AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.783

Köra in nya dubbdäck?

Sida 1 av 2
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag har nya Michelin X-Ice North 17" på min 330 och undrar om det är nödvändigt att bränna fast dubben eller om det är något som man gjorde för 15 år sen.

Farsan sa att kör i alla fall en 50 mil långresa på ganska bar mark så dom får brännas fast ordentligt så sitter dubben bättre, även svärmor var inne på samma sak. Kör mest kortresor på 2-3 mil runt centrum och till storköp nu men vill ju inte misshandla dubben i onödan. Det är ju lite svårt att hela tiden hålla igen på gasen.

Vad säger ni erfarna dubbdäcksfolk?
jag har själv satt på nya dubbdäck i år och rekommendationen både från däckkillen som jag köpte av och av farsan och är att köra minst en tank(50-70 mil) på torr asfalt i högst 70km/h så att dubben ska sätta sig så bra som möjligt.

Så det stämmer nog mycket väl att man ska köra in nya dubbdäck.

Läs här, de är inne på samma sak som din Far att man bör köra lugnt på asfalt så att däcken får upp värme och dubben kan gnugga fast sig riktigt.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kör lugnt och fint ca 50 mil så har de sedan satt sig stabilt och tål därefter lite tuffare behandling utan att lossna.

Lungt = helst inte över 110km/h, inga rivstarter, inga tvärbromsningar (om du behöver bromsa hårt för att undvika olycka skall du givetvis göra det!) och inga Rally-Kalle-kurvtagningar.

Så har jag gjort med mina dubbdäck och totalt under alla år kanske jag har tappat max 10 dubb totalt under hela dubbdäckens livslängd!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Inkörning är mycket viktigt om du ska få ut max livslängd och för att dubben ska sitta kvar. Enligt min erfarenhet är det faktiskt ännu känsligare nu än vad det var för 10 - 20 år sedan!
Om man inte kör in dubben/däcken så är det stor risk att dubbarna börjar lossna. Och om en dubb flyger ur så ökar belastningen på dubbarna intill med påföljd att dessa lossnar. Överraskande snabbt så har man fått en kedjereaktion så att många (nästan alla...) dubbar kan lossna!!
De första ca 25 milen bör man inte köra fortare än 80 (max 90 kmh) och sedan upp till 50 mil med max 110 kmh.
Enligt min erfarenhet är det inte så noga om det är is eller asfalt som underlag (men snö duger förstås inte...).
Ingen inspirerad körning, inga sladdar eller "banzai-starter", under inkörningen!
(Om man är rädd om dubbdäcken ska man sedan överhuvudtaget försöka undvika höga hastigheter, åtminstone på ren asfalt. Helst inte över 120 kmh några längre sträckor och absolut försöka undvika att köra över 150 kmh.)

Om man vill att dubben ska sitta kvar och om man vill ha god livslängd på dubbdäcken är det min absoluta erfarenhet man inte får köra med för högt lufttryck i däcken.
I E61:an kör jag med 2,1 - 2,2 (E34:an med 1,9). Detta ger även mycket bättre grepp på vinterväg!

(I sommardäcken är en helt annan sak, där brukar det bli omkring 3,0)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Men det blir alltså inte samma effekt om jag håller på med flera kortresor då?
Jag har kört upp en tank nu snart.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jodå, du behöver inte köra 50 mil i ett sträck.

Många små turer i varligt tempo ger samma effekt. Kanske att du behöver något längre totalsträcka bara då däcken inte blir lika varma.

Mvh
Johan B

Mycket intressant det Ulf530 skriver om lågt lufttryck på dubbade däck. Stämmer detta? En god tumregel som jag missat både för minimalt slitage och maxat grepp?

2,1 - 2,2 E61 och 1,9 E34?

Jag pumpade upp mina splitt nya Hakka 7 till 2,6 runt om relativt omgående på min 540 E39. Kanske är väl högt?

Att greppet blir bättre med lågt lufttryck i riktigt dåligt vinterväglag verkar dock logiskt. När jag tex kör mountainbike i skogen så är det inte mycket till lufttryck för att maxa greppet. ;-) Men frågan är om det är lika optimalt för minimalt slitage?

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
mats_epost mfl; det beskrivna är mina egna erfarenheter och jag har intre träffat någon som har kunnat påvisa motsatsen.
Lägre lufttryck ger (nästan alltid) bättre grepp på riktig vinterväg. Testa gärna själva så får ni se! Om du är en intresserad bilägare och en inspirerad förare så testa någon gång när det är riktigt halt. Kör en sväng med 2,8 runtom, sladda lite, bromsa lite och lek litegrand (på lämplig plats!). Sänk lufttrycket till 2,0 och gör om samma sak. Jag vågar nästan garantera att du märker en påtaglig skillnad!
Jag rekommenderar er att testa men sedan får var och en att hitta sin egen kompromiss vad gäller vilket lufttryck man vill ha. Jag själv väljer ibland, på mitt eget ansvar, att inte följa däcktillverkarnas/gummigubbarnas eller biltillverkarnas rekommendationer.
Att dubbarna sitter kvar bättre gäller generellt, även på asfalt. Men självklart blir däcken lite sävligare och mera oprecisa på asfalten.
Det kan jag leva med eftersom jag tycker att greppet ändå är bra på asfalt, åtminstone i jämförselse med isig väg/blixthalka...

Jag har kört med dubbdäck i mer än 30 år. Har även testat dubbfritt många gånger men har hittills alltid valt dubbdäck, och jag föredrar generellt ett smalare däck med högre profil.
Jag har ett genuint bilintresserad och jag har aktivt syssslat med motorsport i mer än 30 år. Periodvis har jag även sysslat en hel del med däck och däcktester, både "Svensson-däck" och tävlingsdäck.
För den skull påstår jag inte att jag sitter inne med hela facit, utan jag förmedlar bara mina egna erfarenheter och hoppas att de ska vara till nytta för någon. Från andra trådar vet jag att det har varit uppskattat.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag fick rådet att köra in dubbdäcken enligt ovan av däckgubben när jag bytte för en vecka sedan. Han sa även att jag skulle undvika att vrida på ratten stillastående. Dubbarna måste tydligen vulka in sig innan man kan belasta fullt ut.
Ulf530: Det mest optimala borde så klart vara att på vintern alltid anpassa lufttrycket till aktuellt väglag.

Att det blir bättre grepp med lite mindre tryck i riktigt vinterväglag tvivlar jag inte på även om det väl finns någon lägre gräns.

Jag bor dock i Stockholm med mestadels "hårt" underlag och det jag är absolut mest nyfiken på är om lägre lufttryck på dubbdäck verkligen minskar slitaget? Finns det inte risk att de sliter ojämnt då istället, precis som med vanliga däck?
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Att köra med lägre (för lågt?) däcktryck innebär att trycket mot vägbanan blir på slitbanans yttersidor, där ju dubben sitter på dubbdäck.

Det som Ulf530 åstadkommer med lägre däcktryck, (fysikaliskt sett), är alltså ett mycket högre dubbtryck mot vägbanan, vilket på hårdpackad snö och is ger ett klart förbättrat grepp, men på bekostnad av både grepp och stabilitet i andra väglag (vilket ju mats_epost är inne på med variabelt lufttryck).

Tillverkarna av dubbdäck måste ju anpassa sig efter lagar som reglerar både dubbtryck och dubbutstick, medan Ulf530 som privatperson såklart aldrig kommer att få böter för för "lagöverträdelsen" att ha skapat för högt dubbtryck.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
coleburn: det finns ytterligare några viktiga faktorer som i hög grad påverkar, det är inte bara dubbtrycket, men jag ska här inte trötta ut er med långa förklaringar, för som sagt:
"== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==".

mats-epost: om du hade "överbreda" dubbdäck (vilket jag personligen förutsätter att ingen har...) så skulle du givetvis kunna få ojämnt slitage likväl som på sommardäcken, för det är ju i princip bara på breda lågprofildäck som vi drabbas av ojämnt slitage.
Att däcken håller bättre/dubben sitter kvar bättre får du bara lita på mitt ord, och/eller skaffa synpunkter från andra som har testat,
till dess du själv har hunnit testa och fått erfarenheten. Det tar ju trots allt åtminstone ett par tusen mil.

Som jag sade tidigare:
"Att dubbarna sitter kvar bättre gäller generellt, även på asfalt. Men självklart blir däcken lite sävligare och mera oprecisa på asfalten.
Det kan jag leva med eftersom jag tycker att greppet ändå är bra på asfalt, åtminstone i jämförselse med isig väg/blixthalka..."

Om du som jag oftast kör med lätt lastad bil (ensam och minimalt med packning) så kan du nog utan problem åka med 2,2 i lufttryck (givetvis lite beroende på däcktyp och dimension...). Om du någon gång kör med max last (och släp) så är det ju bara att öka till 2,5 (bak) eller vad du finner lämpligt.

Min erfarenhet är alltså att om man önskar att dubbarna ska sitta kvar och man vill ha bästa grepp:
1) Aktsam inkörning!
2) Ej för högt lufttryck!

co
161
coleburn
335i Sedan -09
Ulf530: Ifall det uppfattades som "kritik" eller "påhopp", så var det absolut inte min mening och jag ber om ursäkt i så fall. Jag har inte dina meriter vad gäller detta område, även om jag inte ligger speciellt många år efter vad gäller dubbdäcksanvändande.

Jag ville bara förklara den uppenbara fysikaliska effekten men självklart finns andra faktorer inblandade, som större greppyta, följsamhet mot underlaget etc. vilket är helt självklara saker för alla off-road och trialåkare.

Fördelar inom ett område innebär däremot nackdelar inom ett annat, vilket du ju är mycket väl medveten om. Det gäller bara att hitta den kompromiss som passar för en själv. Denna kompromiss behöver nödvändigtvis inte passa generellt för alla andra.

(För övrigt skulle jag gärna köra med max 185 mm breda dubbdäck på vintern, men det är varken lätt eller billigt att hitta 185/55-17 (om såna ens existerar). Sen att det dessutom är olagligt gör ju inte saken bättre.)

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
coleburn: vi är helt överens och jag tog det inte negativt!

Jag hade hunnit köra in dubbdäcken ca. 26 mil när jag var tvungen att göra en kraftig inbromsning (inte så kraftig att ABS fick arbeta) på bar asfalt, förstörde det inkörningsprocessen? Alltså skadade det dubben?
Bör tilläggas att däken är Continental ContiIceContact som har fastlimmade dubb (första konsumentdäcken som har det), så det kanske inte gör nåt att jag var tvungen att göra en kraftigare inbromsning efter ca. 26 mil?
Försäljningsknep?

Vissa tillv limmar fast dubbarna.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hrrm, för lågt däcktryck gör ju att fälgen rör sig över däcket - inte så att däcket krängs av men ändå?

Och för lågt däcktryck kan ju leda till mer slitage mitt på slitbanans bredd vid fart - luften kan slugnas utåt av centripetalkraften och däcket är ju mest töjbart på mitten. Men vid modesta hastigheter så tror jag också att lägre däcktryck ger bättre fäste på halt underlag.
Själv har jag dock hyfsat högst tryck även i vonterdäcken, 2,5 bar på båda 3-bilarna - tycker just det känns svampigt och krängigt annars - tror det är någon/några tiondels bar över BMWs rekommendationer för vinterdäck och olastad bil.
Sen bor jag långt söderut och ofta barmark.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag fattat det hela rätt är limmmade dubb, ett sätt att se till att de körs in korrekt.

Limmet håller inte mycket längre än under inkörningsprocessen, men det ser till att dubben bäddas fast korrekt i gummit och det ökar i sin tur sannolikheten att de inte skall lossna senare under däckets livslängd.

Så det är inget "försäljningsknep" att limma dubben, snarare en seriös teknisk lösning som ökar däckens prestanda även efter att limmet lossnat.

Mvh
Johan B

Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Efter tre uppsättningar Nokian på tre olika bilar (Mazda 6 med hakka 4, Audi A2 med hakka 7 och BMW 530XD med hakka 4) så har jag inte tappat en dubb trots rätt elak körning från början, BMW:n hade jag kört typ 10 mil när jag hamnade i en situation som gjorde att jag prioterade att köra fort av en anledning (betydligt fortare än tillåtet i Sverige) och jag har inte tappat en enda dubb i däcken. Våra Bridgestone Noranza 2 vi kör på jobb bilarna tappar heller inga dubb.
Att inte tappa dubbar är en sak, hur hårt fast dubbarna sitter är en annan sak, för bäst prestanda bör dubbarna röra sig så lite som möjligt under påfrestning, alltså t.ex. vid inbromsning.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Köpte en uppsättning nya Gislaved Nord Frost 5 hösten 2007 som jag körde in på barmark ca 70 mil innan det blev vinterväglag. Tror jag tappade några enstaka dubb första vintern och nu efter fem hårda vintrar fattas det kanske max 10 dubb på två av däcken och 50% är borta på det andra paret (som främst suttit fram på bakhjulsdriven bil). Tror man ska vara extra försiktig med rondeller (cirkulationsplasser) vid inkörningen och med dubbdäck i största allmänhet.

Att köra med för lågt däcktryck låter bara läskigt, nej då vill
man hellre ha hyfsad undanmanöverförmåga och någorlunda goda våtegenskaper med högre eller "normala" däcktryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.