|
|
|
|---|---|
|
Hej. Som ny användare här på forumet, och ganska okunnig inom BMW så tänkte jag passa på att utnyttja den expertis och kunskap som finns här. Jag är ute efter en begagnad BMW M3 E92. Det är mycket pengar det handlar om så vill undvika ett dåligt köp i största möjliga mån. Jag har varit och tittat på denna BMW Länk Bilen såg väldigt fin ut, all historik verkar OK och säljaren är seriös.Bilens förste ägare pendladen med den till tyskland där han jobbade, därav gick den ca 5000 mil redan första året, och har nu gått ca 8300 mil. Nu till min fråga: Hur mycket "sämre" blir bilen av dessa mil. Hur långt fungerar motor/växellåda innan de börjar krångla. Det kanske är svårt att svara på då dessa bilar fortfarande är rätt nya, och inte så många som gått så långt. Det höga miltalet är det enda frågetecknet jag har kring bilen. Gör jag fel som stirra mig blind på detta? Bör jag istället gå på skick, historia och ägare? Är priset rimligt? Mycket tacksam för svar. Mvh Daniel | |
|
Mitt råd nummer 1 är att köpa en bil som du har för avsikt att behålla en längre tid, minst 4-5år. Då kan du fokusera på skick och historik. Priset/mil blir inte heller det viktigaste. Är du sedan en "seriös" bilägare så är det inget problem att sälja. Skall du bara ha den ett år eller så tills du inser att värdeminskningen/service osv kostar mer än det smakar får du köpa ngt attraktivt som går att sälja lätt och då kanske inte en långmilad en. Men som sagt, skall du behålla ett längre tag så anser jag att en långmilad är bra köp rent ekonomiskt. Och att sälja en ännu mer långmilad är inga problem sålänge Du har kört de flesta milen. |
|
|
Drygt 8000 mil är väl en del på en -08 men rent spontant så hoppas jag att BMW inte gör så dåliga bilar så att 8000 mil ska betecknas som många mil. Du får väl sätta det i relation till hur mycket du kommer att köra själv. Ska du ha den som bruksbil och kör mycket så blir det ju snabbt höga mil på den. Ska du bara ha den som nöjesbil och inte kör så mycket så kvittar det väl om det redan är 8000 mil på mätaren. Omprogrammerad ECU som ger 55 hk extra skulle jag nog vilja reda ut lite om jag hade varit intresserad av bilen. |
|
|
>Daniel82: Rent spontant så tycker jag den bilen du länkade till känns rätt så dyr. Jag sålde själv min M3 Sedan -08 i augusti -09 för 580´. Den var då i princip maxutrustad och hade gått cirka 1000 mil vill jag minnas. Jag hade haft den sen den var ny. Delar Kris åsikt att ju längre du skall äga bilen, ju mindre spelar milen roll som den har när du köper den, men rent allmänt skulle jag vara försiktig med att köpa en "Långmilare" av en M-bil om det finns andra attraktiva alternativ. Detta ex. vis med tanke på att maskinskadeförsäkringen normalt tar slut vid 10.000 mil och den här kärran kan du ha oturen på att råka ut för en rätt hög verkstadsräkning om något skulle hända med den. /Anders |
|
|
Tack så mycket för era svar! Jag avser väl att ha bilen som bruksbil under sommarhalvåret, samt köra en del av vitern också då det inte är allderles för dåligt väder/väglag. Ska ta alla era synpunkter i beaktande då jag försöker bestämma mig. |
|
|
Utbudet i Sverige verkar för tillfället dåligt och det kan vara idé att kika i Tyskland. Här finns ex. vis en sen -09a Länk hos BMW-handlare, som är BMW Premium Selection och med ett års garanti, till ungefär samma pris. En årsmodell nyare och endast knappa 2500 mil samt ett års garanti. Samma handlare har även en 08-a Länk också BMW Premium Selection med ett års garanti. /Anders |
|
| Kolla tyskland efter m3. Jag tittade igår på mobile.de för skojs skull. Det skiljer mycket i pris på m3. | |
|
Håller med Anders helt och fullt. Ett privatköp är alltid garantilöst, en så dyr bil skulle jag aldrig köpa privat. Jag vet inte hur bra Blocketförsäkringen är men efter att den slutat gälla efter 6 månader så kanske det bara finns motorskadeförsäkring i 1-3000 mil? Jag har vanligtvis inget emot höga miltal, men i detta fall så skulle jag vilja ha bilen helförsäkrad och med bibehållen motorskadeförsäkring i många år. Nu har ju denna motor inga speciella svagheter, men det blir inte gratis om nåt mot förmodan skulle hända... Att importera en Premium Selection BMW är något av det mest riskfria du kan göra, EuroPlus-försäkring i 1 år (antagligen kan 2 år köpas till) ingår också - läs dessa länkar: Länk Länk Länk Länk Anders länkade till ett trevligt exemplar: Länk Mvh /Robert J |
|
|
Håller också med Anders. Jag skulle valt en Premium Selection med så få mil som möjligt. Du kan då spara några hundra tusen mot ett nybilsköp. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Har själv precis köpt en M5 E60 -07 5900 mil från Tyskland med BMW Premium Selection från en aukt. BMW åf. Den väntas bli hämtad därnere imorgon, så snart är den på väg upp. Tycker att dessa bilar känns mindre risky än en "svensk" långmilare helt utan garantier och snart förverkad motorskadeförsäkring. /Anders |
|
|
Jag håller delvis med ovanstående beträffande bilen pris, vilket troligtvis är över marknadspris (>2½ år). Miltalet i sig är högt, jag lämnar det så. Däremot skulle jag aldrig åka utomlands för att köpa en så dyr bil, helt klart svensksålt skall det vara. Ej heller köpa av ngn som ägt bilen över sommaren/ett par månader (såvida ägaren inte säljer bilen till lägre pris än vad han/hon själv köpt den för) eller har kreditskuld. Däremot bör du checka bilen mot BMWs register och be ngn verkligt kunnig verifiera bilens skick. Lycka till! |
|
| Tack återigen för alla era svar. Många bra synpunkter :) | |
| Bilar (som det mesta i "naturen") har U (eller snarare inverterade d:o) i effektkurvor (i förhållande till miltal/belastning). När jag läst långtester (100 000 km) av bilar har alla tappat i acc 0-50, 0-80 men ibland är de ngt snabbare 0-100. Trenden är dock dalande vid så högt miltal. Kompressionen (topplocket) blir inte bättre för varje mil vid detta miltalet. Tveksamt om en amatör märker skillnad på en stark bil som M3. Om grejorna inte hålt hade det varit välkänt vid detta lag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.