AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.788

Fixa rost på insidan av hjulhusen

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har lite rost, dvs ytrost på insidan av hjulhusen på min bil.

Jag har läst att det är bra med 2K Epoxy Primer.
Så jag tänkte vad är det bästa att använda ?

Kan man tex köra Zink / Kallgalv.
Och sedan använda Hagmans 2K Epoxy Primer, det står att den går att spraya på alla metaller, även zinktäckta.

Sedan efter det avsluta med ett vanlig rostskyddsmassa

Vad tror ni om det ?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Denna del av forumet verkar verkligen dött ut vilket är tråkigt
Jag lämna in bilen på en seriös lackfirma eftersom jag hade fått några rostfläckar på bakre skärmen, dom lackade skärmkanten med boddy = lite tjockare färg, ser ut som original så det tål stenskott lite bättre och sen lackade dom halva bakre skärmen till vecket så inga skarver syns, kanon nöjd och jag ser ingen skillnad på nyansen på lacken, jag betalde 2500kr och fick garanti om rosten kommer tillbaka, hur länge garantin gäller vet jag däremot inte men klart nöjd och att dom får till att man inte ser att bilen är omlackad, men det gäller nog att välja rätt lackföretag som kan sitt jobb !!!!!!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tjena Redpower.

Tack för ditt svar men detta gällde insidan av skärmarna, vet att det finns lite rost där och vill hindra det från att sprida sig :)
Ok, missuppfatta dig lite, jag plocka bort inneskärmen och där fanns torkat grus som inte är bra kan jag tänka mig, rengjorde och sprutade på lite linolja från Biltema, hade en burk i garaget, rätt eller fel medel vet jag inte men rengöra under skärmen skadar nog inte..............
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ingen fara =)

Jo jag var där under nyligen när jag lagade läckande luftslang till Spolarvätskan.

Såg att det låg massa grus där, är nog lika på alla, samt rost !
Mysigt ställe för det att samlas där, så tänkte stoppa det så gott det går.

Dvs slipa ner med dremel, o köra 2k Epoxyprimer
Sedan tjockflytande rostskyddsmedel så borde det funka bra, att det inte är lackat där under spelar ingen roll då det inte syns iaf :)
Tjockflytande tror jag inte riktigt på, då får absolut inge rost finnas kvar för annars växer den under det tjockflytande och det är svårt att få bort rost till 100%, lite mer tunnflytande som ger en oljeyta och halvstelnar tror jag är bättre....???? Och sen får man bättra på varje år, om du nu ska ha bilen ett längre tag????????
Fast jag hade inge rost där du har, hade en vax liknande yta som var fin så jag bara la på biltemas linolja (hitta en burk i garaget) i förebyggande syfte....

Lycka till med dremeln................
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Kanske är bättre ?

Min plan är ju som sagt att det ska stanna bakom väggen av 2K epoxy rostkyddsprimern, men det tunnflytande kanske är bättre om det bildar en film som du säger ?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Har du inget hopp för mig och dremeln ? :)

Har spliat rost med den innan men är lite meckigt som sagt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.