|
|
|
|---|---|
|
OBS! Jag söker erfarenheter och tips kring trimning av min befintliga motor. Har du förslag av typen "Sälj bilen och köp en 325" så besvära dig inte med att kommentera tack. Bakgrund: Jag behöver byta topplockspackning. Det mesta är redan lossat, bara topplocksbultarna återstår och för detta behöver jag en invändig torx-nyckel (om någon vet vilken skulle det underlätta mitt inköp). När man ändå har av toppen är det ju lätt att börja fantisera ihop små modifikationer som man skulle kunna göra. Jobbet är ju redan gjort så att säga. Jag funderar på följande: * Plana 0.5 - 1 mm för att få kompökning. Någon som vet hur mycket det går att ta? * Montera tunnare topplockspackning för att öka squish. Är det någon som vet var man kan köpa en tunnare packning? * Ställa fram insugskammen 3-4 grader för att få mer överlapp. * Slipa in ventilerna. * Justera ventilspelet. * Ultraljudstvätta spridarna. * Eventuellt porta lite grann... Bilen är en E36 318is -93 som skall användas som pendlingsbil under vintern och smygbanräserbil till sommaren (då R-däck, nya fjädrar samt lättning planeras). Kommentera gärna. | |
| det är självjusterande hydrauliska lyftare på m42 | |
|
Hmmm * Plana toppen "litegranna" - Visst. högre komp, men hur mycket mer effekt?2-3Hk? Jag skulle låta bli o plana endast så mycket som behövs för en plan yta * Tunnare topplockspackning - Pass * Ställa fram kammen - Pass * Slipa in ventilerna - Ett MÅSTE, helst Mira-fräsa sätena! * Ultraljudstvätt - Ger ingen effekt men en vettig sak att göra Vill du ha liiite mer effekt är det nog trimmkammar o extraktror rör som gäller, givetvis med passande motorprogramvara, eller ännu bättre: mappa bilen. Men dessa åtgärder kostar en hel del så...Köp en M3 istället:) |
|
|
Plana och sätt i en beg trimkam istället, då överlappa kammen kan innebära haveri om man har otur efter en tid.. mvh BMW CS #07491 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.