 525a e34 95a min kommer också efter 4-5 tusen före de helt orklös och går oroligt på tomgång ibland ska kolla dette på en verkstad imorgon söndag, har en kolega som e duktig på bmw hör av mig om vi kommer fram till något mvh tony
bo
42
boffe
523 e39 -97
jag har varit under bilen och knackat på katten den var helt stumm men den kan ju vara trasig för det, ska kolla fel koder nu ännu en gång :(, tack tony skulle var till stor hjälp,
har bytt den bakre burken mot en ac schnitzer slutburk kan det ha någon inverkan på reningen att den får för lite mottryck ? så lambderna har rykt ?
pa
6
parat
525i -95
de tror jag verkligen inte mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
boffe:

Skulle även kunna vara nåt problem med Vanos, den slutar också "reglera" vid ca. 4000 varv

Mvh
pa
6
parat
525i -95
hej igen på min va de ett fel strömförsörjning för lite bara nolla larmed sen givk de som den skulle igen, så gott hoppas de går bra för dig med mvh tony
Har du kollat så kamkedjan inte hoppat 1 kugge ?
Det verkar som att den går bättre när Vanos går in och justerar ventiltiderna, vilket kan innebära att tiderna är helfel innan dess
Qu
64
Quickie
523i Sedan -98
20400 mil
Hej,
Jag skulle starkt rekommendera att du kollar ditt jordningskablage. Dålig jordning kan ge felkoder på allt möjlgt skummt.
bo
42
boffe
523 e39 -97
Vart sitter alla jordkablar? hittade bara en som sitter vid grenrören, i karossen och sen till framvagnen finns det några fler, har även beställt en ett eget diagnostik verktyg så man kan kolla när som hellst
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Du kanske har kört bort de andra jordkablarna? ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Al
54
Alan_5
525d xDrive 14
Jag hade precis sanna fall som du fick.
Jag hade en 523iA -96. Under en snödag svängde en Lastbil mot mig då jag blev tvungen att köra in på gåendebanan som fanns då en del snö uppbergad från gatorn. 1min senare efter åt blev bilen HELT orklös, kollade hos några (stormagiska verkstäder) de kom på allt möjligt. Allt från Växellådan till Motor. Men när jag kollade på BMW då räckte det bara med att byta Katalisatorn.
Så Lycka till :)
bo
42
boffe
523 e39 -97
har inte fått interfacet än men blev less på vänta så jag bytte lmm till en annan men utan lycka den gick inget bättre, medans motorn är igång så om man drar ut lmm kontaktstycke så hör man en liten skillnad att den ändrar på sig, gjorde samma sak på lambdasonderna men utan effekt den ändrade sig inget, kan det vara lambdasonderna som är trasiga?

men om lambdasonderna är trasiga så borde väl inte bilen vara svårstartad ?
lambdasonderna börjar väl först verka när de blir varma?
tror det inte är katalysatorn heller för den går för bra på höga varv om den hade varit paj hade den gått dåligt och inte orkat varva ut

änn en gång tendenserna är svårstartad, tar mycket bensin, går dåligt från tomgång till 4000 varv klickar som till där och går nästan som förut till varvstoppen, bluddrar om den står på tomgång och tvär trycker ner gasen
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Det är inte det klassiska, Kamaxel givare eller Vevaxelgivare?

Troligen är det ett ända fel som stör ut så mycket mer. Varför har du rivit av insuget mm och rengjort det?
bo
42
boffe
523 e39 -97
Roadwraith vevhusventilationen frös för 2år sen så det var fullt med "grädde" i pleneumet just efter spjällhuset, så jag rengjorde all vevhusventilation också, det var ganska svårt och plocka slangarna snyggt utan att ta lös insuget också
Har du tagit kompressionsprov ?
Det kan ju hända att du övervarvat den och krökt någon ventil när du var ute och lekte. Om en ventil läcker kan motorn gå skit på låga varv medans det inte hinner läcka ut så mycket på högre.
bo
42
boffe
523 e39 -97
det var vevaxelgivaren det var fel på, så om det är nån med samma problem så vet ni, fick fram det genom att köra carsoft såg även det var "fel" på en lambda sond så bytte den också, dock verkar den inte ha nån inverkan på motorn att den gick så grymt dåligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.