|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hämtade ut min nya 318 DT -10 förra veckan. När jag för första gången skulle lasta in en pryl i bagageutrymmet så märkte jag att insynsskyddet inte "åkte upp" som det gjort på mina tidigare E92. Trodde att det var nåt fel och ringde säljaren på BMW som efter koll meddelande att den funktionen försvann sept 2009. Stämmer detta verkligen? Låter ju helt knäppt att BMW skulle ta bort en sån funktion. Dessutom finns ju spåren för gardinen kvar i C-stolpen, ellåsen/brytarna sitter som håller gardinen i utdraget läge sitter kvar och jag hör ju hur det klicka i dessa ellås när man trycker på nyckeln eller glasluckans öpnnare. Allt verkar alltså vara på plats, men att det ligger en spärr i elektroniken. Om detta stämmer, går det att aktivera funktion eller "lura" systemet? Det är ju värdelöst nu när man ska ta bort gardinen manuellt och bara öppnar glasluckan. Sen igår märkte jag nästa konstiga sak. BMW verkar också ha plockat bort de två eluttagen i mittkonsolens bakkant (mot baksätet). Fattar inte vad BMW håller på med. Man får mer och mer utrusning i billiga paket när man köper ny bil och så plockar de bort billiga "skitfunktioner" som redan finns i bilen. Märklig produktspecning?! | |
|
I min 330d -09 touring åker insynsskyddet upp om man trycker två gånger på microbrytaren för bagageluckan. Händer det något för dig om du trycker två gånger? Beträffande eluttagen baktill i mittkonsolen är dessa ett tillval som görs vid beställningen. Det heter "Extra 12-volts uttag" och har kod 575. |
|
|
har provat att trycka på alla möjlig sätt. säljaren på BMW Solna säger som sagt att funktionen togs bort på bilar med tillverkningsdatum sept 2009 så din bil är antagligen gjord tidigare. Hade en annan 318TD -09 som var byggd maj 2009 och den hade funktionen kvar. Eftersom alla "delar" verkar vara kvar i bilen, har detta precis som eluttagen blivit ett tillval? Isåfall tycker jag än mer att det borde gå att aktivera. |
|
|
På min 320xdT 2010 funkar det perfekt. Levererades med eluttag mellan stolarna också. Måste vara nåt konstigt med din bil i så fall. |
|
|
September 2009 började 2010-års modell att tillverkas. Det här med insynsskyddet låter onekligen skumt. zootcase: Antar att du valde till "Extra 12-volts uttag"? |
|
| Jag fattar inte funktionen med insynsskyddet. Är det meningen att det ska åka bak/upp när man öppnar luckan? Det har det aldrig gjort på min bil, ska man göra på något särskilt vis? | |
| På min 320-10 (tillverkad feb 10) har insynsskyddet aldrig åkt upp automatiskt, har iofs aldrig provat att trycka 2 ggr på öppnaren. | |
| På min 330 åker det automatiskt upp mot innertaket när bakrutan öppnas. För att det ska åka upp när hela bagageluckan öppnas behövs två tryckningar (första trycket öppnar luckan och andra fäller upp insynsskyddet). | |
| Kollar man i 3-seriens katalog på BMW.se finns denna funktion kvar. på sida 53 står det om komfortöppning: när bakrutan eller bakluckan öppnas kan insynskyddet, om det är utdraget, följa med uppåt- för bekväm i -och urlastning. så enligt katalogen så finns funktionen kvar. visa detta för säljaren! kan bara meddela att katalogen på nätet är från 2010... | |
|
Chris87: Precis så var funktionen tidigare men de verkar som sagt ha tagit bort fr o m proddatum sept 2009. Har fått numret till tillbehörschefen av säljaren för att svar på vad som går att göra kring gardin och eluttag i efterhand. Som säljaren sa "inte ens vi vet allt som BMW ändrar löpande". Gardinen var han tvungen att fråga och om, eluttagen visste inte heller om förrän jag frågade. Bra när man ska sälja grejer.... Ska påpeka det med katalogen för det har jag för mig stod även i den tryckta versionen jag tog hem innan beställningen lades i september. |
|
|
Katalogen står att den är tryckt 2010 så funktionen borde ju finnas på dem bilarna om det finns i katalogen... men vad det verkar så stämmer inte alltid bmws kataloger med verkligheten, av andra erfarenheter. låter dock mycket konstigt ifall all mekanik och motorer finns kvar men inte funktionen. vad vinner dem på det. för det är väl av ekonomiska skäl man tar bort en funktion. men att ha kvar allt är det ju ingen vinning på. |
|
|
Höh? Inte följer insynsskyddet med upp i min bil. Jag kan inte ens se några lås eller brytare för det. Och hur mycket jag än trycker på knappen så händer inget. Bilen är tillverkad 2010-04. I och för sig inget jag saknat, däremot skulle jag vilja ha en funktion som fäller ner insynsskyddet igen när jag stänger luckan, för det glömmer jag hela tiden! Ser i aktuella erbjudanden att det står om komfortöppningen. Kanske borde åka till BMW-handlaren och begära en ombyggnad... |
|
|
Kollade specen i dag och det stämmer att jag valde till extra 12v uttag. Missuppfattade lite kring gardinen med. Den funkar inte med nyckel, men hoppar upp när jag öppnar rutan bak. Irriterande funktion ibland, då den också hoppar upp om jag kör tuff över ett gupp. Då fyller den ju hela bakrutan. |
|
|
I instruktionsboken till min bil står det: "Tryck på knappen: Insynsskyddet åker upp." Vilken jäkla knapp? Enda sättet för att få skyddet att åka upp är att dra insynsskyddets handtag uppåt. Då åker det upp. Kollade nyss bagaget på nya 5:an touring. Där åkte insynsskyddet både upp och ner elektriskt - snyggt! Den hade även eldriven baklucka, synd att det inte finns på nuvarande 3:an. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.