|
|
|
|---|---|
|
Jag har i dagarna beställt en ny 1-seriebil och konfigurerade den på BMWs svenska sida. För att jämföra den svenska och tyska prisbilden, gjorde jag exakt samma konfiguration på bmw.de och såg snabbt att priserna var snarlika. BMW verka ta hänsyn till den kronkurs som gäller. So far so good.... Efter att ha gjort den tyska konfigurationen började jag för skojs skull att läsa igenom den mycket detaljerade informationen för varje tillval och det var då jag upptäckte att RFT inte är standard i Tyskland. RFT är ett tillval som kostar €260 och om man inte väljer detta alternativ, så ingår ett Mobily Kit utan kostnad till de ”vanliga” däcken! ”Leichtmetallräder Doppelspeiche 222, Größe 7 J x 16 Zoll, Bereifung 205/55 R16, inkl. BMW Mobility-Set.” står det i mitt fall - utan kryss i rutan för ”Bereifung mit Notlaufeigenschaften” Väljer man RFT får man klara sig utan Mobilityset, som BMW i Sverige tar 12-1300 kr för. Jag har vid kontakter med BMW-handlare alltid fått uppgiften att man måste acceptera RFT-däck, men visste inte att det tydligen är ett påfund av BMW Sverige. På något annat sätt kan jag inte tolka det faktum att man inte har detta tvång på alla marknader. Många inlägg i detta forum och samtal med BMW-kamrater talar ett tydligt språk: låt oss slippa RFT eller i varje fall ge oss möjlighet att själva välja. Gör man ett räkneexempel på uppgifterna från den tyska konfigurationssidan skulle prisskillnaden mot vanliga däck (inkl Mobility set) gott och väl i Sverige räcka till 2 däck av god kvalitet av de vanligaste dimensionerna - utan RFT, den dag man behöver byta däck! Kanske dags att vi samsas om någon form av samlad protest mot BMW Sverige i den här frågan? | |
| Men det är nog bara 16" som erbjuds utan RFT däck? När jag tittade på BMW Tysklands hemsida verkar 17" och uppåt komma med RFT däck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.