|
|
|
|---|---|
|
hur stor skillnad kan man räkna med egentligen? vissa påstår att man får 19hk och 35nm extra med ett chipp (pris ca 3500kr), stämmer detta? någon med erfarenheter? | |
| Det får du definitivt inte, såvida inte chippet höjer varvstoppet, men det innebär förstås en risk. Det kan gå att få ut lite mer effekt om du kör på högoktanigt bränsle (Vpower räcker inte) och ser till att tändningen tillgodogör sig det högre oktantalet. Men i princip finns inget sätt att få ut någon signifikant ökning för "inga" pengar. | |
| Chippade min 2006 E90 330i. Märkte ingen skillnad alls. Bortkastade pengar på en sugmotor, iaf 330in. | |
|
Varför skulle inte 99 oktan räcka? Kompressionen på n52b30 är 10,7:1 så förstår inte vad du ska med ännu högre oktantal till. Om man höjer kompet så ja, då kan det behövas med inte för att få ut mest från en mappning/chippning. Några 19 hästar tror jag inte dom kommer hitta med ett chip, möjligen runt 10 häst men inte mycket mer än så men det är ändå dom billigaste hästarna du hittar till en sugis, tyvärr. Om du nu ska göra det så klocka bilen innan och efter eller gör effektmätning innan och efter så vet du ju om det har gjort någon skillnad :) |
|
|
låter som det kvittar då. håller mig till original. tackar för alla snabba svar! |
|
|
Som så många andra gånger det här med chippa en sugmotor...det ger dig inget med chipp. Några ynka 10-20 hk märker du knappt av med dina 230hk. Spara pengarna istället till nåt roligare ;)) "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Aha, hade för mig 12:1. Men å andra sidan, om det står i manualen att max effekt ges med 98 oktan lär den inte ge mer med 105 oktan allt annat lika, så glöm det jag skrev om oktan! |
|
|
jag tänkte mer på eftersom min har 258hk och den som kom något år efter har 272hk att min kanske var strypt? hade man fått 15-20hk extra för ca 3000-4000kr så hade det helt klart varit något man kunde tänka sig betala. |
|
|
kolla runt lite på realoem.com så hittar du ev fysiska skillnader t.e.x annat insug eller vad det kan vara varvar båda 7000? den på 272 gör väl det Och den har trestegs "raket"-insug också, vet ej om 258an har samma? Det är eg ganska enkelt, om BMW redan ligger runt 100Nm/l över ett brett register finns inte så mycket att göra förutom att ignorera knacksensorer och hoppas att inget rasar Det är väl 272-hästarn som ger 315Nm, dessutom med jättefin bredd? Oj vad lite fakta det blev... |
|
|
272 hk är direktinsprutad och har valvetronic. 258hk har ej direktinsprutning, men skönare motorljud! BMW CS #07491 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.