AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.180

Generator laddnings problem

hej har problem med att bilen inte laddar.
1 har monterat en annan generator som är uppmätt i bänk ( funkar)
2 lampan lyser inne i bilen tills man startar den sen slocknar den.
3 tar men bort den tjocka plusen och mäter med bilen igång vissar de 22 volt? med allt kopplat 12,8 volt

vad finns de mer är generatorn och byt? har bytat batteri med.

tack på förhand
42
92
426Power
540iA Touring -99
Du bör inte ta den pluspolen på batteriet när motorn är igång då den just ger för mycket ström. Är batteriet friskt och tar emot laddning?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är det absolut bästa och snabbaste sättet att förstöra en växelströmsgenerator är att ta bort pluspolen på batteriet med motorn igång.
Att spänning sticker är inte så konstigt då regulatorn inte får nått att spänningssvar från batteriet.
Skaffa en annan generator.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
petertusse : Vad var problemet med den gamla generatorn? Var det alltför låg spänning över batteriet med motorn igång? Och nu har du monterat en annan generator (mätt i bänk och verkade fungera där) men du får ändåså bara 12.8 volt över batteriet med motorn igång? Har jag förstått allt rätt?
ja jag får bara 12,8 volt på batteriet och på generatorn ( vart jag än mäter) vi byta pga jag trodde de var generatorn som var slut men forfarande ingen ström. har prövat annat batteri med.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Elschemat är ju ganska enkelt. B+ på generatorn är direkt kopplat till batteriet (går via startmotorn men inga reläer eller säkringar). D+ på generatorn är direkt kopplad till instrumentpanelens laddindikatorlampa och via säkring #17 på 7.5A.

Så även med motorn igång, alla elförbrukare avslagna (halvljus tex) så får du bara 12.8V över batteriet. Och även om du varvar upp motorn så får du inte någon högre spänning över batteriet?

Får nog hålla med hasso, låter som fel på spänningsregulatorn/generatorn.
Allt pekar på defekt generator.
Körningen i bänk kanske inte innebar någon nämnvärd belastning, då kan man få lite fel mätvärden. Att lossa utgående B+ när generatorn är igång är som redan nämnts inte alls nyttigt. Med tomgångsvarv på motorn kanske spänningen ut stannar vis 20-25V men med högre varvtal sticker det iväg rejält, och dioder, laddregulator osv inne i generatorn går hädan snabbt och effektivt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.