AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.405

BMW E36 318 M40 - Tickar något galet..

Sida 1 av 2
Tjenare!

I helgen köpet jag 318i, den har gått 35.000 mil och 92a, men importerad till Sverige år 2000 och har haft endast 5 ägare sen dess.
När bilen importerades till Tyskland hade den gått 29.000 mil och har alltså gått endast 6.000 mil på 10 år, alla papper på besiktningen m.m. finns kvar så att det stämmer ju, om man nu kan lita på det..

Nu är det såhär att när motorn är kall tickar den något galet, inte sådär sjukt mycket, men den tickar.. När den blir varm tickar den definitivt mindre, den drar ca. 0.8/1L/milen så att den drar ju normalt för den motorn (?)..

Motoroljan är bytt för inte så länge sedan, personen jag köpte den av sa detta och jag kollade oljestickan och den ligger strax under MAX, och oljan är väldigt fin (farsan är mekaniker och har varit i 34 år så han vet nog lite vad han pratar om)..

Nå, är det farligt nog och köra med motorn tickande på detta sätt? Kamremmen ska bytas till helgen!

Jag vägrar fråga farsan kring detta då jag kommer bli totalt ägd av honom då han tidigare förklarat att det inte är så värst farligt, men, gammal göbbe, vafan ska man säga..

Motorn ser jävligt fin ut och är ren, jag har inte kollat under ventilkåpan men kommer nog göra det till helgen..

Nå, är det farligt och köra runt så lite smått? Jag kör endast kanske 10-15 mil på en månad med bilen..

Bilen går väldigt fint i både motor och växellåda, så det är inga problem så..

MVH
Ja juste ja, jag har redan sökt på forumet och ev. kommit fram till att kamaxeln är sliten, så att det är inget ni behöver skriva..

Kom på en fråga till, finns det något "medel" som man kan trycka ner i motorn för lite resning av olika slag i oljan eller och bränslet?

MVH
En annan sak som kanske är bra och veta är att serviceboken finns och den är ifylld fram tills bilen exporterad ut till Sverige, och sen dess finns det inga spår kvar förutom lite kvitton från mekonomen att olja är inköpt m.m.

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Farligt och farligt...det kommer bara att bli värre och värre - har slitaget gått igenom ythärdningen kommer det att gå ganska snabbt sedan.

Motorn kommer inte att lämna full effekt pga att ventilerna inte öppnar så mycket som de skall.

Risken för att en eller flera vipparmar brukar vara rätt stor när det börjar ticka så mycket - brukar dock inte generera generalras, men man kan aldrig vara helt säker.

Byte av kamaxel och kamvippor är det enda som kommer att hjälpa. Byt ocks oljeröret över kamaxeln för det är troligen det som är huvudproblemet då igensatta oljehål ger för dåligt oljeflöde över kamaxeln = slits ner. Byter du inte oljeröret (som är billigt!) kommer den nya kamaxeln att slitas ner ganska omgående...

Efter bytet bör du köra på en bra syntetolja och byta olja och oljefilter enligt serviceprogrammet eller helst oftare - då håller kamaxeln!

Slarv med service och/eller användande av dålig olja ger tyvärr sliten kamaxel ganska snabbt på de motorerna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för det snabba svaret!

Byter jag ut dessa delar och det som bör bytas, dvs. olja, tändstift, kamrem, m.m. hur länge kommer motorn hålla om man kör väldigt lugnt? Kommer den rulla en 10-15 tusen mil till?

Och vice versa, byter jag ut dessa genast, utan byter ut det strax i slutet av vintern, tror ni motorn kommer ta mer skada och generera i något större ras?

MVH
Jag lånar lite av tråden.

Någon som tror på vynns super charge till m40ns tickande kan hjälpa något ?

/Johan - nu uppe i 13 bmw's
Någon som vet vart Wynns super charge finns och köpa? Enklast vore ju och testa liksom..

MVH
Mekonomen har det vet jag.
Ska själv göra ett försök med det då jag har vägarna förbi.

Har provat lite andra vynns produkter med goda reultat.
Även om jag är lite skeptiskt till super charge i detta fall.

Länk <--- där finns lite mer info

/Johan - nu uppe i 13 bmw's
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du byter kamaxel, kamrem, vippor och oljerör och motorn är frisk i övrigt, kan den säkert hålla 15000mil till om man ger den rätt service - men när det gäller gamla motorer är det ju alltid andra saker som kan gå sönder...

Svårt eller omöjligt att säga om motorn kommer att rasa om du inte byter delarna - det blir en chansning att köra med en motor man vet mår dåligt.

Om tickandet beror på sliten kamaxel kommer inga "mirakelmedel" i världen att minska tickandet - möjligen kan en tjockare olja dämpa oljudet något, men den reparerar inga trasiga kamaxlar.

Mvh
Johan B

Tack för de snabba svar!

Jag kommer och byta ut dessa delar i motorn, jag vill inte riskera något då jag gillar den här bilen något extremt mycket! Däremot kommer det ta lite tid, ev. om allt går som det ska kommer allting bytas ut strax efter julen då pengarna är ett problem för en student..

Tack återigen!

MVH
En annan fråga som dök upp i huvudet precis..

Jag har en motor som gått 11 tusen liggandes i garaget som har en ny kamaxel och allt kring det, vippor m.m. monterat på plats, dock är den körd väldigt lite vilket har medfört att kamaxeln inte slitits något alls, nu funderar jag på ifall man kan byta ut dessa två, den motorn är från en 316i årsmodell 95, däremot är det kedja istället för rem..

Så min fråga är, passar denna kamaxel och vippor på min motor rakt av?

Och är det något vidare problem om jag skulle göra såhär och byta?

Det som hänt med den motorn från 316i är att den har skurit på något håll och den ska ändå hamna på skroten..

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla på www.realoem.com om de har samma artikelnummer.

Men jag tvivlar starkt på att de går att byta mellan motorerna då -95:an har en helt annan motor med kamkedja och rullagrade ventilvippor...
Utan att veta säkert, misstänker jag att det inte är många delar som är lika på de olika motorerna.

Mvh
Johan B

Hej! lånar din tråd lite =)

Har med problem med min 318
Den har egentligen alltid tickat högt sedan jag fick den vid 12000 mil

Jag lämnade in den till BMW och fick alla lyftare utbytta vid ca 16000 mil men tickade inte mindre för det... Har sedan kört vidare glatt tills för ett år sedan 22000 mil började olje lampan ta lång tid för sig att släckas synnerligen vid kallstart och bilen stått någon dag. Normalt släcktes den på någon sek nu tar det upp till 20-25 sek OCH DET SKARAMLAR SOM FAN i ventilerna.

Lampan lyser med fast sken och pulserar på slutet i takt som om det var ett tändstift, tills att den slocknar helt. Där efter låter den som den alltid gjort.

Men jag tycker att det känns som om sek blir längre och jag hinner nu starta backa ut m.m och köra iväg medan grannarna hukar sig och tar skydd... :(

Har alltid kört med kvalitets oljor (delsyntet 10-40) Nu nyservad med och hjälpte inte. Något tips?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
_chrille_ om bara BMW bytte lyftarna så förstår jag, att åka runt med en sliten kamaxel resulterar i fel lyft höjd för ventilerna!!

Inget fel med kvalitetsolja, men onödigt i vissa fall!
Satsa på en tjockare olja som första prioritet istället som isolerar och dämpar missljud bättre.

Peasko har samma problem med min 318IS-88 och prövat det mesta, strunta i mirakelmedel, det är bara dyrt, onödigt och absolut inte helt hälsosamt i många fall.

Kör med en tjockare olja istället, jag kör helsyntet 5W-50 (Biltemas billiga) och vintertid går min motor knäpptyst, men på sommaren en del slammer. Har egentligen under ca 6000mil haft bilen tyst i motorn genom olika åtgärder.

Whynn's hydraulic lifter treatment fungerade under de första 2000milen, sedan fungerade det inte, STP oljan fungerade inte alls i stort sett och kan vara FÖR tjock för motorn. För tjock olja gör att oljepumpen får jobba onödigt mycket och tillsatsprodukter kan var farliga. Vanlig motorolja är högst troligt säkrare, även om det står Biltema på den. Man vill ju inte riskera generalras pga havererad oljepump till resultat från oljetillsatser.

Min åsikt är att om en M40 tickar mer än 5-6 på skala 1-10 bör man inte köra mer än någa tusen mil innan man byter lyftare, kamaxel, vipparmar, oljerör. Min bil börjar närma sig det på skalan sommartid, men då har jag också förlängt bytet med ca 6000mil, vilket ger en hel del ekonomisk vinning.
27000mil med originalgrejor för en M40 är godkänt och då går den tyst vintertid också :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bra olja och täta oljebyten är A och O för att få en M40 att hålla!

Dålig olja och/eller för långa oljebytesintervall resulterar garanterat i att de extremt fina spray-hålen i oljeröret sätts igen och då får inte kamaxel/vippor tillräcklig smörjning = slitaget är ett faktum!

När slitaget väl har ätit sig genom den tunna men hårda ythärdningen, ökar slitaget snabbt....

Använd inte för tjocka oljor utan försök använda bra syntetiska sådana i någon av följande viskositetsklasser: 5W40 eller 5W50.
Då har man en olja som fungerar bra både som varm och samtidigt är relativt lättflytande som kall och därför snabbt börjar cirkulera/smörja motorn även vid kallstart på vintrarna.

Mvh
Johan B

Men vad är det som gör att det tar lång tid för att få oljetryck? /oljudet/slammer försvinner

Känns som om oljan försvinner ur toppen när den fått stå. Oljudet som finns är den samma som jag alltid haft när den blir varm. Det är kallstarterna som låter som fan!

Blir jäkligt irriterad när man läser det du skriver, det var BMW som rekommenderade mig att byta lyftarna. Sa inte ett ljud! om vipor, rör eller kammen. Så m.a.o är dom pengarna kastade i sjön.

Oljerör? är det som sitter upp i toppen eller är det utanpåligande?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Oljerör sitter inne i toppen och löper över kamaxel, vippor, ventilspelsutjämnarna (närmast ventilkåpan).

Skumt att BMW inte kommenterade skicket på kamaxel vippor och gjore en förfrågan om byte? Sliten kamaxel hänger alltid ihop med slitna vippor, vilket i sig beror på att eftersom ventilspelsutjämnarna inte är täta längre (gummiomslutningen är slut) så kan inte det oljetryck byggas upp som krävs för att ventilerna skall kunna lyftas tillräckligt och de kolliderar med kamaxeln = slitna lober.

Anledningen till att det tar lång tid innan oljetryck bygges upp kan dels bero på läckaget i "lyftarna", oljepumpen är sliten, oljeledningarna igensatta. Ta bort oljeröret och rengör den med tryckluft = billig service som kan både förebygga och avhjälpa.

Oljan försvinner också delvis ur toppen då bilen står då lyftarna släpper igenom en del, därav extra mycket slammer vid start, då trycket behövs byggas upp igen.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
0.8l/mil för 318i med M40 är mycket, såvida man inte kör fler mil i stan än landsvägsmil. Riktig blandad 30/70 bör ligga på ca 0.7l/mil.

Oljenivån bör ligga mellan max och min, inte mer än ca75% av max!!, bara ett tips, då slipper man onödigt högt tryck på packningar och skjuter fram eventuella oljeläckage i "framtiden".
Har också personlig erfarenheter av att det tickar mindre om man undviker ha för hög oljevolym.
Tjenare, ser att tråden varit aktiv med mycket bra svar!

Jag lyfte bort kåpan och kolla under, där låg skyddsplastet, kammen var inte så värst sliten, jävulskt lite, men det kan påverka det med.

Och röret sprutar ut olja som bara den på alla hål den har, den rengjorde också med lufttryck.

När jag då satte tillbaka allt på plats och startade motorn så tyckte jag att det tickade lite mer, nu är frågan, kan det vara så att något slår i den där plastbiten lagom sådär? Kollade inte efter märken :/ och nu är det kallt som bara den och stå ute och meka.

0.8/1 när jag kör landsväg samt jävulskt lite stadskörning!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Helt klart för hög förbrukning, där ligger jag på <0.7 med samma M40 motor, fast i E30, dock med ändra utväxling från 4:10 till 3:91. Men den tog nästintill smma med 4:10.

Ett råd är byt;

Bränslefilter
Se till att däcktrycket är 2.5bar runt om
Kolla att inga bromsar ligger på (känn mot skivorna/trummorna efter färd med handen)
Tändstift+luftfilter (gör massor för förbrukningen)
service med olja och oljefilter

(Får du bra värme och ligger motortempen i mitten av mätaren?
Om ej har du förklaring (kanske) till din höga förbrukning, behöver då
byta termostat.)

Aldrig att plasten skulle ge upphov till tickande, tickande ljud från en motor är alltid metall mot metall, iallafall "störande" högt tickande.

Blir ju alltid ett litet extra moment då man plockat bort oljerör eller olja, för att oljetryck ska kunna bygga upp i systemet, det viktiga är att det inte tickar mer nästa gång du ska starta och köra med bilen.

Jag ska kolla allt du skrev i helgen!

Jag får jävulsk bra värme i bilen, och mätaren står på mitten, så problemet ligger inte där!

Ska definitivt kolla bränslefiltret m.m. i helgen!

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.