|
|
|
|---|---|
|
Hej Har gjort ytterligare en felkodssökning och resultatet visar att det är choke-ventilen som är felande och därför lägger anti-spinnsystemet av. Kan detta stämma och vad gör man åt saken? Vad är ens en choke-ventil och var sitter den? / Mvh Jonas | |
| Sitter en ca 40cm lång wire ved innsuget i motoren som er enkel å byte,prøv å dra i den så ser du om den har gått av.koster ca 100 kr | |
| Delenr 35411163018 | |
|
Är det någon som haft detta problem tidigare? Någon som vet hur man får bort felkoden? Hur ska jag veta VAD det är som är felande då allting ser ut att fungera? tacksam för all hjälp då bilen snart skall besiktigas. / Jonas |
|
|
vad hade du för felkod/er? FAF |
|
|
38 Chokeventil, Kontrollfel Det är det enda som står. / Jonas |
|
|
Den wire som sköter (vad jag tror är) denna ventil hoppar lätt av om man använder spjället i motorutrymmet till att gasa med, i alla fall på en E36. Kanske det som är felet? :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enbart ASC systemet finns det krav på att det ska fungera iom att man kan stänga av det manuellt. ?? 9 ggr av 10 vid enbart ASC lampan så är vajern mellan ASC ställmotorn på innerskärmen och ASC spjället skadad (spjälkat sig) så den hänger sig ibland eller är av av. Börja med att byta vajern. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Enl runaris ovan är det en sån här: Länk Har du en sån i din bil och i så fall är wiren hel? FAF |
|
|
Ja wirern i sig är hel. Det enda som är trasigt är att det saknas en halv cm av plastdel den sitter i. Den delen som Nr3. pekar på. Svårt att förklara. Jag trodde att det hade att göra med att den hakar fast på sidan av men har kollat det nu och så verkar inte fallet vara. Kan jag felsöka på egen hand något mer? Jag hoppas att det är något mekaniskt fel som jag kan laga själv. / Jonas |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fixa då det som är trasigt. div byt vajer med hölje. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men vajern är ju hel? Hur känsligt är det att vajern måste gå helt tillbaka? Kan det vara att den ändå hamnar snett men att det inte är något jag märker? Handlar det om millimeter? / Jonas |
|
| det handlar om millimeter. det är garanterat den som är i boven i dramat iom att det bara är asc som lyser. | |
| Det är inte något relä då? | |
|
Om jag smyger mig upp i hastighet och håller väldigt jämn gas så håller sig lampan släckt. Men så fort jag trycker på lite, t ex vid omkörning så tänds lampan. ASC-Lampan förblir då tänd tills att jag stannar, drar ur nyckeln, stoppar i och startar om. I vissa fall håller sig lampan tänd även då. Vad är det som händer vid detta skede? Jag är rädd att Bilprovningen kommar att gasa på så att lampan tänds så jag vill försöka lösa problemet innan jag lämnar in den för besiktning. Jag har slut på idéer och teorier. Vajern är hel. Allting är helt förutom den gängade plastbit som verkar fungera som en justering av sträckningen av vajern. Den delen har jag ersatt med en ihålig skruv som ser likadan ut som den plastbit som satt där. Då jag vrider om nyckeln dras vajern i botten och spjället stängs till en snabb sekund. När tändningen vrids på blinkar ASC-lampan men slocknar sedan efter start. Tänd vid gaspådrag. / Jonas |
|
En gång!! till BYT VAJERN med hölje, den är billig så har du uteslutit detta till att börja med. Det larmar ju så fort systemet vill börja arbeta. Sedan är jag osäker på om bilprovningen har med ett antispinn system att göra överhuvudtaget, det är ju möjligt att stänga av det manuellt. ABS är det ju kört med men ASC vette sjutton är ju ett säkerhetssystem likväl som airbag som inte kontrolleras. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.