|
|
|
|---|---|
|
Min 525 -90 12v Brunt oljigt kylarvatten. Ser iallafall ut som olja? Luktar inte olja. Toppen är ny för ca 6000 mil sedan. Bilen har gått 23 000 mil Inget vit rök från avgaserna Bilen går mycket bra. Tomgången är jämn. Vad kan det vara? KAn det vara topplocks packningen? eller spricka i toppen? /Marvin | |
m97_fgk |
Verkar inte vara något fel, prova att spola igenom ditt kylsystem med nytt vatten! Foppa |
|
Har gjort det en gång. redan men samma sak? Vet inte, finns det någon sätt att spola överallt för man kommer väll inte åt och spola alla kanaler för termostathuset stänger vissa? Finns det något sätt? |
|
|
Det är viktigt att köra med glykol även på sommaren för det är rostskyddsmedel i det, samt att man byter ibland. Det talade kylfirman om som fixade min AC. CHS |
|
|
Kylvätskan skall bytas minst vartannat år, längre än så håller inte korossionsskyddet i glykolen även om anti-frysegenskaperna finns kvar. www.malte-racing.com |
|
|
Om man blandar röd "long life" glykol med vanlig grön/blå glykol blir det en brun sörja med dåliga antifrysegenskaper och rostskydd. Enda att göra är att tappa ur, spola rent och fylla på med ny glykol. Thomas |
|
|
Hur tappar ni ut? Typ lossar på en slang? sen spolar? Ska man använda nått medel? JAg är nästan övertygad om att det är olja i systemet det är nästan svart och är halt mellan fingrarna det sätter sig i väggarna på expantionskärlet nästan som mjuk svart lera. ????? |
|
|
Sen kan jag tillägga att jag tycker min bil drar lite mycket soppa. typ 1.2 Blandad körning. Eller det kanske ska vara så? |
|
|
På min bil sitter det en avtappningsskruv längst ned på kylaren och en skruv längst ned och längst bak på vänstersidan (sett framifrån) av motorblocket. Sätt värmereglaget på full värme för att öppna värmepaketet så att även detta dräneras/spolas rent. Efter tömning, spola med vatten tills det endast kommer rent vatten ur systemet. Jag brukar lossa övre kylarslangen och spola kylaren/övriga systemet var för sig. Bäst resultat får du om du ansluter vattnet till resp. avtappningsställe och spolar rent nedifrån och upp. Räkna med mycket slabb! /Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.