AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.407

BMW E36 318 M40 - Tickar något galet..

Sida 2 av 2
Många bra svar/tips jag ska när jag kan ta av kåpan och titta lite på rören m.m och blåsa rent.

Ja jag körde in med bilen och undrade vad det kunde vara som gjorde att den tickade högt och blev rekommenderad att byta alla lyftarna för säkerhetsskull (då det var svårt att säga vilken det kunde vara). Annars torde de att det kund var en ventil och inget att bry sig om så länge det inte börja låta mer eller tex fick högre bränsleförbrukning.

Jag har skum värme /dålig kommer och går lite tycker jag. och vid kalla dagar tycker jag att den mest är fisljummet men jag har bytt termostaten men hjälpte inte. Börjar nästan tro att det ligger en massa löv m.m inne i värme paketet.

Har mer eller alltid legat på 0,8/ mil landsvägs körning

Så ska iväg och köpa ca 1000 lampor i jul belysning och hänga i trädet mot grannen. NU E DET KRIG!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Är ditt kylsystem luftat ordentligt, kan bero på luftbubblor?
Öppna kylarlocket och se om det kommer upp bubblor då bilen är igång?

Har du eller någon annan använt "kylarcement" eller liknande för att laga läckande kylare? detta kan sätta igen systemet och strypa värmen.

Kör du lagligt landsvägskörning med en servad bil med någorlunda normala fälgar och däck som har rätt däcktryck är 0.8l/mil 10-20% för hög förbrukning.
Här måste någonting vara fel !!!

På M40 bör man inte bara byta lyftarna (för sitt eget bästa), sålänge kamaxeln är det minsta sliten.
Jag har nya däck på ifs vinterdäck, Original fälgar så inga stora hjul. Men att komma under 0,8 känns som en dröm =P

Som jag sagt bytte jag termostat men det var ett helvete att få i vattnet igen den ville inte pumpa runt utan tempen stack iväg.... fick hålla på sådär start stop i säkert en 45 min för att det till sist skulle gå runt.

Jag vet bara två ställen som man kan lufta på Ett vid kylaren stor plast skruv på ovan sidan Och en vid termostaten sitter en liten skruv. Och Jag har aldrig använt någon kylarcement.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Verkar som om du har problem med vattenpumpen eller att det finns skit i systemet. Du borde ha spolat igenom hela kylsystemet med en vattenslang länge och väl för att totalt utesluta igensättning.

Verkar underligt att tempen skulle sticka iväg? har du satt termostaten rätt, det finns pil som visar detta?

Du fyllde väl upp vatten totalt innan du började lufta?

Kontrollera tempgivaren om glapp finns eller om den är trasig, din temp ska inte kunna sticka iväg på det sättet, hur varma var kylarslangarna då ifall du kände på dem?
Sorry för radio tystnaden. Men har iaf för någon vecka sedan plockat ner oljerören och blåst dem rena. Tyvärr resultatlöst. Låter fortfarande som en rysk bandtraktor vid kall start (oljelampa som lyser). Kanske är oljepumpen då? Kan man inte kolla trycket på något lätt sätt kanske rent av måste gå och köpa en oljetrycksmätare och koppla in för att få ett hum om hur hon/han/det/ mår ;-)

Och vad är isf normalt oljetryck? Är det lönt att byta olje pumpen? sitter den så man kan byta utan att plocka ner halva motorn?
ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
Jag har samma problem med min 318i -93a med en m40 motor i.. Den tickar på gör den ju med men frågan är du nämnde att du har kamrem på din 318i? hur kommer det sig att jag har kedja på min?
och är det alltså kamaxeln jag behöver byta på min bil ?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
@hoosam92: Skojar du nu? Har du inte läst i ditt egna inlägg?
Du har ju en m40 av årmodell 93, på den sitter det en kamrem och inget annat.

Mvh H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.