AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.245

Avtagbar turbo?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Hur kommer det sig att man så sällan ser TC-kopplingar utanför industrin? Vore det inte idealiskt att använda dessa för att snabbt och enkelt kunna skifta mellan turbo/orginal? Exv 325 E36 borde ju vara lätt att ha en fast monterad IC samt WG, men tryckrör, olje/vatten samt turbon på TC? Det skulle väl gissningsvis ta 10 min. att skifta mellan turbo/sug...

Det finns ju gott om packningar som funkar, mellan grenrör/turbo kan man ju köra kopparring e. Motsv?

Någon som provat?

Självklart får man ha två boxar, men det är ju det enklaste ingreppet..)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
mellan detaljer som sitter bultade i motorn och mot chassit bör man annvända något flex annars spricker rören även om motorn sitter bultad utan flex mot chassit!

Snabbkopplingar på vatten olja är ingen dum ide...men bra fungerande prylar kostar en del.
Jag har själv flänsar på tryckrören tätat med oringar i frästa spår mellan laddluft kuylare och insug.
Iofs har jag inte skaffat tag i turbos än...men det blir liknande lösningar där för min del...samt snabb kopplinar på oljan (runt hela maskinen)
Ingen bmw snurra men från en känd tysk sportbils tillverkare. Bilen är en ren tävlings bil och funktionen är viktig. Rätt skönt att kunna riva av tex en oljekylare utan att släppa all olja innan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.