|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Något har blivit fel på förardörrens lås på min e30 från -92. Passagerardörren har haft inbrottsförsök så den låskolven känns förstörd så den går inte att vrida på. Bakluckans lås vill inte vridas åt något håll. som om det vore fel nyckel till den. Men då kommer vi till förardörren. Jag kan låsa om centrallåset är inkopplat och då låses alla lås i hela bilen prefekt, men nyckel går inte att vrida till upplåsningsläget på förardörren, som om något sitter i vägen. Om jag däremot kopplar ur centrallåset så händer inget när jag vrider nyckeln i förardörren åt något håll. man kan fortfarande inte vrida kolven så långt till vänster så att den kommer till upplåsningsläget men det känns också som om låsmekanismen endast är elektrisk och inte mekanisk. Det är som inget motstånd när man vrider nyckel till låsning. Jag hade för mig att låsen skall fungera så att när man låser förardörren mekaniskt så skall de andra också låsas, och inte att allt skall vara styrt av elektronik. Hoppas någon förstår vad jag menar. "If i have offended you, fuck you if you cant take a joke." | |
|
Hade ett liknande problem på förardörren på min gamla 92:a. På min hjälpte det med att spruta in olja i låset. Har det börjat kärva nyligen? Tänkte på om det har med kylan att göra lite. |
|
|
Köpte bilen nyligen med felet och jag tror inte att det beror på kylan tyvärr för den har stått i varmgarage i 2 dagar. "If i have offended you, fuck you if you cant take a joke." |
|
|
Vad gäller bakluckan är det säkert en kombination av slitet lås och en massa gammal smuts. Dvs rengöring och uppsmörjning kan få igång låset. Vad gäller förardörren låter det nästan som om armen på låskolven som gått av, då sker låsning och upplåsning endast via mikrobrytarna för centrallåset. Ta av dörrsidan och kolla funktionen. Låskolven syns tydligt och är lätt att plocka lös för rengöring/uppsmörjning. Ny låskolv som passar till bilens nyckel köps annars på BMW för ganska rimlig kostnad (~500:-). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.