|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är sugen på o köpa en M5 E39 utt feb -00. Har sökt o läst en massa trådar om problemet med knackande vanos men jag tänkte höra med panelen igen.. HUR OROLIG FÖR RAS BÖR MAN VA? Bilen kändes inte orkeslös eller så men ljudet finns där.. MVH Peter | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Dom brukar låta rejält speciellt när dom har fått gått lite hårdare, rena dieselknacket utan att det är nått fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Om den låter som en gammal Mb 220D så är det helt normalt, du behöver inte vara orolig! Lycka till med ditt bilköp! | |
|
Hur vanligt/ovanligt är det egentligen att en vanos enhet till slut bryter ihop?? När det gäller enkel vanosen i m62 så är jag inte säker på att jag någonsin läst någon sådan rapport, att vanosen brytit ihop. Däremot läst om relativt många som lider lite av knackande från vanosen från varvtal under 1000rpm. Jag är en av dem även om jag har en lindrig variant, hörs tydligast på tomgång och enbart på driftsvarm motor. Hur det är med dubbelvanosen i s62 vet jag inte, får intrycket av att det är betydligt vanligare att man faktiskt försöker åtgärda vanos problemen på Även haft lite diskussioner med Edwin NL på bimmerforums.com som själv lider av vanos missljud i sin 740 (haft det i flera år) men som med bestämdhet hävdar att man inte behöver oroa sig (han har forskat seriöst i ämnet). |
|
|
synd att det inte finns edit funktion... det jag tänkte skriva om s62 motorn var att jag fått intrycket att det är betydligt vanligare att man faktiskt (dyrt) åtgärdar vanos problem på s62 motorn. Varför vet jag inte? s62 ägarna är petigare eller vanos problemen på s62 är ofta av allvarligare art? Leder till nedsatt prestanda i motorn eller att vanosen faktiskt riskerar bryta ihop? |
|
|
Personligen skulle jag dra mig för att köpa en så fin bil som en M5 om den låter som en MB220D. Möjligen kanske om den är rejält billig så att jag kan laga felet. Utan att veta något om detta specifika fel är jag i alla fall rätt säker på att - det är inte meningen att en M5 skall låta som en diesel - ett sådant kraftigt knackande innebär en mekanisk belastning på delar som konstruktören inte har har tänkt sig och det skulle jag känna oro inför - det lär inte bli bättre. Med en sannolikhet gränsande till visshet kan man ställa in sig på en reparation förr eller senare. Eller en kraftigt prutande spekulant den dagen man vill sälja bilen. Och sist men inte minst. Vill jag verkligen åka omkring i en så fin bil som en M5 om den låter som en MB220D på tomgång. Jag kan tänka mig ett flertal trevligare orsaker till att folk vänder sig om och tittar på min bil. Per L |
|
|
Per L: Exakt så tänker jag oxå..Bilen lät definitivt inte så när den va ny, så NÅT är det ju som håller på o knacka sönder. Nästan hälften av alla bilar som är till salu har ju renoverad vanos enligt annonsen iallafall. Synd att just motorn i M5 som är en sån juvel lider av sådana tråkiga fel. Har haft flera M3 E46 och dem verkar inte alls lida av de problemen då jag aldrig hört några knackande ljud. Finns här några M5 ägare som bytt/renoverat sin vanos? Kostnad? Mvh Peter |
|
| Lite "dieselknatter" på tomgång e fullt normalt, men absolut inget man störs av. "Knacka" skall det inte göra. Vid varvtal över tomgång skall man inte höra nåt knatter av betydelse...Sen är det som så att vissa "dieslar" mer än andra utan att det föreligger något fel. Har för mig att det är själva "vanos-växellådan" som ger "diesel-ljudet" precis som på M50,S50 och i vissa fall M52 motorer. Man kan köpa sk "uppgraderade" (renoverade) Vanos-enheter från Länk , de kostar kring 8" för båda enheterna. Att byta Vanos hos BMW kostar kring 30" har jag för mig, men då byter de mer än bara "Vanos-växellådan" har jag för mig... | |
|
Jag överdrev så klart när jag skrev 220D, och glömde få med en:D... Som Dawwe skriver så är det helt normalt med lite "dieselknatter" på tomgång! Men om det knackar så är det inte normalt! Denna är INTE ok enligt mig: Länk Denna är helt normal enligt mig: Länk |
|
|
Länk Tack för klippen! Här är ett till som ju tydligt visar att det kan bli knäppt tyst...:-) Mvh Peter |
|
|
wannabedivers: frågan är om det ens är vanosen på det första klippet? tveksamt Men tillbaka till min fråga. Hur är det med s62? Förutom missljuden. Förekommer det att vanosen bryter ihop på s62 eller att det kan ge sänkt prestanda? Verkar som sagt avsevärt vanligare att folk verkligen byter ut vanosen på s62 för mycket dyra pengar jämfört med ägare av m62 och jag undrar varför. (även jag visst förstår att tomgångs ljudet kan upplevas irriterande) Tror jag aldrig någonsin läst om att vanosen brytit ihop på en m62 motor även om det finns relativt ganska gott om ägare som upplever lite regelbundet knackande ljud på tomgång under 1000rpm. |
|
|
mats_epost: Nej jag tror inte heller att det var VANOS på första filmen, det var därför jag länkade till en bil med onormala knackningar. Om dom knackar/rasslar så ska man nog vara på sin vakt helt enkelt.. Men om motorn låter som i det andra klippet så anser jag att man inte behöver vara orolig. Med andra ord: -Tacktfullt "dieselknatter" = Normalt, oroa dig inte:) Gillar du inte ljudet? Köp en annan eller renovera:D -Osymetriskt knackande/rasslande= Oroa dig mycket:D Sen skulle det som ni säger vara intressant att veta hur många vanosväxellådor som verkligen rasat! Får en känsla av att det byttes en del växellådor hos bmw så fort bilen gick dåligt och felkoder på vanos dök upp i felminnet. Att dom efter bytet gick kanon igen kanske inte var för att bilen fått ny vanosväxellåda!? Kanske var det för att den nya enheten hade ett nytt och helt kretskort. Bara en tanke från min sida.. |
|
|
Att vanos bryter ihop behöver inte kosta en förmögenhet, en vän hade problem med sin bil den var orkelös och gick ojämnt, BMW's lösning var att byta vanoseneheterna för 15000:- / st + jobb eller något liknande.. Vi plockade bort styrkorten från vanosen (tog ca en timme och man behöver inte vara raketforskare, finns bra guider på internet) och renoverande dessa, lagade en löddning på ena kortet samt byte en hel magnetventil på det andra samt alla oringarna, kostade ca 900:- i delar med frakt om jag inte minns fel, Man kan även skicka iväg korten till drvanos.com i staterna (det har en annan bekant gjort) dom tar runt en 1400:- inkl frakt fram och tillbaks för att byta alla oringar samt testa att magnet ventilerna funkar som dom ska.. tror dom tar runt 500:- / st om en magnet ventil måste bytas. |
|
| EDIT, hans bil gick perfekt när vi var klara med bytet och rasslandet minkskade en del, men inte helt.. han har kört 3500 mil senaste året och den funkar fortfarande prima. | |
|
Ok, får man tydliga felkoder från vanosen under en diagnos kan det ju logiskt att man gör något åt det (byter). Bryr man sig om sin bil vill man inte ha massor felkoder i den. Har dock fått intrycket av på m62 motorn att det är ovanligt att lite vanos knack under 1000rpm verkligen orsakar några felkoder? Kan inte ens nu minnas att jag läst om någon m62 ägare som fått felkoder från vanosen under diagnos? Men det måste ju finnas en del sådana fall. Men det är säkert annorlunda på s62 (M5). Dubbelvanosen är ju också en helt annan konstruktion jämfört med m62. Sedan är det ju inte bara på m62 och s62 som det är relativt vanligt med lite knack från vanosen, fått intrycket av att det är ganska vanligt på bmw med vanos överlag. Åtminstone på bilar som gått >10000 mil. |
|
|
mats_epost: Nu har du fått det här med felkoder och Vanos lite om bakfoten;) - Den genererar inte felkoder av vanligt vanosljud "dieselknatter" - Om du får fel i styrningen till vanosväxelådan så får du felkod Vanos! Alltså just som PederF säger.. Hans exempel är just det jag fiskade lite efter.. Säg så här: -Kunden kommer in till BMW för att motorn inte går som den ska (alltså han är inte där för att han har ljudet "dieselknatter" -Bmw felsöker och får felkoder på vanosenheten. Det är just här som jag tänkte att det kanske blivit en del misstag.. Bmw säger till kunden att vanosenheterna/enheten måste bytas. Detta utförs och bilen går bra efter bytet. Men kanske var det så att det var styrningen (kretskort/magnetventiler) som var den riktiga boven i dramat!? Jag misstänker alltså att det bytts många vanosväxellådor i onödan.. Min det är mina teorier, ni behöver inte hålla med:D |
|
|
wannabedivers: Ok, jag är med. "Vanligt" dieselknatter från vanos enheterna genererar inga felkoder. Jag rör kanske ihop den här tråden lite också eftersom jag ju har en m62 motor själv. ;-) Det är nog fel att försöka hitta paralleller mellan dessa båda motorer rörande vanos enheterna. Hur som helst så har jag det bestämda intrycket att vanosbyten är avsevärt vanligare på s62 jämfört med m62 och jag har alltid undrat varför. Men det beror väl på att det är två olika motorer samt vanos system. Tror som sagt aldrig jag läst på nätet om en vanos som brytit ihop på en m62 och att man byter vanosen verkar mycket ovanligt (enbart hittat några enstaka fall). Däremot så verkar båda motorerna och vanosenheterna kunna ge liknande former av missljud på tomgång samt att det är relativt vanligt. Sist men inte minst finns det ju exemplar som är helt tysta, även exemplar som gått långt, man undrar ändå hur det kan skilja så mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.