AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.138

slö bmw 523 efter lite lek

Sida 1 av 2
bo
42
boffe
523 e39 -97
var ute och sladdade nu när vintern kom hit upp, bilen är en bmw 523 -97 med automat och så var jag ute och plågade den lite låg på ganska höga varvtal när den senare nästan blev orkeslös å kunde nästan inte dra lös däcken på 1an, upplever att den går lite fett också och den missar ibland när man kör normalt, stannade också vid en bensinmack då började den bluddra och sen dog den och gick inte starta startmotorn gick inte ens runt, så jag drog ut nyckeln och satt in den igen så då starta den,

bilen går ändå någotlunda bra vid höga varvtal men inte när man ska gasa upp i fart mellan varvtalen 1500-4500 så känns den helt orkeslös, min gissning är att jag har bränt lambdan eller så är nån ljudämpare eller katten trasig har sedan förut dragit lite väl mycket soppa också men hade inne den på diagnostik test men det var inget fel, men har ni någon annan ide ?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Min gissning går till katten. Hissa upp bilen och slå på katalysatorn för höra om det skramlar.
Det låter som det på symptomen. jag hade liknande när innandömet i min lossnade.

/Johan
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Varför inte bra köra normalt med sin bil ?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
kamel2 det får han reda på när han skall köpa ny kat

Ha deT
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Keramik-kärnan i katen kan delvis spricka/lossna och sen lägga sig lite snett så att flödet blir dåligt, men bilen verkar kunna varva obehindrat över 4500 varv?

boffe:

Kolla om det finns felkoder, skriv upp allt.

Mvh
bo
42
boffe
523 e39 -97
förlåt blev lite oklart där hade inne den på diagnostik test när jag tyckte den drog mycket bränsle, ska nog lämna in den senare i veckan på en ny, men kan delar vara trasiga utan att det syns där ? tex att det bara är glapp i nån kontakt ? eller nått skitfel som tex ett tänstift har dött ? nog för jag satt dit nya för 600 mil sedan ?
bo
42
boffe
523 e39 -97
rob_t_j72 jo precis den varvar och går bra på höga varv, men halv seg på låga och mellan registret, om det är katten är det ju bara och köpa en racekatt å svetsa dit 2000 spänn kostar en sån och är nog förmodligen bättre än orginal dyngan, känns bara nu som man fumlar i mörkret måste nog kolla upp den först sen utgå från det, och håll int bilen för lite högre varvtal å breda ställ så kan jag ju lika gärna vara bil
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Min dynga till original kat håller fortfarande efter 20.000 mil, däremot tog den för 2000:- slut efter 2 år/2000 mil.. på in förra E39.

Originalet går dock på ca 12.000 så det är bra att inte köra sönder dem..

//Lasse
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
boffe:

Sorry, missade att du hade skrivit att bilen varit inne på diagnos. Lambdan borde ge felkod, men prova dra av kontakten till LMM och se om motorn går bättre.

Mvh
bo
42
boffe
523 e39 -97
Varmed om nått helmysko nu, bilen varvade inte över 2500 varv då började den missa och gå fett precis som den var fel mappad så jag tänkte vad satan och körde hela vägen till jobbet, för att inte bli stående, på jobbet stängde jag av den och sen startade om den och den gick bra igen men inte som förut ändå! blir nog och lämna in den snarast! okey lasse så din bil har gått 42000 mil verkar ju mycket troligt, om du nu har nött ut en orginal och en race metallisk katt och nu är inne på din andra orginal katt? Och sist jag kolla stod väl bmw för körglädje ska man gubbkör kan man väl lika gärna köpa en ford eller nån toyota
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
boffe,
Läs Lasses inlägg ordentligt. Och nu tror jag ännu mer på att din katt rasat.

/J
bo
42
boffe
523 e39 -97
okey har har man det svart på vitt, körde en diagnostik test och det här var fel

*ms41- tomgångsregleringens manöverdon/ tomgångsventil- felfunktion

*värmarelement för lambdasond 2-felfunktion krets

*ms-42 värmarelement för lamdasond1 cylinderrad 2- felfunktion i krets

var och kollade och alla ligger på olika kretsar och verkar inte ha att gör med varandra känns ju ganska osannolikt att allt skulle paja på en gång det här var något att bita i kan jag säga :/
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
*ms41- tomgångsregleringens manöverdon/ tomgångsventil- felfunktion
Brukar bli så om man gasar på gasreglaget i motor rummet och inte på pedalen

Ha deT
bo
42
boffe
523 e39 -97
okey tack thom 525, men den gick inte radera så det måste vara nå mysko, har inte varit och pillat där heller sen jag kollade den förra gången
bo
42
boffe
523 e39 -97
Är det ingen smart person som har nån tanke? när dom koppla in diagnostik verktyget så fick jag flera fel dom sa att det var som en julgrantex vevaxelgivaren luftmassemätaren osv men det var de här som inte gick att släcka, kan det vara någon jord som är dålig eller har styrboxen farit? om det hade varit katten hade det väl inte gett utslag på diagnostiken?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du provat att nolla allt genom att koppla ur batteriet några timmar?

Det hjälper faktiskt ganska ofta mot mysko elfel...

Sedan kan dålig batterispänning ge konstiga fenomen - så kolla laddningen av batteriet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
42
boffe
523 e39 -97
har provat "nolla bilen genom att dra lös minuspolen, har även haft upp alla kontakter och relän och rengjort dom, i lådan till höger mot torpeden, en kompis till mig har även haft uppe styrboxen och granskat den optiskt, men han tror att några ström kablar i bilen är tex glapp eller kabelbrott, hur vet man föresten att motorn går i nödprogram ? känns ju som den gör det nu, har även börjat bli svårstartad och bluddrar och har sig när man startar den, hasso ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror att lambdan reglerar upp till ca. 4500 rpm? Har du provat att nolla alla felkoder flera gånger och se vilka som blir kvar?

Du bor lite för långt bort... ;)

Kolla så att inte insuget är fullt med olja/klägg, nån slang till vevhusventilationen kanske har spruckit och kläggar igen insuget efter fullgasepisoden?

Mvh
bo
42
boffe
523 e39 -97
du rob_t_j72 tror du har hittat felet för man känner att den "klickar" till just vid 4500rpm och går bättre där, ska diagnostika den imorrn flera gånger och se vilka som finns och vilka som blir kvar, den har blivit mer svårstartad nu också måste hålla fullgas när man ska starta den för den fetar bränslet så mycket

insuget rev jag förra hösten och rengjorde och bytte alla slangar till vevhusventilationen och ventilkåpspackning och insugspackning
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Boffe, det var 2 olika E39 som jag hade samtidigt. Den med originalkatten har jag kvar tillsammans med en E60 -07. Den utan originalkatt har jag sålt.

//Lasse
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Har du skakat på avgassystemet och lyssnat om det skramlar? En 205 GTI som jag hade var originalkatten slut på 2.000 mil, och det gick på nybilsgarantin, men det var 1990.

//Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.