AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.406

Resetta airbag varning på E83 (har tagit lös förardörrsidan)

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Hej, kom ihåg (fel) att man skulle lossa på minuspolen när man kopplar loss airbag. Hade loss dörrsidan för att kolla upp ett skallrande ljud i rutan på förardörren nyss. Nog f*n tändes airbagvarning när jag kopplat in allt igen...

Vad kostar det att få den nollad? Går det att göra själv via OBC i instrumentpanelen? Finns andra alternativ? Om instrument kostar lika mycket som att åka till BMW så kan det vara aktuellt. Vill i så fall gärna få en länk.

Tackar på förhand!

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Måste man ta bort airbagen för att lossa dörrsidan på den modellen ?

captainoats, det tror jag inte man måste. Dock väljer säkert många att göra bilen strömlös innan de ger sig och att fippla i närheten av popcornpåsarna.

st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om batteriet verkligen var frånkopplat, (plus eller minuspolen spelar ingen roll) så ska inte Airbag varna efter inkoppling såvida du inte har åstadkommit ett fel i en av kretsarna.

Airbag i dörren kanske?
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Kanske hade tändningen påslagen när du bröt strömmen? Vet ej om det kan bli så då, bara en tanke.

Klabbarparn
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Sorry,

Det är en E83/X3 LCI från 2007. Jo airbagen sitter i dörrpanelen så man måste koppla bort högtalare, airbag och vajer för låset för att ta bort den. Misstaget jag gjorde var att koppla in strömmen igen med bara elhissarna inkopplade så nu fick jag en fin varning... Var tvungen att köra ner rutan lite snabbt och glömde av mig. Borde ha kopplat in alla kablar innan jag kopplade in den igen.

Rätt bavega. Skulle oavsett inte vilja skruva i närheten av en "live" airbag med risk för att bli knockad eller dödad.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag tror dig men jag kopplade främst ur den pga att jag INTE skulle få en airbag varning. Och det gick ju bra... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.