AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.155

Kan man tvätta bilen för ofta ? Hur gör du ?

Sida 2 av 3
Jag tvättar min bil 1gång iveckan, Det trodde jag var mycket :)

MEn jag har visst fel.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Låter som om du har väldigt gott om tid i alla fall;)
prova och gör en riktig polering på bilen, så behöver du på sin höjd bara spola av den emellanåt. Kan inte riktigt låta bli att tänka på hur din lack ser ut i solsken. Troligen en rysare efter allt gnuggande med svampen.
Robban, 1 ggr i veckan tvättarn
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Jaha då var man ute och putsade igen.. Blev lite inspirerad av allt snack om tvättande här så jag var tvungen:)

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Att tvätta bilen ofta med svamp leder ofelbart till så kallade tvättrepor. Tvättas bilen varje dag (vilket tydligen är högst normalt beteende här?) krävs det även att lacken poleras ofta. Jag lämnar in min bil varje år på lackförsegling. Tack vare detta behöver jag aldrig använda svamp när jag tvättar bilen. Vilket sker maximalt två gånger per månad. En minutiös sköljning med högtryckstvätt följt av att lacken får en dusch med bilschampo innan den återigen sköljs av med högtryckstvätt räcker för att få bilen ren. Eventuell torkning sker med skrapa och sämskskinn. Jag har tack vare detta inte en enda tvättrepa på min lack, som för övrigt är montrealblå metallic.
Hrm...nu skäms jag nästan.
Har haft bilen sedan i april och tvättat den ca 15 ggr på de dryga 1500 milen den fått leva med mig.
Mina föräldrar som jag var o hälsade på undrade om jag var sjuk i huvudet som tvättade 3 dagar på raken...var ju tvumgen att ta bort dammet som lade sig efter en rostborttagningsvända med vinkelslip o svets. Efter detta vaxade jag 2 ggr på 2 dagar.
Jag har tyvärr inte möjlighet att tvätta varenda vecka, annars hade jag nog gjort det då svartmetallic är så himla fin.

ps. Förra bilen, en Volvo 745-88 tvättade jag 4 ggr på 2½ år, men på den syntes inte skiten (bra färg).

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Visa användare
41
M5-Ike
M5-2001
Maria,
Har likadana grannar/kompisar, men tvatta sin Babe ar ett maste. Har kopt gummihandskar dock, for att skona handerna. Holl pa i 6 timmar och det var bara harligt att se resultatet. Lackrast ar att jobba med inredningen.

Be Yourself,
betriebsanleitung1
Är det för utseendets skull ni sliter upp lacken flera gånger i veckan?
Jag brukar tvätta bilen 5-7 gånger i veckan.
en svart bil får man jobba hårt med för att hålla den svart.

En ren bil går snabbare!!
Jag ska väll säga att jag inte tvättar med svamp varje dag utan oftas bara tar fram slangen å spolar bort pollen å damm.
svampen åker fram efter rengnet.

En ren bil går snabbare!!
no
245
nos
540iA Touring -99
Åker ni till tvätthall eller tvättar ni "hemma"?

RWD? Ja tack!
Min son Emil (7år) börjar bli jätteduktig på fälgtvätt........:-)

Vill oxå ha kompressor.....
När man läser dessa inlägg förstår man att man inte är ensam om att tvätta ofta. Det finna måååånga som har kommentarer: "Ska du tvätta bilen nu igen", "Du sliter ju snart bort lacken" osv.
Jag tvättar nog min i genomsnitt 2-3 ggr/vecka + "däckglans"(silikonspray funkar kanon) och torkar/dammsuger interiört. Vaxas 3-4 ggr/år (avställd vintertid) med Sonax Bilpolish och sedan med Sonax hårdvax. Jag använder en speciell lurvig "handske" att tvätta med. Finns på BVS. Den är kanonbra och det går att tvätta den i tvättmaskinen. Torkar av den med Blåvitts diskhanduk (typ disktrasa fast lite tjockare) Funkar kanonbra och det blir inga tvättrepor.

/MP

Länk
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
bjoerk: En ren svamp med mycket vatten repar inte billacken. Det är smuts på billacken som gnids runt med svampen. Om man som du gör alltid börjar med högtrycken, därefter sprutar på schampo med injektorn och sedan sköljer av bilen så kan inte jag se skillnaden i att antingen tvätta bilen med svamp som jag gör eller att dra runt kvarvarande smuts med ett sämsskinn som du gör.

Eventuell slitage av lacken beror inte på att man tvättat för ofta utan på hur man har tvättat!

Mvh, Steaman

All form av mekanisk friktion mot lacken sliter på den. Anledningen till att jag använder sämskskinn och inte svamp är att jag inte behöver svamp för att få bilen ren men måste ha sämskskinn eller gummiskrapa för att få bilen torr. Det är onödigt att med en svamp gnugga på en redan ren bil. Dessutom gynnar en svamp sandkorn och dylikt att fastna på grund av dess struktur. Ett rent sämskskinn är inte lika angeläget att fånga upp sandkorn. Men visst repar även ett sämskskinn.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
1-3 ggr i veckan tvättar jag min pärla. Något mer än så kostar jag inte på då det kostar 90 kr timman att tvätta på GDShallen i stan. Jag tvättade i på en OKQ8mack cirka 1 mil norr om Uppsala förra veckan och det gör jag inte om då det var grymt mycket kalk i vattnet som blev fula vita fläckar på bilen. Verkar som det är hög halt av kalk i vattnet över hela Uppland.

///Daniel

Länk
När jag tvättar bilen så kan jag inte låta bli att göra det noggrant = tar lång tid, så det blir 1ggr / vecka.

// Lazze

7-Serie Träff Lördag 26:e Juli Länk
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Tvättar min en gång i veckan. Och vaxas 2-3 ggr/ år. Tyckte var mycket men ack så fel man hade. *L*

Länk
bmwracing
Brukar tvätta två gånger i månaden (Audin), dock ej bmw:n...den sköter regnet om ;) Efter jag tvättat med högtryck svampar jag med bilschampo sen sköljer jag med högtrycken igen... men istället för att skinna hela bilen efteråt brukar jag dra upp den i 140+ en stund. Då är nästan allt vatten borta... funkar fint=)

/ racing
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
På grund av bristen av plats.. så tvättas bilen endast var och varannan månad.
bo
282
bobbby
320i -91
Försöker göra de 1 gång i veckan o vaxning ca 2 gånger om året.

Bobby
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.