|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag köpte en uppsättning 195 65 15 plåtisar till min e46a. Jag har provmonterat en bakfälg och den gick att köra med. men nu ser jag att hjulsidan är sådana som sitter på e34. Har läst i trådar att e34 inte passar på e46 men kan det vara det ändå och det funkar pga att det endast är 195 bredd? kan det vara e46 fälg med e34 hjulsida? passar de? kan jag köra med dem om det är fel fälg men rullar ostört eller förstör jag hjullager alt. vägegenskaper? Mvh | |
|
Om det är E34-fälgar lär de ha inpressningsdjup (ET eller IS) på 20mm eller däromkring. Kolla noga vad det står instansat i plåten på fälgen - brukar stå ett antal siffer-/bokstavskombinationer i härheten av bulthålen. Bör stå t ex. 7x15 IS 20 med lite tillägg. Det betyder att fälgen är 7" bred och 15" hög samt har inpressning 20mm En E36/E46-fälg bör ligga runt ET 42 mm (typ mellan 38 och 47mm, beroende på bredd och storlek). Kör du med en E34-fälg på din bil kommer vägegenskaperna att bli sämre samt slitaget ökar på lager/leder etc. I värsta fall kan däcken ta i vid max styrutslag och/eller max infjädring. Annars har båda bilarna samma navhålsdiameter och bultcirkel så de går att skruva fast utan problem om de inte är för breda däck på dem...det betyder dock inte att de "passar". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| angående hjulsidorna så borde de väl passa sålänge det är samma tum? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.