AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.465

slamrar i motorn

co
54
compa76
528iA -99
som rubriken lyder så slamrar det under huven, hör inte riktigt var det kommer ifrån, men det är värst när jag startar den, då skramlar det till precis när den startar, sen tar det några sekunder så börjar det "knacka". knackandet blir värre när jag lägger i växeln, den knackar även när den är varm... har även hänt två gånger att det känns som att varvstoppet slagit till när man gasar och hela bilen skakar.
nån som har en aning om vad det kan vara?
By
59
Bystedt85
Bmw 530d Msport -99
Bmw 530d Msport -05
Vevstakslager haveri..?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tycker inte man ska tro att det är motorlager haveri sådär direkt, men visst KAN det vara så...

Jag tror dock på någonting annat såsom lagermissljud i ac kompressorn(häng av remmen och hör om det blir tyst)..
Kan vara mycket annat typ v-pumpslager, någon defekt tändspole, stift som sitter "löst", defekt vevaxel/kamgivare, någon spännrulle/löphjul till multiremmen som börjar att "ge sig".. etc etc..

Gör en kontroll via någon verkstad som har diagnosutrustning och kan utläsa felkoder...Inte helt fel att börja med det.

Mvh Janne.
co
54
compa76
528iA -99
får åka in med den och felsöka då, men förstår inte varför den har betett sig så där vid gaspådrag.
den lät precis lika i somras innan vattenpumpen gav upp och skickade några fläktblad som slog sönder behållaren till servooljan, men den tystnade när jag bytt pumpen.
sen har den varit tyst tills nu för nån vecka sen, så jag plockade isär det igen och det var inget med vattenpumpen, lite glapp i spännrullarna men inget som ska rassla så mycket som det gör....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara en dålig kamkedjespännare som får kamkedjan att slå fram och tillbaka pga för lågt tryck mot styrskenorna!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
co
54
compa76
528iA -99
fixat nu...
det var remskivan på vevaxeln som hade gått sönder.
den var felmonterad enligt verkstan och satt bara i ett par skruvar och nåt "styrspår" som inte satt rätt och därav hade den vibrerat sönder....
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Bra för dig att det löste sig, och bra för oss att du följde upp tråden så vi fick resultatet!

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.