AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.879

Hrmpff...Biltemas strålkastarinsatser, Bu eller bä ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Funderar nu igen(några höstar bakåt i tiden har det känts som att jag har stearinljus i fronten) på att införskaffa nya insatser ty mina halvljus ger ju "bara sk*t" i ljusutbyte på E32:an..

429kr/st för insatser som ska passa E34(är ju likadana till E32 mig veterligt) är mycket prisvärt om man jämför med Hellas priser för kompletta insatser.

Nu antar jag bara att Biltemas insatser som säljs där verkligen är kompletta ?
Kan ha fel där iofs.
Jag ska åka och kolla lite mer där sedan :/

Jaja...
Frågan som då uppstår är om jag verkligen ska köpa detta från Biltema, "känns inte riktigt bra" som reklamen säger ;), men jag köper gärna dessa om någon här har någon bra erfarenhet från Biltemas insatser.

429kr!?!...Snorbilligt, men som sagt>>> Håller insatserna acceptabel nivå på livslängd och ljusutbyte ?
Visserligen så har jag inga "värstinglampor" i H1 väg i nu, men jag ser att glasen är rejält blästrade och det ser "lite grumligt ut" inne i reflektorerna..

Mvh Janne.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag körde med Biltema insatser på min fd. E34. Tyckte att det funkade helt ok. Ljuset var i alla fall betydligt bättre än orginal ljuset vill jag minnas. Detta var iof. några år sedan.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Janne T : Du är precis i samma situation som jag var i.

Ett sprucket glas tvingade mig att ta ett beslut och jag chansade på Biltema. Jag hade problem att försvara de höga priserna på de övriga alternativen.

Allt detta dryftas i denna långkörartråden
Länk

I slutet på sidan två har jag monterat insatserna från Biltema och ger lite feedback.

Jag är hitintills helnöjd. Inga problem med dem. De kom kompletta - tom med parkeringsljushållare (tyvärr var det glapp i den ena så var uppmärksam på det).

Sedan en bra H1 lampa, här kan jag rekommendera Osram Night Breaker.

Här är en (något ovetenskaplig) jämförelse mellan Biltemas insats i vänster och original (från -88) i höger
Länk

Här är en (något ovetenskaplig) jämförelse mellan en (i dagsläget okänd lampa) i vänster och nya Osram Night Breaker i höger
Länk
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Se bara till att märket inte är DEPO, men Biltema borde ha TYC fortfarande?

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,tack för input :)

Hmm...såg just nu att mina halvljus inte har någon "halvmåne" längst ner som faktiskt Biltemas hade(jag for en snabbis förbi där idag) och det torde då innebära att mina halvljusinsatser aldrig är bytta(kom tydligen ett nytt utförande någon gång -89 ser jag i något av inläggen som "bmw-slangen" skrev i en gammal tråd :)).

Just det, 549kr kostade insatserna på Biltema!

Jag ska leta lite till och ringa runt och checka andra inköpsställen också...men det lutar faktiskt åt Biltema insatser i nuläget :)
Mycket riktigt har Biltema TYC halvljusinsatser även idag...kompletta.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Det problem jag upplevde (finns säkert omnämnt i den andra tråden) var att justerskruvarna var extremt mjuka, jämfört med original. Dvs de blev lätt "rundvridna" om man så säger. Annars var de toppen på min 740 -93.

/Mattias
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok!
Bra att du nämnde detta.

Har inte sett att någon skrivit om just det(slarvläste dock bara en del tidigare trådar).

Mvh Janne.
Köpte Biltema-insatser till min dåvarande E34 för tre-fyra år sedan. Kompletta och helt OK med tanke på priset.
MEN justerskruvarna gick genom en ganska lång gänga i en plastdetalj och trögade rätt ordentligt. Det gick dock att justera ljuset, när de var nya, men jag undrar hur det blir senare, om behov skulle uppstå. Som redan påpekats, var skruvarna inte av någon bra kvalitet.
Dessutom gav ena insatsen en inte helt korrekt (oskarp) ljusbild. Killen som ställde in ljuset påpekade det och vid de två-tre besiktningar jag gjorde under de följande åren var besiktningsmannen där och torkade av glaset med handen, ungefär som om det var smuts som störde. Men jag fick alltid godkänt.

Jag hade alla gånger köpt Biltema igen.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.