|
|
|
|---|---|
|
Så tyckte jag att det var dags att ¨byta till vinterdäck på bilen. Det tyckte inte bilen att det var - sommarfälgarna sitter tvärfast och vägrar släppa! Testade att lossa hjulbultarna och rulla lite på garagegången men icke att de lossnar. Kanske borde testat att köra lite längre och svänga lite fram o tillbaks men begränsat med tid gjorde att jag gav upp och lämnar in bilen på däckverkstad imorrn (om de har nån tid ledig..) Men, ser på vinterfälgarna att det inte finns någon lös centrumring av plast och antar att det är likadant på sommarfälgarna (17" M-fälgar original) och jag antar att det är navet i fälgen som ärgat och "krympt" fast på hjulnavet och att det är därför som de inte släpper. Undrar då om nån har nåt tips på hur att undvika att råka ut för samma sak med vinterfälgarna när man lyckats få på de? Smörja med kopparpasta - funkar det ihop med auminium eller åker man på ännu mer problem senare..? | |
| Jag brukar ställa mig med ryggen mot hjulet och ge det några rejäla sparkar mot däcket på lite olika ställen. Till slut brukar hjulet då lossna för mig. | |
| Lossa hjulbultarna så de har ca 1-2mm till sätet. Kör sedan med fullt rattutslag i cirklar, både åt vänster o höger, man kan behöva köra rätt fort...Kopparpasta är ingen bra kombo med alufälgar, använda alupasta istället! | |
| Sen går det alltid att använda ett annat hjul, helst med sommardäck, och använda det som slägga. Alternativt köpa dig en ordentlig gummiklubba och ge några välriktade hårda slag på baksidan av sommardäcket. Det är så däckverkstäderna gör, iaf de jag varit hos. | |
| Risken med att sparka eller likande är att bilen kan "trilla ner" om man använder den otroligt stadiga originaldomkraften, eller en garagedomkraft för den delen med...Mitt råd är att inte sparka (eller liknande) på ett upphissat däck, såvida inte bilen är upphissad men en verkstadslyft, men vem har en sån hemma i garaget:)? | |
|
Skapligt rengjort och lite pasta brukar vara melodin för att kunna få bort det nästa gång också. Alupasta eller kopparpasta tror jag kvittar, jag har aldrig sett några frätskador pga det ena eller det andra men med alupastan lär man ju vara säker så kör på det. //Magnus |
|
|
Om bilen står på pallbockar, vilket den borde, så är risken att den ramlar ner tämligen liten. Upp med bilen på pallbockar, lossa hjulbultarna, och snurra på hjulet samtidigt som du bankar med gummiklubban. Till slut ger det sig. Sen, som sagt, lite koppar- eller alupasta på insidan av fälgen så blir det bra tills nästa gång. Rengör anliggningsytan med stålborste först. -- Markus |
|
|
Drabbades själv av liknande problem för ngr år sedan och vart tvungen att lämna in bilen fpå verkstad för att få loss hjulen. Fick veta att dem hade fått loss fälgarna på exakt samma sätt som Chris87 beskriver. BMW M-POWER |
|
| En lång bräda inskjuten under bilen från andra hållet brukar göra susen. Man slår alltså loss hjulet inifrån. Fick tipset av en kompis för några år sen när jag hade samma problem. | |
|
Hej, att använda ett annat hjul är ett mkt bra tips. Gör sedan som så att du en gång om året smörjer in navet så behöver du aldrig mer tänka på detta. Lycka till! |
|
|
Köra fram och tillbaka 10 m ett par ggr och lite tvära ingrepp på bromsen hjälpte mig. Försökte själv att slå med en kraftig björkstubbe på cirka 25 cm diam när bilen stod på EN orginal BMW domkraft (E34) och nästan att domkraften vek sig åt sidan. Gör aldrig det! Jag blev faktiskt rädd hur oförståndig jag var. Nu var detta 15 år sedan men ändå......... "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Fyller i tips hur man kan undvika detta till nästa gång : rengör själv alltid anläggningsytorna (både på nav, däck och bromsskiva) med stålborste och sandpapper/smärgelduk eller ibland räcker en nylonborste på borrmaskinen. Sedan ett tunt lager med antikärvmedel. Kan rekommendera Loctite 8009, som är ett icke-metalliskt (graift-baserat) antikärvmedel som används till hjulskruvar, tändstift, pinnskruvar till grenrör - alla platser där det behövs antikärvmedel. |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bör förtydliga mig - ser att det jag skrivit kan missuppfattas. Kontaktytan mellan bromsskivan och fälgen skall ju självklart INTE smörjas med någonting alls överhuvudtaget. Dessa ytor bildar en friktionsyta och smörjer man dessa kan man råka ut för att hjulskruvarna skjuvas rakt av. Kontaktytan mellan bromsskivan och fälgen skall dock rengöras noggrannt (både bromsskivan och fälgen) - lämpligen med smärgelduk eller någon nylon/fiber-rondell på borrmaskin. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.