|
|
|
|---|---|
|
La in det här på x-forumet men det gäller ju snarare motorn än modellen och den motorn sitter ju i fler modeller så: Min x3 3,0d -05 är trögstartad i kyla. Tycker jag iallafall. Vid -7 grader tar det 10-15 sekunder innan den startar och har på den tiden hackat halvdeles igång flera gånger innan den kommer. Utan motorvärmare såklart. Med värmare på så startar den normalt. Frågan är ju vad som händer vid -20 eller -30? Har haft dieslar tidigare men aldrig Bmw och aldrig upplevt att någon av dom varit lika trög vid kyla. Och -7 är ju knappast ens värt att kalla kyla.. | |
| Det låter som något av glödstiften är trasigt. | |
| Ok. Tack! Bilen är ju nyköpt (14 dagar)från en bilhandlare. Det borde väl nästan vara så att handlaren ska stå för det? | |
| Förresten: lampan för glödningen lyser inte onormalt länge när man slår på tändningen. Men det kanske inte har med saken att göra? | |
| Är mycket vanligt att glödstift är ur funktion även om de inte behöver glöda för start dvs att yttertemp inte är låg,så glöder dom ändå efter start en stund för att få renare avgaser snabbare så de slits..och lampan har inte med saken att göra.. | |
|
Då satsar vi på stiften! Men visst måste det vara handlarens uppgift att fixa saken? Köpte ju för bara två veckor sedan av en bilhandlare. |
|
|
Jag hade samma problem med min förra 525d e61. Det var glödningen som det var fel på (dock inte stiften utan styrenheten). Den var svårstartad som din vid dessa temperaturer. Den startar inte alls från -15 ungefär. Självklart ska din handlare ta detta om du har någon form av beg.garanti. Flåklypa |
|
| Jag antar att det är handlaren som får fixa detta men om han gör det så kommer de sannolikt att bara byta de glödstift som är defekta. Kolla med den verkstad som ska utföra jobbet om de bytera alla mot att du betalar mellanskillnad. | |
|
Handlaren har ju ett ganska stort ansvar har jag förstått och han levererade dessutom bilen som nyservad. Det står i kontraktet att den är nyservad. Bara där borde ju glödstiften vara med? + att den flaggar för 400 mil kvar till oljeservice. Jag vet att han bytt olja och filter men har alltså inte noterat det i datorn. Borde väl kunna kräva att detta fixas också? |
|
| Glödstift ingår inte i en vanlig sevice. Självklart ska serviceindikatorn nollställas när en service är gjord. | |
| Kan berätta att det var motorns styrdon som var trasigt. Påverkade en hel del andra grejer också märkte jag sen. Men nu ska det vara fixat! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.